Annons

dator stänger av sig själv ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Jag har nu testat de åtgärder jag vågar mig på. Mjukvaruåtgärderna är över min kunskapsnivå och installation av diverse testprogram är troligen omöjligt då den troligen tvärdör innan jag hunnit detta. Då jag redan haft datorn på verkstad och de inte lyckats lösa problemet kommer jag nog att ge dom ett försök till då det troligen går på deras servicegaranti.

Skulle de inte på ett säkert sätt hitta och åtgärda felet (systemdisken redan bytt) så fåt jag väl fundera på ny dator. Hur mycket bättre prestanda kan man egentligen förvänta sig av en ny dator jämfört med för 4 år sedan? I samma prisklass och med samma processor alltså fast senare generation. Är det mer än processorn som blivit märkbart bättre på 4 år? Det är bara lightroom och lite PS jag behöver prestandan till men redan idag tycker jag det är segt att skapa previews.
Det bör inte vara några problem att hitta felet på din dator. Det krävs bara att man på ett metodiskt sätt felsöker problemet och har tillgång till reservdelar. Hoppas du kan hitta en bra tekniker nära dig.

Om du funderar över datorbyte så har processorernas prestandaökning på 4 år inte varit häpnadsväckande. Men allt beror ju på vad man har och vad man skaffar. Trenden är att processorerna får fler kärnor vilket är bra i vissa program men inte ger någon upplevd vinst i andra.

Har själv ett uppgraderingspaket på ingång då mitt moderkort mötte döden något för tidigt. Enligt userbenchmark punkt com så blir ökningen mellan 40-65% att byta från en i7 4770K till en Ryzen7 3800x. Byter även från en SATA SSD till en M2 SSD PCIe med flera hundra procent bättre prestanda, får se hur jag upplever det.
 

djungel

Aktiv medlem
Det bör inte vara några problem att hitta felet på din dator. Det krävs bara att man på ett metodiskt sätt felsöker problemet och har tillgång till reservdelar. Hoppas du kan hitta en bra tekniker nära dig.

Om du funderar över datorbyte så har processorernas prestandaökning på 4 år inte varit häpnadsväckande. Men allt beror ju på vad man har och vad man skaffar. Trenden är att processorerna får fler kärnor vilket är bra i vissa program men inte ger någon upplevd vinst i andra.

Har själv ett uppgraderingspaket på ingång då mitt moderkort mötte döden något för tidigt. Enligt userbenchmark punkt com så blir ökningen mellan 40-65% att byta från en i7 4770K till en Ryzen7 3800x. Byter även från en SATA SSD till en M2 SSD PCIe med flera hundra procent bättre prestanda, får se hur jag upplever det.
Ger reparatören en chans till nu. Skulle problemet vara moderkortet så käns det inte lönt att byta då kostnaden för kort plus ny windowslicens nästan kostar som en halv ny dator. Windows är kopplat till moderkortet vad jag förstått. Ett byte jag vid behov funderar på är från i7 3770k till i5 9500. Då blir det DDDR4 och M2 hårddisk på köpet som också bör bli snabbare. Jag har varit helt nöjd med prestanda hittills förutom vid intankning och generering av previews i LR.
 

HenryB

Aktiv medlem
Ger reparatören en chans till nu. Skulle problemet vara moderkortet så käns det inte lönt att byta då kostnaden för kort plus ny windowslicens nästan kostar som en halv ny dator. Windows är kopplat till moderkortet vad jag förstått. Ett byte jag vid behov funderar på är från i7 3770k till i5 9500. Då blir det DDDR4 och M2 hårddisk på köpet som också bör bli snabbare. Jag har varit helt nöjd med prestanda hittills förutom vid intankning och generering av previews i LR.
Kolla om du inte kan flytta din licens.
https://www.groovypost.com/howto/transfer-windows-10-license-new-pc/

Om det blir nyköp, satsa på AMD Ryzen i motsvarande prisklass. Mer pang för pengarna och mkt bättre flertrådad prestanda. Det enda som kan tala för Intel i dagsläget är deras inbyggda grafikdel i processorn (om man saknar ett grafikkort i sin nuvarande maskin). Lycka till!
 

djungel

Aktiv medlem
Då har datorn testats snart två veckor på verkstad utan att ha hitta något fel. Man menar att det kan vara fel på min el i huset men jag har redan testat flera olika eluttag i olika rum.

Blir till att beställa ny dator och hoppas att det inte är elen som är problemet. Fast händer det igen men ny dator vet jag till 100% att det beror på elen.

Är det någon som haft liknande problem p.g.a. elfel. Dator tvärdör vid slumpmässiga tillfällen, ibland när jag öppnar något program men ibland bara under vila. Ibland efter 10 minuter och ibland efter två dagar.
 

PMD

Aktiv medlem
Då har datorn testats snart två veckor på verkstad utan att ha hitta något fel.
Provade reparatören att köra datorn med ett annat strömförsörjningsaggregat än det som satt i datorn när den krånglade för dig? Fel på strömförsörjningsaggregatet kan ge sådana fel du har sett.

Råkade reparatören inte ut för det fel du har fått? Hur länge lät han datorn köra?

Jag tycker inte att man ska nöja sig med att en reparatör säger att den inte har hittat något fel. Man bör få en rapport om vilka tester och felsökningsåtgärder som vidtagits.
 

djungel

Aktiv medlem
Provade reparatören att köra datorn med ett annat strömförsörjningsaggregat än det som satt i datorn när den krånglade för dig? Fel på strömförsörjningsaggregatet kan ge sådana fel du har sett.

Råkade reparatören inte ut för det fel du har fått? Hur länge lät han datorn köra?

Jag tycker inte att man ska nöja sig med att en reparatör säger att den inte har hittat något fel. Man bör få en rapport om vilka tester och felsökningsåtgärder som vidtagits.
Snart två veckor av tester. Han har aldrig varit med om detta problem efter nästan 20 års datalagande. Inte en enda gång lyckades han få datorn att stänga ner.

Som någon tidigare påpekade kan det i så fall vars något annat strömkrävande i mina byggnader som ger en strömpik eller dipp, dock inte i samma byggnad men jag vet inte hur kablarna är dragna mellan mina byggnader som är både nya och gamla. Det finns garanterat möss i väggarna och de skulle kunnat gnaga på någon kabel. Dock inget som påverkar jordfelsbrytare.
 

cowboy

Aktiv medlem
Ett halmstrå...

Jag har varit med om att min stationära jobbdator ibland hängde sig vid helt slumpmässiga tidpunkter; det kunde vara 10 minuter mellan hängningarna eller tre veckor.

Detta hände för årtionden sedan innan PC var ett begrepp. Det var naturligtvis hopplöst att mäta sig fram till ett eventuellt elfel som bara uppträdde oregelbundet. Vi lånade (ganska primitiv) mätutrustning från el-leverantören och lät den registrera i flera veckor men mätningarna visade inget onormalt.

Av en slump upptäckte jag efteråt att det var när folk tände takbelysningen (lysrör) på ena toaletten som datorn ibland stannade. Ibland klarade datorn toalettbelysningen, ibland inte.

Vi ändrade därefter om i elsystemet på kontoret så datorerna gick på separata vägguttag. Sen funkade allt problemfritt.

Dagens datorer är troligen mer okänsliga för dippar och spikar i kraften, men man vet aldrig.

Har du någon UPS mellan vägguttagen och datorn? Om inte så kanske jag kan låna ut en ( https://www.dustinhome.se/product/5010587836/back-ups-pro-1200 ) en kortare tid så kan du se om det blir någon förbättring - enligt din fotosidanprofil så bor du i Harlösa och det är ju bara några mil till mig i Lund.

Jag skickar ett direktmeddelande till dig om en stund.
 

PMD

Aktiv medlem
Snart två veckor av tester.
OK, om han körde datorn i två veckor utan att råka ut för att den kraschade så är det nästan garanterat något i din miljö som är orsaken till problemet. Det vore nog bra att gå till botten med det för att undvika att du får samma problem med en ny dator.

Att provköra med en UPS, som cowboy föreslog, kan vara en god idé. En vanlig UPS hjälper dock endast mot strömavbrott av längre eller kortare (s.k. brownouts) slag. Om datorns strömförsörjning råkar ut för en strömspik från elnätet så måste man ha en särskilt skydd för det (kanske finns i bättre UPS:er, men det kan jag inte lova).
 

djungel

Aktiv medlem
OK, om han körde datorn i två veckor utan att råka ut för att den kraschade så är det nästan garanterat något i din miljö som är orsaken till problemet. Det vore nog bra att gå till botten med det för att undvika att du får samma problem med en ny dator.

Att provköra med en UPS, som cowboy föreslog, kan vara en god idé. En vanlig UPS hjälper dock endast mot strömavbrott av längre eller kortare (s.k. brownouts) slag. Om datorns strömförsörjning råkar ut för en strömspik från elnätet så måste man ha en särskilt skydd för det (kanske finns i bättre UPS:er, men det kan jag inte lova).
Beställde en UPS nu då jag insåg att det inte finns någon anledning att inte ha en och kostnaden var låg. Skyddar min utrustning oavsett om det löser mitt problem eller ej samt ger mig en lite respit vid de strömavbrott som händer några gånger per år ute på landet.
APC ES 700 VA UPS skall enligt texten vara till för just denna typ av problem och vara kompatibel med Windows 10.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har varit med om att min stationära jobbdator ibland hängde sig vid helt slumpmässiga tidpunkter; det kunde vara 10 minuter mellan hängningarna eller tre veckor.

Detta hände för årtionden sedan innan PC var ett begrepp.
Nu blev jag nyfiken - PC blev väl ett begrepp i början på 80-talet! Du måste ha varit tidigt ute om du hade en stationär jobbdator innan dess, men det är förstås möjligt!
 

cowboy

Aktiv medlem
Kommer tyvärr inte ihåg i detalj...

Nu blev jag nyfiken - PC blev väl ett begrepp i början på 80-talet! Du måste ha varit tidigt ute om du hade en stationär jobbdator innan dess, men det är förstås möjligt!
Kommer inte ihåg året och detaljerna, men den första var en sådan här: http://www.mauseum.net/Wang/

Den hade inte ens en hårddisk utan två floppystationer (för den stora böjliga sortens disketter (5.25 tums?)).
Man stoppade in en diskett och startade datorn, när den lästs in så bytte man till disketten med själva programmet och sen var man igång.
Att ersätta den ena av de två floppystationerna med en hårddisk ("Winchester"?) och slippa jonglera med floppisarna ut-o-in hela tiden var så otroligt dyrt så jag fick klara mig med mina två floppystationer.
Det fanns något primitivt Word-liknande program och ett annat, "Multiplan", som med lite god vilja kunde liknas med ett primitivt Excel.

Datorn var inte direkt snabb med det funkade hyfsat - det var inte så många kilobyte som snurrade runt i den.

Utskrifter skedde på en Facit matrisskrivare.

Nätverk och Internet fanns inte. Ville man kommunicera med någon så fick man skicka en floppydisk i ett kuvert på Posten.

Man skulle naturligtvis sparat broschyrer, tekniska specifikationer, manualer, fakturan från leverantören (datorn var så dyr att ekonomerna baxnade!) och allt annat som slängdes i återvinningen när det efter några år kom bättre grejor.

Eftersom jag inte är speciellt datorkunnig (men jag kan "allt" om betong!) så har jag tyvärr inte så mycket mer intressant att berätta om datorn.

Den tekniska utvecklingen har varit otrolig.

Nu blev det rejält OT, sorry.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu blev jag nyfiken - PC blev väl ett begrepp i början på 80-talet! Du måste ha varit tidigt ute om du hade en stationär jobbdator innan dess, men det är förstås möjligt!
OT: IBMs Personal Computer kom 1981. Ericsson Information System skulle konkurrera med IBM och började sälja egna PC. Ericsson Step One hette Ericssons första PC som jag hade 1983 då jag jobbade på Ericsson. Den var också med två 5.25 tums floppydiskstationer, en för programfiler och en för datafiler. Ericsson hade eget ordbehandlingsprogram, ErgoOrd, istället för WordPerfect som var defactostandard före Word och vi körde med Lotus123 som spreadsheetprogram långt innan Excel kom. Ericssons satsning gick inget vidare och divisionen såldes senare till Nokia.
 

djungel

Aktiv medlem
Två dagar nu utan haveri. Stängt av alla kylar och frysar i externa byggnader. Kopplat datorn till ett uttag som jag tror är från senaste 50 åren. Funkade 3 timmar idag med intankning till LR. 700 bilder utan problem. Får se om detta är lösningen. UPS instaleras nästa vecka och det hjälper väl också.
 

AFJ

Aktiv medlem
OT: Min första dator använde jag i slutet av 70-talet, fick låna min farbrors ABC80, lagring skedde på kasettband...

Min poäng var dock att begreppet PC föddes just i den här tiden vilket också länken till Wang datorn visar.
 

C4surfaren

Ny medlem
fel i ledare

Hej Bara funderade på test hemma hos annan. Då som sagts att elen är ju huvuddelen som jag fick erfara vid byte till monster graffe. Har byggt mina pc själv och sällan tänkt på att 850w är mitt behov. Det kan också vara så att det i kretsarna har gått en tråd som ligger lågt med ström i moderkortet ↑ FEL I PRESSEN ↑ som dom på komplett.se sa när jag sände tillbaka moderkortet som var skräp. lycka till ♫ ☺

Då har datorn testats snart två veckor på verkstad utan att ha hitta något fel. Man menar att det kan vara fel på min el i huset men jag har redan testat flera olika eluttag i olika rum.

Blir till att beställa ny dator och hoppas att det inte är elen som är problemet. Fast händer det igen men ny dator vet jag till 100% att det beror på elen.

Är det någon som haft liknande problem p.g.a. elfel. Dator tvärdör vid slumpmässiga tillfällen, ibland när jag öppnar något program men ibland bara under vila. Ibland efter 10 minuter och ibland efter två dagar.
 

cowboy

Aktiv medlem
Hur gick det?

Två dagar nu utan haveri. Stängt av alla kylar och frysar i externa byggnader. Kopplat datorn till ett uttag som jag tror är från senaste 50 åren. Funkade 3 timmar idag med intankning till LR. 700 bilder utan problem. Får se om detta är lösningen. UPS instaleras nästa vecka och det hjälper väl också.
Hej.
Man är ju nyfiken om ditt problem löste sig eller om eländet fortsatte....
Hjälpte det att ta bort alla kylar/frysar och att koppla in en UPS?
 

djungel

Aktiv medlem
Hej.
Man är ju nyfiken om ditt problem löste sig eller om eländet fortsatte....
Hjälpte det att ta bort alla kylar/frysar och att koppla in en UPS?
Knappt man vågar hoppas men följande har hänt.
Stängde av en del prylar och bytte uttag. Detta funkade några dagar men jag fick hem en UPS redan några dagar senare. Nu tre veckor senare har det inte varit några problem en enda gång. UPS har mjukvara som i datorn visar om det varit strömspikar eller strömfall och detta har det inte varit en enda gång.

Känns som en mycket prisvärd investering med UPS:en. ca 1000 kr med 4 uttag som är UPS-säkrade plus 4 uttag till som är överspänningsskyddade.

Vad som startade problemen är fortfarande ett mysterium och jag vet ju inte om problemet är borta permanent men just nu känns det positivt.
 
ANNONS