Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklamationer av kameror, vad kan man kräva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnemalm

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en kompakt digitalkamera på postorder (svensk). Jag fick kameran för drygt två veckor sedan. Den var sönder när jag fick den.

Efter lite för mycket harvande för min smak så fick jag till slut veta att jag måste skicka den till Tyskland för service. Fick gå in på servicehemsida, som strulade. En utskrift genererades som inte kunde skrivas ut, och sedan var den borta. Kunde inte försöka igen, för min kamera var redan bokförd som serviceärende, jag hade ju "fått" blanketten så jag kunde inte få en ny. Efter mer supportbrev kunde jag till slut skicka kameran. Efter en vecka får jag till slut veta att den... kommit fram... Suck.

Jag hoppas få en hel kamera under nästa vecka, eller kanske veckan därpå. Det ser alltså ut som om det kommer att ha tagit en månad från leverans tills jag kan börja fotografera, OM jag får en hel tillbaka.

Detta jämför jag när jag köpte en A70 till svärfar, på Expert. Den hade döda pixlar på "generande ställen" så jag gick tillbaka. På en minut hade jag en ny i handen!

Nu undrar jag, vad har ni andra för erfarenhet av reklamationer? Vad kan man kräva? Får ni snabb service? Kan ni byta snabbt och strulfritt eller krävs det en massa formaliteter? Är jag illa behandlad av postorderföretaget eller var det bara Expert som var suveränt bra? Ska man resignerat acceptera att man tjafsar med utländsk service i framtiden till och med med DOA-ärenden?
 

Stegge

Aktiv medlem
Om man får en redan trasig kamera så skall man ha en ny. Inte reparera den. Punkt slut.

Det hände mig när jag köpte en skanner på postorder och det visade sig att den inte fungerade. Jag ringde butiken och de gav mig genast ett returnummer för att skicka tillbaks den och de skickade en ny direkt.

Om de ändå kräver att man skall reparera den kan man i stället ångra köpet. Jag minns inte om det är fem dagar eller en vecka man har på sig att göra detta.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

/Stergios
 

DogWalker

Aktiv medlem
Kolla in på Konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se/, där kan du läsa rätt ingående vad som gäller. Du har t.o.m. rätt att häva köpet tror jag, och det skulle jag göra i det här fallet.

Köper man en ny sak som är sönder eller går sönder tidigt så ska man ha en ny vara, inte behöva skicka runt på lagning och vänta. Dålig service.
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Ang reklamationer.

Varför är det så populärt att handla genom internet med utlänska leverantörer eller postorder ??
Kan det vara vårat behov av att tala om för våra vänner hur otroligr billigt vi har köpt våra fotogrejor ?? Om ekonomin sätter stopp för ett inköp i Sverige, är det då inte bättre att vänta en månad så att de sista 500 Kr har sparats så vi kan handla med Tex: en lokal handlare och på detta sätt slippa alla bekymmer som följer med att handla med kontokort i USA. Det finns nog otroligt många fler än dom som skriver om sina bekymmer Ang: afffärer med Tyskland eller USA här på FS. Detta innefattar även Svenska leverantörer som poppar upp och försvinner lite då och då. Många av dom har mycket låga priser men inget i lager när man frågar.
Det är inte undra på att de små fotohandlarna försvinner i småstderna. ThomK
 

mrsandin

Aktiv medlem
I detta fall är det självklart att du ska ha en ny kamera, inga om och men..

Men tyvärr är det ju lätt för en postorderfirma att hänvisa till kamerans support, då slipper ju de problemet och den ovetande kunden gör som leverantören säger.

Jag tycker absolut du ska kontakta leverantören och häva köpet. Be verkstaden skicka tillbaks kameran utan åtgärd.

Vill de inte ge dig en ny kamera så är det inte en seriös handlare.
 

qwintus

Medlem
Reklamation är en ständig stötesten. Det du upplevt är vad man kan förvänta sig i stort. Köpt vara ska iförst hand lagas, fackhandel byter oftast ut direkt vid uppacknings fel. Lagen säjer utbyte på billiga varor(någon hundra lappar) första månaden annars reparation. Fackhandel ligger hårt på tillverkarna att snabbt lösa garanti fel, max två veckor på verkstan (från inskrivningsdag på verkstan i Sverige)plus en vecka transport. Annars utbyte till ny vara, eller likvärdig vara om den inte tillverkas mer. Som kund ska du lämna varan där den är inköpt, vart den sedan tar vägen är affärens problem. Sony t.ex lagar sina digitala stillbilds kameror i Frankrike.
 

SunKi

Aktiv medlem
I konsumentköplagen står det ungefär såhär (kan inte direkt lagen ord för ord);


Om en vara är felaktig så har handlaren rätt att välja att laga produkten eller ersätta den med en ny. Handlaren ska också ha skälig tid på sig att reparera produkten.
Vad skälig tid är beror på fall till fall och kan bero på många olika saker.
Om säljaren ej reparerar/ersätter med ny produkt inom skälig tid har man som konsument rätt att göra ett prisavdrag (och behålla sin defekta vara) eller häva köpet om felet är av betydande vikt för konsumenten.
 

DogWalker

Aktiv medlem
Kopierade denna text från Konsumentverkets hemsida. Tycker det här täcker in det som gäller just här rätt bra. http://www.konsumentverket.se


Fel på varan

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:

* hålla inne betalningen
* kräva att felet avhjälps
* kräva en ny, felfri vara
* få prisavdrag
* få ersättning för reparation
* häva köpet och få pengarna tillbaka
* få skadestånd.

Självfallet kan du inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till två år efter köpet.


Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

* att varan repareras
* att du får en annan vara i stället
* prisavdrag på varan
* att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.
 

niklasl

Aktiv medlem
Tycker du ska ha en ny. När jag köpte min kamera fick jag ett telefonnummer för DOA-ärenden - har tyvärr inte det kvar, dock.
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
Jag sluter mig till att jag nog snällt måste ge dem chansen att fixa problemet. Samtidigt tycker jag att det varit bökigt och tagit lång tid, så det vore kul att gardera sig mot sånt i framtiden om det går. Fast det kanske man inte kan? Det kunde vara värt en slant att gå till en butik som man vet att byter direkt över disk, som Expert gjorde.
 
ANNONS