Annons

Hur man tappar en kund

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Såhär tappar man en kund.

När det kommer in en 85-årig dam och frågar efter ett filter 81B så säger man inte "tyvärr det har slut". Man säger "Du kan ta ett 81C istället, det är samma sak".

Synd bara att detta beteende har spridit sig till vanligtvis seriösa butiker (som nu tappat en kund då jag beställer det via nätet istället)

mvh Christian

Just det, kameradoktorn är det som gladeligen lurar gamla tanter.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag tycker att man skall ge bra service och tycker precis som Christian att det kanske har blivit sämre med den saken på många ställen.

Men riskerar du inte att dra för snabba slutsatser här. Kanske fanns det inte 81 C hemma heller.

Min erfarenhet av kameradoktorn är väldigt bra (även om de naturligtvis också gör dåligt från sig i bland). Men att av det här dra slutsatsen att "kameradoktorn gladeligen lurar gamla tanter"...??

F
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag tycker att det är mycket gnäll från folk här om dåligt bemötande. Det enda jag kan hoppas är att ni hjälper övriga kunder när ni upptäcker misstag och påpekar för affären att ni inte är nöjda med bemötandet. Detta ger dem också en möjlighet att motivera sitt agerande ( det kan finnas faktorer du som kund i kön inte känner till....)

För det kan ju inte vara så att ni på svenskars oefterhärmliga sätt kniper käft när orätt begås för att sedan i hemmets lugna vrå förfasa er ...?


OBS!
Vill med detta inlägg inte varken försvara eller fördöma enskilda expediters handlande utan bara få bort litet svenskt gnäll och skapa en anda av kreativt samarbete.

GOD FORTSÄTTNING från gnällbältet
 

marma

Aktiv medlem
Kameradoktorns personal är roliga,

ibland blir man medvetet provocerad, nästan för att de ska se hur man reagerar. Har ex.vis fått en lång högljudd lektion om hur DX-kodning fungerar, utan att egentligen bett om det.

De lägger ner ordentligt med tid per kund, så det är oftast roligt att handla där. Men det verkar kräva att man "tar plats".

/M
 

chralm

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Kan det vara så att Christian hade önskat sig ett 81B av sin farmor/mormor i julklapp?
Exakt. Och min mormor vet att man använder en kamera till att ta kort. Men sen slutar hennes kunskap. Så jag tycker man utnyttjade hennes okunskap när de sålde henne ett annat filter än det hon efterfrågade.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
chralm skrev:
Exakt. Och min mormor vet att man använder en kamera till att ta kort. Men sen slutar hennes kunskap. Så jag tycker man utnyttjade hennes okunskap när de sålde henne ett annat filter än det hon efterfrågade.
Men om nu din mormor var så okunnig i foto, hur kunde du skicka henna att köpa ett speciellt filter?
Gick hon till slupmvis vald Expert kunde hon mycket väl kommit hem med ett Skylight(inget om om Expert, Med det är inte altid som är vad de heter).

Jag tycker du få skylla dig själv lite, om man önskar sig något av en person så bör peronen vara införstådd med vad det är som skall köpas.
Om vi struntar i att det är foto som gäller så skulle det mycket väl vara så att 80C är mnodernare och bättre än ett 80B. Och varför skall man då inte köpa C-modellen?
 

KGS

Aktiv medlem
Men de e ju en jäkla skillnad... att sälja en bättre produkt, men att sälja helt fel produkt är svårt att rättfärdiga. Men å andra sidan får man hoppas att de kör med öppet köp i jultider...

/kg som inte vet skillnaden mellan 81B o C
 

Damocles

Aktiv medlem
Om en butik får en in kund med en specifik förfrågan där köper inte är slutkunden så säljer man inte på dom saker som inte är ombedda, inte om det är en specifik modell som var efterfrågad.

Spring och köp en minimjölk - Kommer tillbaka med en standardmjölk. Det är ju samma sak (mjölk).

Men det är ju faktiskt upp till kunden också att förklara att den inte vet något om det den ska köpa. För det är samtidigt personalens uppgift att föreslå alternativ som ska fungera. Och kundens kan acceptera det eller inte. Är kunden kunnig kan den ta ställning till om alternativet fungerar eller inte.
 

chralm

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Men om nu din mormor var så okunnig i foto, hur kunde du skicka henna att köpa ett speciellt filter?
Gick hon till slupmvis vald Expert kunde hon mycket väl kommit hem med ett Skylight(inget om om Expert, Med det är inte altid som är vad de heter).

Jag tycker du få skylla dig själv lite, om man önskar sig något av en person så bör peronen vara införstådd med vad det är som skall köpas.
Och just därför visste hon exakta beteckningen och hade tipset att Kameradoktorn var bra och seriösa att gå till. Så hon hade tillräcklig information, men kameradoktorn lurade henne.

Så jag får inte skylla mig själv. En butik lurade henne. En butik som jag rekomenderat som seriös (helt felaktigt visade det sig)

Tycker inte du att om man har en lapp som har orden "filter Hoya, 62 mm, 81B" så har man tillräcklig information?
 

mazz

Aktiv medlem
Jamen för fan ere paj-julkastning snart eller? eller ere bara vanliga mellandagar när man skall njuta och vara glad? fan vad ni alla tänder till på småsaker... jaja det skedde ett misstag, men ni är nog inte heller helt ofelbara... :p

det är väl bara att du går tillbaks till kameradoktorn och talarom din ilska där, do borde ha fått ett kvitto vidarfebefodrat och med lite tur kan dom om dom är intresserad att informera rätt säljare hur det ligger till...

eller så glömde mormor bort hur det låg till efter att säljaren berättat hur det är...
för henne var det ju trots allt ett filter och ville nog INTE vara utan julklapp till sitt kära barnbarn... då kanske det itne var hela världen för henne, man får ju ändå byta... (kanske hon resonerade)
Jag vet iaf i den butiken jag står på helgerna så säger folk ofta, fel MYCKET ofta: -Jaja dom får väl byta om det skulle vara så!

men men jag har inte sagt att jag har rätt eller fel, men du får väl ändå byta? eller?



Gott nytt år

Mvh Mats
 

amaster

Aktiv medlem
Påminner mig om:

- Vet du vad det är för skillnad mellan en liter mjölk och en flygel?

- Nej...

- Ok, då får jag skicka någon annan efter mjölken.

/henrik
 

chralm

Aktiv medlem
Tack Mats för att du är så nyanserad i ditt inlägg.

Ja jag har varit där och fått pengarna tillbaka. NEJ min mormor är inte senil. men du som står i butik vet ju hur kunder är. Tur för dig.

Jag lämnar nu denna tråd då den verkar röra upp såna stora känslor (dina).

Ha ett bra nyår.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Men om nu din mormor var så okunnig i foto, hur kunde du skicka henna att köpa ett speciellt filter?
Om någon är okunnig så gör man väl just precis det - talar om vilket speciella filter hon skall köpa???????

Så skulle i alla fall jag göra "Köp ett filter 81B med 49mm's gänga så blir jag jättenöjd"
 
ANNONS