Annons

Med vilka objektiv fungerar AS på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera min Nikon D1 till något bättre och sneglar med stort intresse på Konica Minolta 7D. Jag vet att det finns adaptrar till de tidigare analoga AF-modellerna så att jag kan sätta mitt Nikon-tele eller t ex ett teleskop med T-fattning på en Minolta. Det borde vara likadant med digitalaren, dvs att ljusmätningen fungerar, men jag är mera orolig för Anti-Shake-funktionen. Fungerar den bara med Minoltas AF-objektiv eller kan man sätta på vad glas som helst..?

/Pontus
 

RolandM

Aktiv medlem
Antiskakfunktionen i Konika Minolta Dynax 7D fungerar för all objektiv som kan monteras på kameran. Ett eller ett par untag är om t ex Sigma skulle anpassa de objektiven de säljer för sensorena i APS formatet till att passa til Minoltan och om Minoltas APS-systemkameraserie hade särskilda linser. Jag antar denna begränsing beroende på att sensorn flyttas runt i buldcirkeln beroende på mängden skakningskompensation och då behövs en bildcirkel motsvarande den som behövs för vanlig 135-film.
 

Pongu

Aktiv medlem
Tack för svaret Roland!
Bildcirkeln från mitt Nikon 400mm f/3,5 bör vara fullt tillräcklig, så det är väl bara att skaffa en 7D då och njuta av sitt stabiliserade 400!

/Pontus, som tycker att det är illa att gamla manuella Nikon-objektiv kan användas med fungerande ljusmätning på både Minolta och Canon, men inte Nikons egna hus...
 

Brejdol

Aktiv medlem
Pongu skrev:
/Pontus, som tycker att det är illa att gamla manuella Nikon-objektiv kan användas med fungerande ljusmätning på både Minolta och Canon, men inte Nikons egna hus...
På alla "proffsmodeller" i Nikons sortiment fungerar ljusmätningen på i princip alla Nikkor (det finns några undantag iofs...) som har F-bajonett. Dock får du bara A eller S-läge på de gluggar som saknar cpu. Detta gäller på D1, D2, F5, F6, F100, F90. På vissa av ovanstående modeller kan man dessutom få full matrixmätning om man talar om brännvidden för kameran.
 

Pongu

Aktiv medlem
Brejdol skrev:
På alla "proffsmodeller" i Nikons sortiment fungerar ljusmätningen på i princip alla Nikkor (det finns några undantag iofs...) som har F-bajonett. Dock får du bara A eller S-läge på de gluggar som saknar cpu. Detta gäller på D1, D2, F5, F6, F100, F90. På vissa av ovanstående modeller kan man dessutom få full matrixmätning om man talar om brännvidden för kameran.
Jo, det är därför jag har en Nikon D1. Det fungerar bra, men ibland är 2.7MP i snålaste laget. Det gäller att köra RAW, 200 ISO och exponera rätt. Om det kan fungera med proffshusen, varför inte med en D70? Och om det fungerar med en Canon 300D, varför inte med D70? De vill väl sälja nya objektiv men jag ser det ändå som ett svek.

/Pontus
 

stäck

Aktiv medlem
Jag tror inte små bildcirklar ska vara något större problem. Om bildcirken sitter precis tight vid hörnen på vilden, och man skakar max vad AS kan korrigera, så skulle man möjligen kunna få svag vinjettering i hörnen. I praktiken tror jag inte det har någon som helst betydelse, men det lär vi få veta om&när Sigmas DC-objektiv kommer till Minolta.

Däremot tror jag manuella objektiv med adapter kan orsaka problem. Jag inbillar mig att kameran behöver veta objektivets brännvidd för att kunna antiskaka ordentligt. En vridning av kameran på 0.1 grader ger ju en större förflyttning av motivet (på sensorns yta) på ett 200mm-objektiv än ett 28mm, och kräver då en större rörelse av sensorn för att korrigera. Om kameran inte vet brännvidden vet den ju inte heller hur stor korrektion som behövs, och AS fungerar förmodligen inte alls.

Minolta säger visserligen att AS fungerar med alla objektiv, men gamla manuella objektiv med adapter är ju inget som enligt Minolta själva är "officiellt" kompatibelt med kameran.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Jo, det är därför jag har en Nikon D1. Det fungerar bra, men ibland är 2.7MP i snålaste laget. Det gäller att köra RAW, 200 ISO och exponera rätt. Om det kan fungera med proffshusen, varför inte med en D70? Och om det fungerar med en Canon 300D, varför inte med D70? De vill väl sälja nya objektiv men jag ser det ändå som ett svek.

/Pontus
Dom vill sälja fler av proffsmodellerna :)
Bakåtkompabiliteten rockar, även om man får betala för den initialt. Om du är van D1:an känns ju D70 ganska smäckig, minst sagt, man har inte bara sparat på bakåtkompabiliteten.

Minoltas D7 är nog inget dåligt val alls om du inte vill slanta upp en massa! Jag antar att du avskrivit tankarna på en begagnad D2:a?
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Minolta säger visserligen att AS fungerar med alla objektiv, men gamla manuella objektiv med adapter är ju inget som enligt Minolta själva är "officiellt" kompatibelt med kameran.
Minolta själva säger att AS fungerar med de flesta objektiv, dock inte deras makro, samt några andra specialare.

Kameran identifierar även objektivet och tar fasta på brännvidder för att kunna applicera rätt profil vid stabiliseringen.

MD och MC linser fungerar inte. Inte heller fungerar 1x-3x/1,7-2.8 makrot eller objektiv med macro-release eller andra limiters som inte inkluderar fokusering på oändlighet. SSM eller D makron kan inte heller användas med anti-shake.

Troligen fungerar inte heller objektiv med adaptar särskilt väl. Det kan nog vara sporadiskt.

Tredjepartsobjektiv med vanlig Minoltafattning borde fungera dock, även om Konica-Minolta inte garanterar funktionen.
 

Pongu

Aktiv medlem
Brejdol skrev:
Dom vill sälja fler av proffsmodellerna :)
Bakåtkompabiliteten rockar, även om man får betala för den initialt. Om du är van D1:an känns ju D70 ganska smäckig, minst sagt, man har inte bara sparat på bakåtkompabiliteten.

Minoltas D7 är nog inget dåligt val alls om du inte vill slanta upp en massa! Jag antar att du avskrivit tankarna på en begagnad D2:a?
Frågan är ändå varför jag ska behöva betala för att kunna behålla mina gamla objektiv. Tror de biter sig själva i svansen här. Många har hållit sig till Nikon pga bakåtkompatibiliteten. Nu kan man antingen slanta upp för en proffsmodell eller byta till ett annat märke.

Minoltan är en skön kamera. Har man bara haft tunga, gedigna hus som F4 innan känns inte en 300D betryggande. Det finns ingen logik inblandad. Det kan vara en superkamera, men jag skulle inte kunna vänja mig vid den. Skillnaden mellan D1 och D70 är också stor, men något mera överkomlig. Minolta D7 känns riktigt gediget tung i handen och jag är helt klart intresserad, men bara om jag kan behålla telet, för jag har inte råd med dyrt glas också.

D2h ligger på under $2000 i nypris nu så det kanske är dags för en amerikaresa. D1x är också intressant för $1500 begagnad på Ebay.

/Pontus
 

Pongu

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Minolta själva säger att AS fungerar med de flesta objektiv, dock inte deras makro, samt några andra specialare.

Kameran identifierar även objektivet och tar fasta på brännvidder för att kunna applicera rätt profil vid stabiliseringen.

MD och MC linser fungerar inte. Inte heller fungerar 1x-3x/1,7-2.8 makrot eller objektiv med macro-release eller andra limiters som inte inkluderar fokusering på oändlighet. SSM eller D makron kan inte heller användas med anti-shake.

Troligen fungerar inte heller objektiv med adaptar särskilt väl. Det kan nog vara sporadiskt.

Tredjepartsobjektiv med vanlig Minoltafattning borde fungera dock, även om Konica-Minolta inte garanterar funktionen.
Nej, jag håller med dig, man vågar nog inte köpa grisen i säcken här. Får väl kontakta minolta eller söka på astronomiforum. Tack för dina intressanta synpunkter!

/Pontus
 

SunKi

Aktiv medlem
Damocles skrev:

MD och MC linser fungerar inte. Inte heller fungerar 1x-3x/1,7-2.8 makrot eller objektiv med macro-release eller andra limiters som inte inkluderar fokusering på oändlighet. SSM eller D makron kan inte heller användas med anti-shake.

MD och MC linser fungerar inte av en enkel anledning, att det är en helt annan fattning.
Varför 1x-3x/1,7-2,8 inte fungerar vet jag ej.

Men VAR har du hört att inte SSM eller D-makron inte skulle kunna användas med AS? Har aldrig hört talas om det och har dessutom sett flera bilder som påstås vara tagna med SSM objektiv med AS.
 

pirken

Aktiv medlem
SSM objektiv funkar men inte ett SSM macro objektiv samma sak med ett D-macro objektiv.

(Tror inte det finns ett SSM makro än)
 
Senast ändrad:

SunKi

Aktiv medlem
Var har du fått den informationen ifrån? Mig veterligen så står det inte på varken Minoltas hemsida eller i instruktionsboken.
 

pirken

Aktiv medlem
Ja jag vet inte riktigt men det borde inte funka, inte lika bra iaf. På ett längre avstånd borde det ju funka fint men när man närmar sig skala 1:1 blir det ju inte riktigt samma sak.

Skakningarna som blir då är ju som ett långt tele, och kameran arbetar fortfarande med den brännvid som macro objektivet ger ifrån sig tex. 90mm.

(Ingen expert på området!)
 

Damocles

Aktiv medlem
"Tryckfelsnisse"

Men VAR har du hört att inte SSM eller D-makron inte skulle kunna användas med AS? Har aldrig hört talas om det och har dessutom sett flera bilder som påstås vara tagna med SSM objektiv med AS.
Står i manualen till Dynax 7 Digital på s.117 under Lens Compability.

Som jag uppfattade det har det att göra med limiten för oändlig fokus.

Ahh, dock läste jag fel, SSM och D-makron kan användas med sin limiter satt på vilket avstånd som helst.

Så det var tvärtemot vad jag uppfattade först. Får skylla på 24 timmars brist på sömn eller något... :p
 

Pongu

Aktiv medlem
Om jag smäcker på en adapter, ett par konvertrar och mitt 400mm, sammanlagt 1120mm, borde kameran ha ruskigt svårt att veta vad den ska kompensera för, eftersom den inte kan kommunicera med objektivet. Frågan är hur stor betydelse detta har för funktionen. Stängs den av? Blir den mindre användbar? Fungerar den ändå?

Det är ju också så att det inte bara handlar om brännvidd. Det är ju stor skillnad på om jag använder mitt objektiv i en rullande Paris-Dakar-bil, handhåller enligt alla konstens regler eller använder någon typ av stöd. Känner den av detta och kompenserar därefter borde den ju inte behöva veta exakt brännvidd eller?

/Pontus
 

Pongu

Aktiv medlem
Jo, men adaptern är ju inte helt billig att köpa bara för att prova... Kanske kan hitta en fotohandlare med en T-mount adapter och någon typ av gammalt teleobjektiv eller teleskop. Mailade Minolta, vi får väl se vad de svarar...

/Pontus
 

stäck

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Om jag smäcker på en adapter, ett par konvertrar och mitt 400mm, sammanlagt 1120mm, borde kameran ha ruskigt svårt att veta vad den ska kompensera för, eftersom den inte kan kommunicera med objektivet. Frågan är hur stor betydelse detta har för funktionen. Stängs den av? Blir den mindre användbar? Fungerar den ändå?

Det är ju också så att det inte bara handlar om brännvidd. Det är ju stor skillnad på om jag använder mitt objektiv i en rullande Paris-Dakar-bil, handhåller enligt alla konstens regler eller använder någon typ av stöd. Känner den av detta och kompenserar därefter borde den ju inte behöva veta exakt brännvidd eller?
Jag har inte sett nåt om hur AS reagerar när den inte vet brännvidden på objektivet. Det finns väl två möjligheter, antingen gissar den på någon brännvidd, eller också stänger den av AS helt. Jag skulle tippa på det senare.
Om kameran i brist på information skulle förmoda t.ex. 50mm, så skulle korrektionen bli 4 gånger (ungefär) för liten om det i själva verket satt ett 200mm-objektiv där, men 2ggr för stor med ett 25mm (d.v.s. lika mycket "fel" åt andra hållet som det hade blivit okorrigerat).

Däremot är ju hela grejen med AS att den faktiskt känner av hur mycket du skakar kameran. Har du kameran absolut stilla (t.ex. på ett stativ), gör den heller inga korrigeringar. Storleken (och riktningen) på korrigeringen bestäms av hur mycket kameran rör sig.
 

Pongu

Aktiv medlem
stäck skrev:
Däremot är ju hela grejen med AS att den faktiskt känner av hur mycket du skakar kameran. Har du kameran absolut stilla (t.ex. på ett stativ), gör den heller inga korrigeringar. Storleken (och riktningen) på korrigeringen bestäms av hur mycket kameran rör sig.
Precis. Jag tror ju och hoppas att bilden med mina 1120mm på ett tungt Gitzo 500 och videohuvud inte skakar mera än när den glada förstagångsköparen fotograferar sommarstugan från sin båt. Så länge kameran klarar av att ignorera brännvidden borde det fungera nästan lika bra tycker jag.

/Pontus
 
ANNONS