Annons

"Kameran överhättad" Minolta 7D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Var ute och fotograferade i dag..
Hadde tagit ca 10 bilder då kameran plötsligt lägger upp en bild i displayen där det står
"Kameran överhettad låt kameran vila" eller någe liknande.

Objektivet jag körde med var ett Sigma 70-300 1:4 - 5,6 DL Macro..

Kan det ha och göra med det att den fick arbeta så hårt med fokuseringen ?

Någon som varit med om samma upplevelser ?
 

SiC

Aktiv medlem
Jag var med om samma sak när jag var ute och plåtade bilar på den ceremoniella starten av Svenska Rallyt...
Hade bränt av rätt många bilder iofs men det var ändå ca -2 eller kallare så det kändes lite skumt att kameran skulle bli överhettad.

Körde då med mitt Sigma 70-300 och ett piratbatteri. Kan det vara batteriet som är boven i dramat eller är det fokusmotorn som får jobba så hårt?

/Zeb!
 

SiC

Aktiv medlem
Lustigt förresten att Kent och jag använde i princip likadant objektiv...

Mitt är APO-varianten med "guldring", inköpt 99/00 om jag inte minns fel.

Vilken variant är det Du har Kent?



/Z!
 

bolly

Aktiv medlem
Har också fått detta meddelande en gång.

Använde annat objektiv (tror minolta eller ev. tokina). Tog flera bilder med ganska lång slutartid (sekunder), AS påslaget och skakigt handhållet.

Vad jag minns hjälpte det inte att slå av kameran, men ta ut och stoppa tillbaka batteriet fixade till det. Tror jag stängde av AS en stund eftråt också för att vara på säkra sidan.
 

bolly

Aktiv medlem
WFS) (SiC skrev:
...det var ändå ca -2 eller kallare så det kändes lite skumt att kameran skulle bli överhettad.
Kan tänka mig "kameran överhettad" inte behäver betyda att hela kameran är stekhet, kan nog bli varmt på små lokala delar inne i kameran (tex AS-motor) utan att kameran i sig blir varm. Gissar jag...
 

SiC

Aktiv medlem
bolly skrev:
Vad jag minns hjälpte det inte att slå av kameran, men ta ut och stoppa tillbaka batteriet fixade till det.
Stämmer det, fick ta ur batteriet.
Däremot körde jag nog inte med så långa slutartider eftersom jag hade ISO 1600 och plåtade ett hyffsat upplyst podium. Kanske var så att jag skakade en hel del i kombination med 300mm -> dvs AS fick jobba en del.

/Z!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tänk om detta hade varit en Canon eller Nikon-kamera.. vilket hel*etes liv det hade blivit..

Men det låter onekligen lite skumt. Någon som kollat in dpreview, om detta är allmänt känt?
 

stäck

Aktiv medlem
Anledningen till att det blir överhettat fastän det är ute och kallt, kan ju vara att objektivet blir trögt att autofokusera vid låga temperaturer. Då får autofokusmotorn jobba rätt hårt, kanske tillräckligt för att en termostat nånstans (kanske alldeles bredvid) ska tycka att det är för varmt.

Jag har svårt att tänka mig att AS-servona skulle dra särskilt mycket ström i jämförelse med AF-motorn Vad väger mer, sensorn eller det man flyttar runt i linsen? Och under en genomsnittlig bild håller väl AF-svepet oftast på längre tid än AS (=slutartiden).
 

SunKi

Aktiv medlem
Har hört om 2 personer till som haft det problemet (de skriver på dpreview-forumet). Verkar inte roligt, jag skulle nog föreslå att du ringer Konica Minolta´s support helt enkelt.
 

afropavo

Aktiv medlem
Jag var ute idag och testade med mitt Tamron 70-300mm 1:4-5,6 DL Macro. Stod framför en fågelmatning och knäppte ett antal kort både enbilds och serie. Jag hade inga problem med överhettning. Kanske är det om man har den på autofokus. Jag hade ett enbensstativ men jag var rätt skakig ändå. Körde på ISO400.
Ännu så länge har jag inte haft några problem alls med D7'an.
Prisade vare minolta att de kom ut med den tillslut!!
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som att AF-motorn blev överbelastad. Detta med tanke på att det var en Sigma 70-300 som fokusen får jobba väldigt hårt med vid 300 mm och det går säkert extra trögt när det är kallt.
Att AS skulle bli överhettad tycker jag låter mindre sannolikt med tanke på att Minolta har säkert hårdtestat just denna funktion. Att prova alla alternativ av gluggar är för omständigt.
 
ANNONS