Annons

Spegeluppfällning/AS - stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Tjohoo!

Så var man lycklig ägare till en Dynax 7D. Den känns helt underbar!

Lite frågor om telefotografering med stativ:

Äger en även en Dynax 7 och Minoltas spegeltel 500/8. Tidigare har jag alltid använt spegeluppfällning för att få skarpa bilder från denna kombination, även vid stativanvändning. Till saken hör att mitt stativ är hyfsat stadigt (Manfrotto NatTracker 055 och en 488RC0 kulled).

Nu när jag kör 500an med min 7D funderar jag på om detta behövs. Borde inte AS ta bort den där skakningen från spegeln? Jag tycker jag var lite finurlig som funderade ut detta, men kom på andra tankar när jag läser instruktionsboken som säger att man ska stänga av AS vid stativanvändning. Någon som vt något i frågan?

Min fråga har sin upprinnelse i att jag inte anser mig få riktigt skarpa bilder! Det kan inte bero på något annat väl?

MVH
Johan
 

Fribbe

Aktiv medlem
Att köra AS med stativ har diskuterats här förut. Mig veterligen så har ingen vetat exakt varför AS ska stängas av när stativ används.
Min teori är att AS kanske är kalibrerad så att det motverkar de skakningar som uppstår vid handhållet medan de skakningar som uppstår med stativ följer ett annat mönster. Det skulle kunna leda till att sensorns rörelser i vissa fall kan interferera med kamerans rörelser.
Som sagt, min teori...

Hur som helst, jag brukar köra stativ, trådutlösare och spegeluppfällning och AS avstängd när jag ska fota skakfritt.
 

Vevo

Aktiv medlem
Fribbe skrev:
Hur som helst, jag brukar köra stativ, trådutlösare och spegeluppfällning och AS avstängd när jag ska fota skakfritt.
Jag gör likadant. Jag ser inte nyttan med att köra AS när man änvänder stativ och spegeluppfällning.
Men som Patrik säger, det har debatterats en del om varför man bör stänga av den, och den teorin om okalibrerade rörelser är väl den som verkar vettigast. (hittills) Dessutom så kan det spara lite batteri om man stänger av AS.

mvh/Ove
 

SunKi

Aktiv medlem
Tycker att det låter vettigt att man inte ska använda AS på stativ när AS motverkar skakningar alldeles innnan och under exponeringen, när du använder stativ kommer ju skakningarna precis under exponeringen och sensorn ges knappast någon tid att påbörja stabiliseringen. (När man använder AS så påbörjas ju stabiliseringen när man håller ned avtryckaren halvt av vad jag förstått)
 

jorgen.hubner

Aktiv medlem
pl_Johan skrev:
Tjohoo!

Så var man lycklig ägare till en Dynax 7D. Den känns helt underbar!

Lite frågor om telefotografering med stativ:

Äger en även en Dynax 7 och Minoltas spegeltel 500/8. Tidigare har jag alltid använt spegeluppfällning för att få skarpa bilder från denna kombination, även vid stativanvändning. Till saken hör att mitt stativ är hyfsat stadigt (Manfrotto NatTracker 055 och en 488RC0 kulled).

Nu när jag kör 500an med min 7D funderar jag på om detta behövs. Borde inte AS ta bort den där skakningen från spegeln? Jag tycker jag var lite finurlig som funderade ut detta, men kom på andra tankar när jag läser instruktionsboken som säger att man ska stänga av AS vid stativanvändning. Någon som vt något i frågan?

Min fråga har sin upprinnelse i att jag inte anser mig få riktigt skarpa bilder! Det kan inte bero på något annat väl?

MVH
Johan
Hej jag har provat att ta några bilder med långa exponeringsttider, D7D, AS och stativ. Min slutsats är ganska entydig, det blir bättre utan AS på stativ.

Jag tror att AS systemet inte kan vara helt stilla utan behöver röra sig lite, ungefär som ett Gyro. Om man håller det för hand så orkar rörelsen som sensorn gör, lite grovt uttryckt, få sensorn att stanna upp i för hållande till motivet och kameran måste röra sig lite.

Om kameran sitter blick stilla så kan man inte uppnå den här "gyro" effekten utan sensorns rörelser kan inte överföras till kameran efetrsom denna sitter fast och sensorn verkar att röra sig i förhållande till motivet. Jag kanske gissar här, men som sagt. Stativ och AS verkar tyvärr ge mer skakningsoskärpa.

AS startar dock inte sitt verkliga arbete förrän avtrycket är helt nertryckt, det är lätt att kolla. Ställ in en lång exponeringstid ca 3-4 s, tryck ner avtrycket halvvägs, lyssna, tryck sedan ner avtrycket helt. Surret startar när avtrycket är helt nertryckt.


/Jörgen
 

ThePOM

Aktiv medlem
spegeluppfällning.

Hör inte hemma i den här diskussionen men det borde vara en lätt fråga för er.

Jag vet att man kan fälla upp spegeln för att rengöra censorn men hur använder man sig av spegeluppfällning vid fotografering?

Har själv en D7D och ni verkar veta hur det funkar.

Mvh
Petri
 

Vevo

Aktiv medlem
Man använder spegeluppfällning för att motverka eventuella skakningar som kan uppstå om när spegeln fälls upp vid exponeringstillfället. Rent praktiskt så fälls spegeln upp 2 sekunder innan exponeringen och den eventella skakning som uppstår när spegeln slår (fälls upp) hinner avta innan exponeringen. På så vis har man reducerat ett moment som kan ge skakoskärpa, fast kameran är monterad på stativ. Kör man dessutom med fjärrutlösare så behöver man inte röra kameran (som även det kan ge upphov till skakningar). Så kombinationen fjärrutlösare (som triggar spegeluppfällningen), spegeluppfällning och stativ är det som funkar allra bäst. På din D7D ställer du in spegeluppfällning på den högra undre ratten (timersymbol med siffran 2)

mvh/Ove
 
Senast ändrad:

Nome Nescio

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det klumpiga fingret som trycker ned knappen gör minst lika mycket skakningar som spegeln. Så en trådutlösare skulle vara bra att ha. Fast samtidigt så hinner ju kameran lugna ned sig i 2, och det är ganska lång tid när man pratar om vibrationer och så pass små massor som en kamera representerar.
 

Fribbe

Aktiv medlem
Re: spegeluppfällning.

ThePOM skrev:
Hör inte hemma i den här diskussionen men det borde vara en lätt fråga för er.

Jag vet att man kan fälla upp spegeln för att rengöra censorn men hur använder man sig av spegeluppfällning vid fotografering?

Har själv en D7D och ni verkar veta hur det funkar.

Mvh
Petri
Spegeluppfällningen i 7D är egentligen en variant av självutlösaren. Du trycker av, spegeln fälls upp och bilden tas efter två sekunder.
Det funkar bra om man inte har tillgång till trådutlösare eftersom man slipper röra kameran när bilden tas.

Det kan dock begränsa i vissa situationer eftersom man inte kan styra exakt när bilden ska tas. Ibland skulle man vilja kunna ligga med kameran insiktad, spegeln uppfälld och vänta på rätt ögonblick så jag undrar varför man inte bakat in en "riktig" spegeluppfällningsfunktion också.
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Re: spegeluppfällning.

Fribbe skrev:
Ibland skulle man vilja kunna ligga med kameran insiktad, spegeln uppfälld och vänta på rätt ögonblick så jag undrar varför man inte bakat in en "riktig" spegeluppfällningsfunktion också.
Personligen så har jag aldrig arbetat på det sättet men jag kan ju ha missat något också, har du arbetat så någon gång?

Har en känsla av att KM tänkte att 2sekundersgrejen skulle räcka i de flesta situationer & för mig så är det en perfekt lösning då man faktiskt kan skippa trådutlösaren i de flesta fall...

//Larsa
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
2 sekundarn är den absolut mest frekventa featuren och bäst uppskattad av mig. Det är perfekt att trixa och dona med kamran på stativet, vrida och trycka av. Inget jäkla pillande i menyer eller hålla på med knappkonfigurationer.

D7D måste vara en av världens mest kompetenta Dslr när det gäller funktioner och användarvänlighet, Cannon & Nikon ligger ljusår bakom.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Jag håller med om att tvåsekundersfördröjningsfinessen är praktisk och bra i de allra flesta fall, ett undantag är dock makrofoto av vindkänsliga motiv. Även om det blåser ganska kraftigt så brukar det, om man har tålamodet att ligga och vänta några minuter, kunna bli ett uppehåll mellan vindstötarna då motivet är blickstilla i några tiondelar. Även om hörseln brukar kunna ge en förvarning så gäller det ända att reagera mycket snabbt, två sekunder är en evighet i det här sammanhanget.
 

Fribbe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: spegeluppfällning.

.Z. skrev:
Personligen så har jag aldrig arbetat på det sättet men jag kan ju ha missat något också, har du arbetat så någon gång?
//Larsa
Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten till det då mina tidigare kameror, en Dynax 505si och en 800si inte har spegeluppfällning över huvud taget.
Jag har dock saknat funktionen när jag t.ex. plåtat diverse skärgårdsmotiv då vågformationerna är en viktig del av bilden eller när man vill ha med ett fyrljus, en båt på rätt ställe och diverse andra situationer när man kunnat komponera bilden och bara väntar på rätt ögonblick. Fåglar vid fågelbordet...

Jag håller med om att tvåsekundersvarianten är mycket bra och jag skulle nog känna mig mer naken om det bara fanns "riktig" spegeluppfällning. Båda funktionerna hade varit bra för mig men det duger som det är.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag förstår Patrik & självfallet så hade båda möjligheterna varit det optimala...

//Larsa
 
ANNONS