Annons

Konstiga färger i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Majo75

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver lite akut hjälp med färghantering! jag navänder photoshop CS2 och har en ny Samsung Syncmaster 214T som är snabbcalibrerad med Eye One Display2. bilderna i PS blir väldigt intensiva framför allt rött och blått (vad jag sett än så länge) och svartvita bilder blir blåaktiga. När jag sparar en svartvit bild och sedan öppnar den i Windows program "visningsprogram för bilder och fax" ser färgerna rätt ut. Bifogar skärmdumpad på färghanteringsinställningarna.
Jag tror att problemet kom i samband med att jag bytade skärm och/eller när jag kalibrerade den nya skärmen.
Är det någon som kan hjälpa mig, snälla, blir tokig på detta? Ni får gjärna tipsa om kurser i färghantering också, det börjar gå mig på nerverna :)
Tack på förhand!
Magnus
 

Bilagor

Magnus_S

Aktiv medlem
Har du kollat så att du har rätt betraktningsprofil?

Du kan ställa in under View -> Proof setup i photoshop. Testa att ändra å se vad som händer..

/ Magnus
 

Majo75

Aktiv medlem
Magnus_S skrev:
Har du kollat så att du har rätt betraktningsprofil?

Du kan ställa in under View -> Proof setup i photoshop. Testa att ändra å se vad som händer..

/ Magnus
Tack så jättemycket för svaret!
Det blev mycket bättre men vad är det jag gör med den inställningen egentligen? Ser bra ut med "monitor RGB". Finns det någon inställning som gör så jag slipper göra så med varje bild?
 

SunKi

Aktiv medlem
Hakar på tråden lite.. har ungefär samma problem. Jag får otroligt kraftiga magentastick i bilderna när jag tittar på dem i PS CS. Blir mkt bättre att välja monitor RGB, men det blir ändå lite stick om man jämför med när jag tittar på bilden i t.ex ACDSee.
 

Majo75

Aktiv medlem
SunKi skrev:
Hakar på tråden lite.. har ungefär samma problem. Jag får otroligt kraftiga magentastick i bilderna när jag tittar på dem i PS CS. Blir mkt bättre att välja monitor RGB, men det blir ändå lite stick om man jämför med när jag tittar på bilden i t.ex ACDSee.
På något sätt så känns det skönt att man inte är ensam men trist att detta ska behöva vara ett problem. Känner också igen magentasticket, trodde först att det var skärmen, ibland ser det ut som min skärm inte visar hela färgdjupet och man ser tydliga övergångar i nyanser... Vad har du för skärm och har du kalibrerat din skärm? När och hur uppkom dina problem?

Magnus
 

stefohl

Aktiv medlem
Majo75 skrev:
Tack så jättemycket för svaret!
Det blev mycket bättre men vad är det jag gör med den inställningen egentligen? Ser bra ut med "monitor RGB". Finns det någon inställning som gör så jag slipper göra så med varje bild?
Detta är ju inte en funktion som du ska behöva använda för varje bild. Detta använder du när du ska titta på hur bilden förändras när du ska skriva ut bilden. Då lägger du in den skrivarprofil som du ska använda sedan vid utskriften.

Att du får ett bättre resultat när du väljer monitor RGB pekar på att du har en dålig skärmprofil.

Stefan
 

Majo75

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Stefan!

Men hur kommer det sig att färgerna visas olika beroende på vilket program jag använder, jag använder ju samma profil i PS och övriga Windows, eller?
 

stefohl

Aktiv medlem
Majo75 skrev:
Tack för ditt svar Stefan!

Men hur kommer det sig att färgerna visas olika beroende på vilket program jag använder, jag använder ju samma profil i PS och övriga Windows, eller?
Nej, de flesta andra program konverterar inte bilden från din arbetsfärgrymd till din skärmprofil. De skickar bara upp bilderna utan någon som helst anpassning till skärmen. Det gör att det ofta är svårt att få samma bildvisning i Photoshop och i andra program.

Stefan
 

Majo75

Aktiv medlem
Tack för svaret Stefan, det uppskattas!

Ska prova att kalibrera min skärm ordentligt.

Möjligtvis någon som vet hur jag gör det på en syncmaster 214t? Har provat innan men lyckades inte kalibrera färgerna på skärmen som det är tänkt.

MVH
Magnus
 
ANNONS