Annons

Har jag fattat hur man använder gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Skulle behöva en bekräftelse på att jag fattat rätt när det gäller användning av gråkort. Ett exempel då t e x en Landskaps bild: Jag fotar först gråkortet på den plats jag vill fota när jag ställt in ljusmätaren så den hamnar i "Mitten" klick bilden är tagen. Jag får då tex fram värdena 250 F 4,5. dessa värden använder jag sedan när jag tar den verkliga bilden? Är det så enkelt eller är jag ute på hal is?
/Simon
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Gråkortet använder jag för att få rätt vitbalans i bilden.

Tar en bild på t.ex en modell som håller upp ett gråkort,
därefter läggs kortet åt sidan och jag plåtar vidare.

I datorn sedan när jag ska ta fram bilderna tar jag den bilden
med gråkortet och sätter vitbalansen efter det.

Sedan vet jag på resterande bilder hur vtibalansen ska sättas,
om nu inte ljuset eller annat ändrat sig under plåtningen.

För varje ny ljussättning, eller vad som helt som ändrar ljuset/temp
åker gråkortet fram igen till min referensbild, alltså den första.

MVH Julle.
 

Jonson

Aktiv medlem
Hej Julle kul att det var du som svarade du vet nog inte vem jag är men du jobbade hos min farsa en gång i tiden där du målade ganska roliga tavlor ;)

Måste man inte göra någon speciell inställning i cs 4 oxå då?
/Simon


Gråkortet använder jag för att få rätt vitbalans i bilden.

Tar en bild på t.ex en modell som håller upp ett gråkort,
därefter läggs kortet åt sidan och jag plåtar vidare.

I datorn sedan när jag ska ta fram bilderna tar jag den bilden
med gråkortet och sätter vitbalansen efter det.

Sedan vet jag på resterande bilder hur vtibalansen ska sättas,
om nu inte ljuset eller annat ändrat sig under plåtningen.

För varje ny ljussättning, eller vad som helt som ändrar ljuset/temp
åker gråkortet fram igen till min referensbild, alltså den första.

MVH Julle.
 

CLP

Avslutat medlemskap
Vanligt att förväxla "gråkort & vitbalanskort".

Med gråkortet som reflekterar ca:18% exonerar man efter precis som du beskrev, varför inte med spotmätningen.

Däremot brukar vitbalanskorten vara något ljusare och reflekterar då lite mer ljus, men skall istället vara så färgneutrala som möjligt för att man senare skall kunna hitta igen "rätt färger". Ja om man inte väljer att kalibrera kameran på studs förståss.
 

Jonson

Aktiv medlem
Vanligt att förväxla "gråkort & vitbalanskort".

Med gråkortet som reflekterar ca:18% exonerar man efter precis som du beskrev, varför inte med spotmätningen.

Däremot brukar vitbalanskorten vara något ljusare och reflekterar då lite mer ljus, men skall istället vara så färgneutrala som möjligt för att man senare skall kunna hitta igen "rätt färger". Ja om man inte väljer att kalibrera kameran på studs förståss.
Tack för det svaret det var det jag ville höra :)

Jag har sedan läst någonstans hur man gör för att fota en bild med grå kort och sedan i cs 4 göa en inställning men har glömt var jag läst detta någon som orkar förklara?
/Simon
 

b-krantz

Aktiv medlem
Vanligt att förväxla "gråkort & vitbalanskort".

Med gråkortet som reflekterar ca:18% exonerar man efter precis som du beskrev, varför inte med spotmätningen.

Däremot brukar vitbalanskorten vara något ljusare och reflekterar då lite mer ljus, men skall istället vara så färgneutrala som möjligt för att man senare skall kunna hitta igen "rätt färger". Ja om man inte väljer att kalibrera kameran på studs förståss.
Mina gråkort från Kodak har vitbalanskort på baksidan (ja de har olika sidor) Mycket praktiskt , man kan både kalibrera vitbalansen och ställa in korrekt exponering.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Plåtar man i råformat kan man också med vitbalanspipetten i råkonverteraren klicka på gråkortet i bilden. Då ska färgerna bli ganska neutrala.
 

CLP

Avslutat medlemskap
Tanken med gråkortet är att man placerar den så att ljuset faller in precis som på det riktiga motivet, vilket förståss kan variera en hel del om det finns kraftiga skuggor respektive solpartier.
En gråmulen dag blir väl inte skillnaderna lika markanta.
Men med kortet vet man att det ljus som studsar in i din lins är 18%, vilket ger en normalexponering... vad nu det är!?

När det handlar om vitbalansering kanske färgrymden blivit förskjuten åt säg gult, men du vill ha färgerna helt neutrala istället. Då finns det att hitta igen en "grå pipett" i exempelvis Lightroom eller photoshop vilken då talar om att den färg du pekar på(peka på vitbalanskortet), den skall representera neutral i färgrymden. Alltså färglöst, mitt mellan gul och blå, röd och grön.

Ett klick och färgerna förskjuts tillbaks till en neutral position, vilket förståss inte alls representerar världen som vi ser den. Men ett måste om man vill gestalta en produkts rätta kulör etc.

Lycka till och en trevlig fotosommar.
 
ANNONS