Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Som jag befarade så är det inte samma evf som i r. Lägre upplösning i paritet med a7iii och xt2. Är den stor och ljus och i övrigt presterar lika bra som r:s så är det väl lugnt.

Synd att det inte finns någon vädertätning alls.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det intressanta med den är väl att den är liten, billig och användarvänlig, lite som en fullformats M50.

Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.

Trots det skulle jag nog kunna se den som ett intressant alternativ
 

PMD

Aktiv medlem
Det ryktas om EOS RP

Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.
En graf som jämför EOS 6D II med Nikon D750.

Det är bara upp till cirka ISO 800 som D750 har noterbart bättre dynamik (och frågan är om det är märkbart i de flesta bilder från ISO 400 och uppåt).
Folk här i Sverige som tar alla sina bilder av orörliga motiv med kameran på stativ kan nog vilja ha en D750 istället för en EOS 6D av det skälet, men de flesta tar väl bilder på fri hand?

Trots det skulle jag nog kunna se den som ett intressant alternativ
Ja, om den har IBIS så blir jag intresserad.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det intressanta med den är väl att den är liten, billig och användarvänlig, lite som en fullformats M50.

Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.

Trots det skulle jag nog kunna se den som ett intressant alternativ
Ja blir priset runt 13-14000kr så är det inte helt ointressant.

Finns det överhuvudtaget möjligheter att trimma dr mer i en sådan sensor av gamla typen? M50 visade ju på att det gick att få ut bättre bildkvalitet tack vare bättre processor men det var väl inte främst dr som blev bättre?
 

rronnbac

Aktiv medlem
En graf som jämför EOS 6D med Nikon D750.

Det är bara upp till cirka ISO 800 som D750 har noterbart bättre dynamik (och frågan är om det är märkbart i de flesta bilder från ISO 400 och uppåt).
Folk här i Sverige som tar alla sina bilder av orörliga motiv kan nog vilja ha en D750 istället för en EOS 6D av det skälet, men de flesta tar väl bilder på fri hand?

Trots det skulle jag nog kunna se den som ett intressant alternativ
Ja, om det har IBIS så blir jag intresserad.[/QUOTE]

Den kommer knappast att ha IBIS, inte i den prisklassen och det segmentet.

Det jag hade velat se är några fler kompakta objektiv, typ en native 28mm, 40mm, 50mm 1.8 etc
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja blir priset runt 13-14000kr så är det inte helt ointressant.

Finns det överhuvudtaget möjligheter att trimma dr mer i en sådan sensor av gamla typen? M50 visade ju på att det gick att få ut bättre bildkvalitet tack vare bättre processor men det var väl inte främst dr som blev bättre?
M50 har nyare generationens sensorer och har avsevärt bättre DR (vid låga ISO)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar vara viss förvirring bland ryktessajterna. Canon rumors har antytt man kanske får in uppgifter om 2 olika kameror.

Den som man har mest information om skall tydligen heta EOS RP.
Se nedan:

It looks like these are the confirmed specifications for the upcoming Canon EOS RP, which is pretty close to the previous specification list that we posted. See the end of the article for some insight into that.

Canon EOS RP Specifications

26.2 Million Pixels Full Frame Sensor
Dual Pixel CMOS AF
DIGIC 8
Continuous shooting performance: 5 frames / sec
ISO sensitivity: 100 to 40000 (equivalent to extended ISO: 50, 51200, 102400)
OLED EVF
3.0 type touch panel variable angle liquid crystal
Dual Sensing IS
DLO in camera, RAW development in camera, C-RAW compatible
Size: 132.5 x 85.0 x 70.0 mm
Weight: Approximately 440g (body only), about 485g (including batteries)
Kit lens: RF 24-105mm f/4L IS USM
We’re wondering aloud where the “all new 24mp full frame sensor” information came from in our previous specifications list, as everything else appears correct, other than the video specifications, which do not appear above.

One thought is that there was a mixup with the EOS RP specifications and an upcoming EOS M and/or APS-C camera. Though we cannot confirm that either.
 

jeduven

Aktiv medlem
Dual Sensing IS - Bättre än IBIS...

Det verkar vara viss förvirring bland ryktessajterna. Canon rumors har antytt man kanske får in uppgifter om 2 olika kameror.

Den som man har mest information om skall tydligen heta EOS RP.
Se nedan:
....

Canon EOS RP Specifications

....

Dual Sensing IS
...
Lite tidig information, aprill 2018, om Dual Sensing IS.

En bit ner...

"YM: The dual sensing IS is only for still photography, first of all, so it doesn't actually apply to video. We don't actually have a video image that comes in, where we can kind of select where to start the recording.

DE: Yes, right. Still images only...

GT: The adjusting does happen only in the lens, but [what is actually done is that] we can actually get the [movement data] from the lens' gyro sensor, but from on the body of the camera with the main image sensor, which actually detects the movement of the subject. So, those two information are combined and fed into the lens, [which] does the adjusting accordingly."

......

"Ed. Note:.....
This is the first I've heard of a company doing this in still-image cameras. There's obviously a lot of technical and engineering depth here, as the camera has to be looking for very small displacements (sub-pixel, on average?), and has to catch any deviation quickly enough that it won't affect the bulk of the exposure for the image in question. I'm 100% speculating here, but wonder if this is somehow an offshoot of Canon's Dual Pixel AF technology? In this case, it doesn't have anything to do with focus, but the architecture that lets Canon read and process phase-detect focus data separately from main-image data could also be used as a separate channel for reading pixel data to use in an optical-flow algorithm independently of the main exposure itself. And, thinking about it, the sort of correlation functions needed to implement phase-detect focusing involve very similar processing to that needed for optical flow determination. Very interesting, and something I expect we'll see more of across Canon's entire product line, going forward"
 

apersson850

Aktiv medlem
Min första kamera med någon form av anti-skak var en EOS 10, som jag köpte 1991. Den var då Canons första EOS med mer än en AF-punkt.
Den hade tre.

Mittpunkten var dessutom hyperavancerad, för den var av korstyp. Förutom att mäta fokus med, så användes mittpunkten också för att se om de kontraster som hittats i bilden rörde på sig. Man kunde ställa in kameran så att man fick en symbol av ett kamerahus i sökaren om man darrade lite grand på handen. Darrade man mer dök det upp extra "skaksymboler" runt kamerahussymbolen.
På så sätt fick man en varning för att man var darrhänt. Den här symbolvisningen var dessutom intelligent såtillvida att den var beroende på vilken slutartid kameran använde. Ju kortare tid, desto mer fick man darra för att den skulle visa sig.

Det fanns också ett "anti-skakläge" på funktionsratten. Det fungerade ungefär som P-läget, men med tillägget att uppmätt skakning påverkade slutartiden. Möjligheterna begränsades givetvis av att det bara gick att balansera slutartiden med bländaren, men med ljusstarkt objetkiv, bra ljus och/eller högkänslig film kom man en bit ändå.

Jag skriver detta bara för att påpeka att Canon alltså redan tidigare tänkt i banorna att utnyttja AF-relaterad information för att begränsa skakningsoskärpa.
Canons första stabiliserade objektiv, EF75-300mm f/4-5.6 IS USM, kom på marknaden 1995. Det är en inte alltför djärv gissning att de hade funderingar på hur det skulle gå till redan några år tidigare, även om tekniken inte var lanseringsklar då.
 

PMD

Aktiv medlem
Dual Sensing IS – ny skakmätning

Duals Sensing IS har funnits ett tag, i kompaktkameran G7X II och i en av de senare EOS-M-kamerorna (och kanske i fler?). Spekulationen av redaktören från Imaging Resource om att den tekniken skulle vara "an offshoot of Canon's Dual Pixel AF technology" tror jag är fel. G7X II har såvitt jag vet inte Dual Pixel.

Dual Sensing IS är helt enkelt en slags skakmätning med hjälp av data från sensorn. Förmodligen används delvis samma algoritmer som gör att kameran kan följa ett motiv (med det är spekulation från min sida).

Hur mycket effektivare bildstabilisering objektivet kan göra med denna extradata tycks vara lite oklart. Jag har inte hittat något test av det (men jag har inte letat jättemycket).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om jag förstått rätt kan dual sensing IS hjälpa IS objektiv att stabilisera bättre genom sensorinformationen men IBIS hjälper att stabilisera icke IS objektiv och alltså skulle IBIS haft tydliga fördelar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, om objektivet har IS så ska Dual Sensing IS ge bättre stabilisering, men om objektivet saknar IS så hjälper det förstås inte. Då är IBIS sjävklart bättre.

Det tycks dock som att Dual Sensing IS inte fungerar med alla IS-objkektiv, utan bara med några av de senaste.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här får man nog tro på Canon rumors. IBIS kommer till också Canon.
De flesta kunderna vill ha det och det ger användarna fördelar i många fall.

Jag har en egen teori varför det tar Canon längre tid att få till det.

En bra IBIS skall lira ihop med IS. Det skall ge bättre stabilisering än om man bara kör det ena eller andra.

Canon har hållit på med IS väldigt länge och det finns nog många versioner av mjukvara i olika objektiv. Skall detta fungera måste man ta hänsyn till alla av dem.

Fuji släppte X-H1 med IBIS och har sedan dess släppt flera uppgraderingar till både kameran samt objektiven och hela tiden höjt hur mycket stabiliseringen ger tillsammans. Det mesta ligger nu på 5,5 steg.

Såvitt jag vet kan man inte med en enkel firmware uppgradera både kamera och objektiv hos Canon, Kanske finns detta i Canon EOS R men de skall ju också kunna fungerar ihop med äldre objektiv.

Kan tänka mig detta är en huvudvärk för Canon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om jag förstått rätt kan dual sensing IS hjälpa IS objektiv att stabilisera bättre genom sensorinformationen men IBIS hjälper att stabilisera icke IS objektiv och alltså skulle IBIS haft tydliga fördelar.

Men nu är det så att en klar majoritet av Canon ägare är fullt nöjda med vad Canon bestämmer hur deras kameror är bestyckade, skulle det komma IBIS i någon Canon modell lite senare så tror jag man välkommnar det också, alla kan väl inte bara byta objektiv hela tiden för att få den senaste generationen objektivstab eller, jag vet ju inte vad Dual sensing kan gör med tex generation 2 av något äldre Canon objektiv förstås.
 

apersson850

Aktiv medlem
Såvitt jag vet kan man inte med en enkel firmware uppgradera både kamera och objektiv hos Canon, Kanske finns detta i Canon EOS R men de skall ju också kunna fungerar ihop med äldre objektiv.
Nyare EF-objektiv, monterad på en EOS-kamera av nyare modell (sen några år tillbaka), har stöd för uppdatering av även objektivets programvara. Man laddar in den på kamerans minneskort, och sen skickar kameran den till objektivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Syftar du på patentet som Northlight Images har hittat?
Nej snarare om att skall komma en EOS R som skall vara pro. Alltså minst i nivå med Canon 5D MKIV och lite till. Inte ens säkert den kommer under 2019.
Kan vara en ersättare till 5Ds r med 75 MPX.

Rykten är just bara rykten. Skulle gissa att utveckla en ny kamera är ett R&D projekt på ett par år minst. Så det vi kommer kunna köpa 2021 är redan ett projekt.
Alla R&D projekt ändras över tiden. Man lägger till och tar bort.
Fast jag tror nog Canon inser de måste också har det för att kunna konkurrera på sikt.
Fast som jag drev tidigare. Jag tror de har några tekniska problem. Hur uppgraderar man ett äldre Canon-objektiv med ny programvara?

Faktum är att min Fringer adapter för Fuji kan få IBIS i min X-H1 att fungera ihop med de flesta av mina L-objektiv. Det verkar fungera ganska bra.
Det är värre med AF och framförallt AF-C.
 
ANNONS