Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ormar på utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

ePerKar3

Medlem
God morgon.

Idag och imorgon kommer en utställning av ormar och lite tropiska fjärilar mm att äga rum här i Joensuu, Finland och jag tänkte ta en liten tripp dit och försöka ta lite snygga foton på ormar framför allt. Detta är helt nytt för mig och jag vill mer än gärna få ut några fina bilder från det så jag tänkte helt enkelt höra efter om någon har lite erfarenheter eller tips att dela med sig av?

T.ex. är det makro-objektivet som gäller för detta (jag har bara ett 35mm, så ganska kort) eller bör jag ta med mitt kit-objektiv på 14-42mm eller det längre 40-150? Makro-objektivet verkar väl som det mest logiska valet antar jag, andra synpunkter?

Bör jag ta med mig blixt eller något? Jag har aldrig själv vart i lokalen där utställningen äger rum så jag vet tyvärr ingenting om vilken typ av belysning det finns i lokalen eller hur de som ställer ut sina ormar brukar belysa dem.

Har ni tips på några speciella tekniker eller vad som helst så tas det tacksamt emot.

Mvh Per
 

John-Mehdi

Aktiv medlem
Makro och 150 mm är ingen dum idé.

Det brukar vara förbud för blixt på reptilmässor, men hittar du någon utställare med lite extra schyssta djur så kanske du kan få dispens. Fråga skadar ju aldrig.

Lycka till!
 

skog1s

Aktiv medlem
Makro och 150 mm är ingen dum idé.

Det brukar vara förbud för blixt på reptilmässor, men hittar du någon utställare med lite extra schyssta djur så kanske du kan få dispens. Fråga skadar ju aldrig.

Lycka till!
Jag jobbade på MalmöReptilCenter i många år, och har varit på många mässor i hela landet. Och något blixtförbud har jag inte sett alls!

Men en sak jag kan svara på , är att TS ska be dom att öppna terrariet, Så du slipper fota genom glas.
Bara du frågar, så gör dom mer än gärna det (jag lovar, dom älskar att få sina reptiler fotade)

Och är du smart, så säger du till att dom kan få en kopia på det du fotar.

Dom kommer att gå med på vad som helst för det :)

Ett tips är att leta upp Grön Pytonorm (Morelia, viridis) som är trädlevande! Här har du en orm som ger färger och mystik på en och samma gång! Otroligt vacker orm!

Morelia viridis
 
ANNONS