Annons

Bygga ihop makro-utrustning av bälg och mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
I korthet är det så här. Jag har varit på en loppmarknad och hittat en del grejer som jag hoppas på kunna använda till makrofotografering, på nåt sätt.

Det är ett Tokina-objektiv (200 mm, f3.5), automatiska mellanringar för Minolta, och en makrobälg. Detta tänkte jag på något sätt kombinera med min Nikon D80, men jag har ingen aning om var jag ska börja. Jag förstår hjälpligt principen bakom makrofotografering, men har ingen aning om det är praktiskt möjligt att bygga ihop nåt av det jag har, vad jag skulle behöva komplettera med och vad det isåfall skulle kosta.

En utförligare beskrivning av och bilder på prylarna finns i detta blogginlägg: http://www.fotosidan.se/blogs/vidavinklar/hjalp-vad-har-jag-kopt-egentligen.htm

Alla tips mottages tacksamt! Skriv här eller i kommentarsfältet till bloggen.
 

IngNer

Aktiv medlem
Vad du behöver för att få på grejerna på en Nikon är en adapter för Minolta MD optik till Nikon F. Om såna djur finns vet jag inte, men med en adapter går det att använda grejerna. Man får gansa långt arbetsavstånd med 200 mm, och det blir inte någon förstoring att tala om, man kanske kommer ungefär till avbildningsskala 1:1. Nedbländning av objektivet måste göras genom att blockera den lilla spaken baktill inne i objektivfattningen. (och bakre locket som du har hörde inte till det här från början)
 
Vad du behöver för att få på grejerna på en Nikon är en adapter för Minolta MD optik till Nikon F. Om såna djur finns vet jag inte, men med en adapter går det att använda grejerna. Man får gansa långt arbetsavstånd med 200 mm, och det blir inte någon förstoring att tala om, man kanske kommer ungefär till avbildningsskala 1:1. Nedbländning av objektivet måste göras genom att blockera den lilla spaken baktill inne i objektivfattningen. (och bakre locket som du har hörde inte till det här från början)
Hej! Tack för ditt svar!

Det verkar finnas adaptrar mellan Nikon och Minolta MD, till exempel den här: http://fotodioxpro.com/index.php/minolta-md-lens-to-nikon-camera-fotodiox-lens-mount-adapter.html

Den lilla spaken hittar jag, och jag ser hur bländaren ändras när man trycker på den.

Dock fattar jag fortfarande inte hur jag skulle ställa upp grejerna i förhållande till varandra, så jag vore jättetacksam om du kunde förklara det.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Dock fattar jag fortfarande inte hur jag skulle ställa upp grejerna i förhållande till varandra, så jag vore jättetacksam om du kunde förklara det.
Kanske en felaktig förklaring, men baserat på att jag tolkar det som att du vill sätta samman allt du köpt så skall du:

Nikon Kamerahus - Nikon F/ Minolta adapter - Mellanringar - Bälg - Teleobjektiv

Med fullt utdragen bälg kommer du att få en väldigt kort närgräns, för att inte tala om att skärpedjupet troligen kommer att hamna under tiondels millimetern.
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag förutsätter att bälg och objektiv har samma fattning (Minolta).

Montera objektivet på bälgen.
Montera bälgen på kameran med adaptern emellan.

Klart

//Lars
 
Jag förutsätter att bälg och objektiv har samma fattning (Minolta).

Montera objektivet på bälgen.
Montera bälgen på kameran med adaptern emellan.

Klart

//Lars
Det var klart och tydligt. Tack, allesammans.

Ja, det gick bra att montera ihop bälgen och objektivet (som sitter rättvänt). Bälgen och kameran har jag inte ännu monterat ihop, eftersom jag inte köpt adaptern än. När man tittar igenom hela bygget så ser man saker lite som i en kikare, och det är väl lovande.

Är det någon som har nån uppfattning om hur bra mitt lilla makrobygge kommer att bli, om jag köper adaptern och gör klart det? Eller är det helt enkelt bara att testa? Bälgen kan dras ut mellan 4 och 12 centimeter, och objektivet är runt 15 centimeter långt.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hur bra det kommer att bli låter jag vara osagt, men det öppnar upp för fler kreativa bilder.

Om du ändå ska införskaffa en adapter Nikon-Minolta, så kan du se om du även hittar en adapter Minolta-Filtergänga. Den sätter du isf efter bälgen och sedan monterar du ett vidvinkelobjektiv bakvänt. Då får du ännu större förstoringsgrader, då närmar vi oss 5-10x förstoring beroende på brännvidd.

Annars lär det nog bli allt för bökigt att använda precis allt du köpt i en uppsättning. Bättre då att använda mellanringar och objektiv när du fotar i trådgärden handhållet och sedan använda allt när du kan använda stativ och arbeta lugnt.
 

holmbo

Aktiv medlem
Är det någon som har nån uppfattning om hur bra mitt lilla makrobygge kommer att bli, om jag köper adaptern och gör klart det? Eller är det helt enkelt bara att testa? Bälgen kan dras ut mellan 4 och 12 centimeter, och objektivet är runt 15 centimeter långt.
Här är en bild tagen med 200 mm och en mellanring (kommer inte ihåg längden):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/363661.htm?set=mp

Och några med bälg och ett 100 mm objektiv från förstoringsapparaten:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/446761.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/444408.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/439996.htm?set=mp

//Lars
 
Tack för länkarna! Så om jag förstår dig och andra som har skrivit i tråden rätt så kommer jag med bälgen och objektivet få en apparat som motsvarar ett vanligt objektiv med makrofunktion, när det gäller avbildningsskalan. Att det blir rätt klumpigt spelar inte så stor roll, eftersom det nog ändå krävs en del pillande får att få till ljus och skärpa och allt.
 
Hur bra det kommer att bli låter jag vara osagt, men det öppnar upp för fler kreativa bilder.

Om du ändå ska införskaffa en adapter Nikon-Minolta, så kan du se om du även hittar en adapter Minolta-Filtergänga. Den sätter du isf efter bälgen och sedan monterar du ett vidvinkelobjektiv bakvänt. Då får du ännu större förstoringsgrader, då närmar vi oss 5-10x förstoring beroende på brännvidd.
Ja, det låter som en lockande idé men jag antar att det faller på att jag inte har något vidvinkelobjektiv som går att blända ner ute på själva objektivet (har ett Tokina 12-24 f4, för övrigt). Eller det kanske går att ställa rätt bländare när det sitter på kameran, ta av det och sedan sätta fast det på bälgen (via gängan)?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ja, det låter som en lockande idé men jag antar att det faller på att jag inte har något vidvinkelobjektiv som går att blända ner ute på själva objektivet (har ett Tokina 12-24 f4, för övrigt). Eller det kanske går att ställa rätt bländare när det sitter på kameran, ta av det och sedan sätta fast det på bälgen (via gängan)?
Tyvärr, du behöver ett objektiv med manuell bländarring :(

... eller, nja. Genom att sätta på ett objektiv som saknar bländarring så kommer objektivet att öppna upp på största bländare, finns också de som du mekaniskt kan trycka in en liten spak på objektivet för att lyckas. Men med full bländare blir skärpedjupet riktigt riktigt kort.

Här är en bild på hålet i ett hålslag och det var jag tvungen att sätta samman av flera bilder för att få plåtjockleken i någotsånär skärpa.

En variant runt det är att bygga på med fler prylar (tar aldrig slut, vilket är tur för oss prylgalna). Det finns nämligen adaptrar med bländarlameller som man kan montera mellan bälgen och omvändningsringen. Då kan du blända ned med denna pryl istället.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Är det någon som har nån uppfattning om hur bra mitt lilla makrobygge kommer att bli, om jag köper adaptern och gör klart det?
---
Med den Fotodiox-adapter som du länkade till i ett inlägg på förra sidan kommer bildkvaliteten att bli tämligen usel om du använder den som den kommer levererad. Det är så att registerdistansen (avståndet mellan objektivfläns och sensor/film) är kortare för Minolta SR-fattningen (43,5 mm) än för Nikons F-montering (46,5 mm). Adapterringen behöver också vara några mm tjock, och detta tillsammans gör att Minoltaobjektiven inte skulle gå att fokusera till oändligt, utan enbart kunna användas i närbildsområdet (tvärtom skulle däremot gå bra). För att "lösa" sådana här problem slänger tillverkarna av sådana här billiga adaptrar in en lins för att åstadkomma en enkel telekonverter på något mellan 1,2x till 1,4x. Den tar i princip bort all skärpa...

Du tänker ju använda grejerna för makrofoto, och då har du förstås ingen som helst användning av en adapterring med en sådan här lins. Dock går det att pilla bort linselementet på denna Fotodiox-adapter, så den skulle vara användbar för ditt ändamål. Hur bra mekanisk kvalitet Fotodiox-adaptrarna håller vet jag inte. Man kan förstås inte förvänta sig högsta klass, men jag tror inte att de tillhör det sämsta skräpet heller.
.
 
ANNONS