Annons

Problem med adobe dng-converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Garp

Medlem
Köpte ny kamera, en Nikon D7500 för ett tag sedan varvid jag inte längre kan öppna kamerans raw-filer med mitt gamla photoshop cs6. Har laddat ned adobes dng-converter men när jag försöker använda denna hittar den inte några filer i mapparna med bilder? Ngn som råkat ut för ngt liknande o har tips på hur detta kan avhjälpas?
 

AWid

Aktiv medlem
Köpte ny kamera, en Nikon D7500 för ett tag sedan varvid jag inte längre kan öppna kamerans raw-filer med mitt gamla photoshop cs6. Har laddat ned adobes dng-converter men när jag försöker använda denna hittar den inte några filer i mapparna med bilder? Ngn som råkat ut för ngt liknande o har tips på hur detta kan avhjälpas?
Vet inte om jag förstår dig rätt, men.... När du ska konvertera och ange källan ska du (om jag kommer ihåg rätt) enbart markera det bibliotek filerna finns i.
 

AWid

Aktiv medlem
På den här sidan finns instruktioner hur man gör. Och som sagt - markera biblioteket där NEF-filerna finns högst upp i dialogrutan. Själva filerna syns inte.
 

Garp

Medlem
Nej inte detta som är problemet. När jag markerat en mapp o försöker konvertera bilderna i mappen så kör programmet ett tag för att sedan hävda att det inte finns några raw-filer i mappen. Testat på mossor av olika sätt men hur jag än gör så hittar inte dng-konvertern av mina raw-filer.
 

AWid

Aktiv medlem
Nope. Senaste nedladdningen o byte på datorn igår.
Ok. Fortsätter med, möjligen i dina ögon, lite korkade frågor:) Slår förmodligen bara in öppna dörrar - men ändå:)


  • Har du kollat i utforskaren att det verkligen finns några RAW-filer i den aktuella mappen (alltså med ändelsen .NEF).
  • Är kameran inställd på att fota i RAW och inte i jpeg eller tiff?
  • Är filerna nedladdade till datorn, kvar på kort i kortläsare eller kvar i kameran med USB-anslutning till datorn?
  • Om de är kvar på kortet - är kortet av misstag låst (lilla knappen på kortets långsida)?
 

Garp

Medlem
Ja filerna finns där o kan öppnas med nikons egna program också så de är dessutom inte trasiga. Fotar med både raw plus jpg. Både varianterna ligger i mapparna. Testat både i befintliga mappar på datorns hårddisk o på kopior på extern disk.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja filerna finns där o kan öppnas med nikons egna program också så de är dessutom inte trasiga. Fotar med både raw plus jpg. Både varianterna ligger i mapparna. Testat både i befintliga mappar på datorns hårddisk o på kopior på extern disk.
Såg att det kan vara problem med MAC och äldre IOS-versioner och dng-converter. Sen är nog min fantasi uttömd:)
 

Garp

Medlem
Testat två gånger. Imorrn ska jag testa installera på annan dator. Tror ändå att min dator är svagaste länken.
 

Garp

Medlem
Nu har problemet äntligen fått en förklaring o åtm delvis en lösning! Problemet verkar ha uppstått då jag tankat över bilderna till min dator via ett gammalt o inaktuellt nikon-program (Nikon transfer, från 2014). Inte ens reflekterat över att ngt sådant skulle kunna ske o då det funkade att ladda över bilder med samma programvara som jag nyttjade till min gamla kamera brydde jag mig aldrig om att kolla upp detta. När jag laddat ner nya program från nikon så funkar det att konvertera med dng-konvertern för nytagna o nedladdade bilder. Har däremot inte hittat nått sätt att rädda nef-filerna som redan är nedtankade (o raderade från minneskortet). Funkar inte att lägga tillbaka på minneskortet o tanka ner igen. Om ngn har tips på hur dessa filer ska bli kompatibla med adobe så blir jag mkt glad (de funkar att öppna i flesta program utom adobe dock).
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för återkoppling! Men tyvärr inget tips på vad du kan göra med dina redan nedladdade nef-filer.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om minneskortet inte är alltför använt efter händelsen så kan du använda ett recovery program för att hämta filerna även om det har blivit formaterat. Jag råkade formatera ett kort av misstag innan jag fört över filerna. Hittade ett gratisprogram som hämtade tillbaka alla filerna från kortet, den hittade även äldre filer som var några formateringar tidigare, så det var riktigt bra. Fick dock testa några program först då några i sin gratis version hade begränsningar vad man kunde göra. Kan kanske senare hitta det jag använde, återkommer i så fall
 

pdahlen

Aktiv medlem
Recuva var det jag använde som var gratis hela vägen. Hade två andra program men de var lite fula, jag använt tex någon timma till att söka genom kortet och den presenterade de hittade filerna men skulle man återställa dessa så kostade det pengar. Men Recuva fungerade gratis fullt ut
 

iSolen.se

Guest
Nu har problemet äntligen fått en förklaring o åtm delvis en lösning! Problemet verkar ha uppstått då jag tankat över bilderna till min dator via ett gammalt o inaktuellt nikon-program (Nikon transfer, från 2014). Inte ens reflekterat över att ngt sådant skulle kunna ske o då det funkade att ladda över bilder med samma programvara som jag nyttjade till min gamla kamera brydde jag mig aldrig om att kolla upp detta. När jag laddat ner nya program från nikon så funkar det att konvertera med dng-konvertern för nytagna o nedladdade bilder. Har däremot inte hittat nått sätt att rädda nef-filerna som redan är nedtankade (o raderade från minneskortet). Funkar inte att lägga tillbaka på minneskortet o tanka ner igen. Om ngn har tips på hur dessa filer ska bli kompatibla med adobe så blir jag mkt glad (de funkar att öppna i flesta program utom adobe dock).
Låter helt absurt.

Kan du inte bara kolla om det ligger några xmp-filer eller annat i samma mapp? Städa upp i mappen så du bara har .NEF filer och byt namn på mappen för att bryta kopplingar till andra program.

Kolla att det inte finns några dolda filer.
 

Garp

Medlem
Ytterligare lite märkligheter med nef-filerna. När jag öppnar dom i Nikons egna program hävdar de att de enbart är av storleken ca 1600x1000 pixlar trots att de i windows utforskare sägs ha storleken ca 5000x3000 pixlar. Om man konverterar till tiff/jpg i nikonprogrammen går det inte att få bilderna större än 1600x1000 pixlar. Bilderna har dock samma storlek (ca 25 meg) som de jag laddar ner med nuvarande program o som funkar o som har full storlek. Dessutom - efter att jag använt view-nx för att konvertera nef-filer så kan plötsligt dng-konvertern hitta filerna - men däremot blir det error när den försöker konvertera...

Och har testat att enbart kopiera över nef filerna till ny mapp men funkar fortf inte. O ang recovery av raderade filer så har jag nog tömt o raderat minneskortet ett 20-tal gånger så det är nog inte ett alternativ...
 
ANNONS