Annons

Bröllopsfotografering 5Dmk3 x2 VS. 5Dmk3+7Dmk2

Produkter
(logga in för att koppla)

zhaho

Medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha lite åsikter från bröllopsfotografer där ute :)

Som titeln lite beskriver så funderar jag kring uppgradering av mina kamerahus när jag fotograferar bröllop. Men min undran är lite hur andra bröllopsfotografer tänker?

Jag har jämfört och jämfört olika kameror och kommit fram till att det är 5Dmk3 som jag vill ha, iom alla fördelar som den kameran mot bröllop , då den hanterar mörker på ett bättre sätt än t.ex. 7Dmk2. etc, och att 7Dmk2'an verkar vara lite bättre om man filmar en del, vilket jag inte gör, samt bättre fps etc.

Jag fotograferar alltid med dubbla kamerahus, och 5Dmk3'an verkar riktigt fin, så jag funderar på om man skall köra med dubbla 5Dmk3, eller om jag skall köra en 5Dmk3, och en 7Dmk2 , för cropratio, fps etc. som den har som fördel, för att få lite av båda "världarna" :)

Eller tänker man mycket på cropratio numera när det gäller bröllop? Eller är 7Dmk2'ans cropratio i jämförelse med en croppad bild från en 5Dmk3'a, så att det inte spelar så stol roll? Anser ni att den högre fps'en på 7Dmk2'an är något önskvärt vid bröllop? Ni kanske kör dyrare kameror än 7dmk2, men vill bara ha era tankar, för att se hur folk tänker kring detta.

(I övrigt så har jag en 5Dmk2 idag, samt en gammal 40D, men följande objektiv:
- 24-70mm 2.8L
- 135mm 2.0L
- 16-35mm II 2,8L
- 50mm 1.2L
 

PeterWem

Aktiv medlem
EOS RP med ansiktsföljning kan väl vara att föredra vid bröllop och med de objektiv du har? 50/1,2 blir så mycket enklare att sätta fokus korrekt med.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag håller nog med Peter, EOS R vore nog ett bra alternativ.

Personligen kan jag inte se att crop-faktorn skullr vara ngn särskild fördel, och än mindre så med EOS R, med dess något mer högupplösta sensor
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag är ingen bröllopsfotograf men har fotat en del bröllop iallafall samt ägt både 5dmkiii och 7dmkii.

Är det primärt för bröllop så hade jag valt två 5dmkiii. Kan inte se vad 7dmkii skulle tillföra. Inte med det sagt att 7dmkii är fel bara lite sämre. En rätt vanlig setup tidigare hos bröllopsfotografer var just två 5dmkiii med en 24-70 2.8 på ena och en 70-200 2.8 på den andra.

Det kan såklart dyka upp en situation då du behöver en lins som är längre än 135mm som jag ser är din längsta brännvidd men troligen inte så ofta. Genom att reka innan eller åtminstone ställa lite frågor kring platserna som bröllopet hålls på går det nog att komma runt problemet i de flesta fall. Personligen har det hänt mig en gång när bröllopsparet kom ut på en balkong och vi andra stod nedanför på gräset. Då fick jag nytta av de sista millimetrarna på mitt 70-200. Det hade blivit en bild även med 135mm men den hade haft färre pixlar.
 

zhaho

Medlem
Jag håller nog med Peter, EOS R vore nog ett bra alternativ.

Personligen kan jag inte se att crop-faktorn skullr vara ngn särskild fördel, och än mindre så med EOS R, med dess något mer högupplösta sensor
EOS R verkar ju som ett bra alternativ, dock iom att den är såpass ny kamera så går den inte att få tag på så lägg begagnad, och ny kostar lite mindre än två stycken begagnade 5Dmk3:eek:r, så det blir nästan dubbelt så dyrt då dock, alternativt att bara uppgradera ett av mina hus, för 2x EOS R blir över min budget :/ Så totalt sett så kanske det är mer värt att byta ut mina båda hus mot 5dmk3or istället för att skaffa 1 EOS R.. hmm
 

rronnbac

Aktiv medlem
I den bästa av världar är budget ingen issue, men i verkligheten är det ju det.

Två alternativ till som är värda att beakta är 6D mk ii, resp EOS RP. Visst, de har inte lika bra sensor som R, men de har snarast bättre än 5D mk iii, och båda två är bra filmkameror, om man inte behöver 4k med dual pixel af.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så totalt sett så kanske det är mer värt att byta ut mina båda hus mot 5dmk3or istället för att skaffa 1 EOS R.. hmm
Även om du tänker byta till mk3, börja med att byta ditt ena hus. Jobba med det ett tag, så kanske det blir enklare att bestämma om du vill ha ett till likadant eller om det är något du saknar som du skulle kunna få om du kompletterade med ett annat hus.
 

zhaho

Medlem
Även om du tänker byta till mk3, börja med att byta ditt ena hus. Jobba med det ett tag, så kanske det blir enklare att bestämma om du vill ha ett till likadant eller om det är något du saknar som du skulle kunna få om du kompletterade med ett annat hus.
Bra skrivet! Det lät klokt! Så får det nog bli!
 

PMD

Aktiv medlem
EOS RP med ansiktsföljning kan väl vara att föredra vid bröllop och med de objektiv du har? 50/1,2 blir så mycket enklare att sätta fokus korrekt med.
Det objektivets fokusskift (som märks på hyfsat korta fokuseringsavstånd) blir man inte av med genom att byta till spegelfritt, men om RP fokuserar vid arbetsbländare är problemet löst.

Om man håller sig till vidöppet behöver man inte lida av problemet.
 
ANNONS