Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver man blixt?

Hej! jag köppt ett Canon 85/1.8 För jag försöker fota ínomhus handboll (Nybörjare), Sedan skulle det vara kul och fota porträtt oxå, Om jag är ute och det är "bra ljus" behöver man blixt då,(nu tänker jag på en sån blixt man sätter på kameran och inte..paraplyblixt)
// Tomas
 

Janne H

Aktiv medlem
Re: Behöver man blixt?

stuartlittle skrev:
Hej! jag köppt ett Canon 85/1.8 För jag försöker fota ínomhus handboll (Nybörjare), Sedan skulle det vara kul och fota porträtt oxå, Om jag är ute och det är "bra ljus" behöver man blixt då,(nu tänker jag på en sån blixt man sätter på kameran och inte..paraplyblixt)
// Tomas

Kan vara bra att lätta upp med ibland vid dåligt ljus eller om modellerna har djupt sittande ögon.
Plåtar man i rent motljus är en blixt eller reflexskärm ett måste tycker jag.

/Janne
www.brudfoto.nu
 

LittleCapa

Aktiv medlem
Saknar min lilla reflexskärm!

Hade en liten fin hopfällbar reflexskärm med en ställbar arm som man fäste i stativfästet på kameran. Den var perfekt för mig som pressfotograf att ta fram vid porträttfotografering. Hopfälld tog den ingen plats i väskan, vägde ingenting men hade en enastående förmåga att troll bort fula skuggor. Den försvann naturligtvis och jag har inte hittat någon ny till ett vettigt pris. Annars är jag svag för tex 180mm på största bländaren. Den lilla blixten som ploppar upp på de flesta digitalkameror brukar duga rätt bra till upplättning på såna bilder.
 

MathiasT

Aktiv medlem
Jag såg ditt svar Janne, om hur du har tagit bilderna, men jag måste få spinna vidare lite på det. Bilderna tagna inne i kyrkan är mycket bra (bild 43, 55, 61-66)!

Som vi alla känner till så är ljus, ISO, bländare och tid ett gissel att brottas med. Man vill ha allt; lågt ISO, kort tid, "lagom" bländare och ändå en rätt exponerad bild.

Hur har du gjort i kyrkan? Var det befintliga ljuset verkligen så pass bra att du kunde få bra värden på alla dessa parametrar?
 

Janne H

Aktiv medlem
MathiasT skrev:
Jag såg ditt svar Janne, om hur du har tagit bilderna, men jag måste få spinna vidare lite på det. Bilderna tagna inne i kyrkan är mycket bra (bild 43, 55, 61-66)!

Som vi alla känner till så är ljus, ISO, bländare och tid ett gissel att brottas med. Man vill ha allt; lågt ISO, kort tid, "lagom" bländare och ändå en rätt exponerad bild.

Hur har du gjort i kyrkan? Var det befintliga ljuset verkligen så pass bra att du kunde få bra värden på alla dessa parametrar?
Tillräckligt bra blir det numera även på iso upp till 800, sedan är IS en helt sanslös bra uppfinning som jag absolut inte kan vara utan.

/Janne
 

MathiasT

Aktiv medlem
Jag vet, har IS på mina "längre" gluggar.

Så du tog alltså de där bilderna med ISO 800? Vad har du för kamera? De kyrkbilderna ser ju inte alls korniga ut...
 
ANNONS