Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Berätta mer om HDR bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Jag hoppas den här frågan hamnar på rätt forum nu.
Tycker HDR bilder är väldigt häftiga men jag har ingen större aning om vad HDR bilder innebär eller hur man gör dem/tar dem.
All info mottages varmt :)
 

iBoat

Aktiv medlem
För mig är HDR ett sätt att återskapa det som inte sensorn/filmen förmår att registrera, snarare än en häftig effekt.
Ingen kamera kan registrera vad våra ögon kan. T.ex. om du tittar i motljus kan du ändå se detaljer som ligger i skugga och samtidigt se de solbelysta ytorna. Det kan inte en kamera. En kamera har bara en chans att registrera bilden medan våra ögon hela tiden anpassar sin "bländare" beroende på vad vi fokuserar mot.

HDR (High Dynamic Range) är ett sätt att återskapa det kameran inte förmår registrera.

Kortfattat går det till så att man tar 3 eller fler exponeringar med kameran, med en skillnad på kanske 1 ev steg mellan varje tagning. Då har man förhoppningsvis täckt in hela omfånget i motivet.

I HDR-programmet läses Exifdatan från de olika bilderna och framkallar de "bästa" områdena från respektive bild och samlas till en bild. Det kan göras på olika sätt och i olika program. Jag har jobbat med "Photomatix" ett tag och tycker att den fungerar bra. Finns säkert bättre program men den har fungerat bra för mina ändamål.
 

PeterWem

Aktiv medlem
ANNONS