Annons

Givande Ljuskurs Bromma.

Produkter
(logga in för att koppla)

J.J.

Aktiv medlem
Tack för i Lördags

Får börja med att Tacka Janne, Sofie och alla andra för en riktigt kul lördag! Det var en riktigt nyttig kurs för oss som famlar i mörkret(!) och inte vet vart vi ska börja när det gäller ljussättning. En extra eloge till Sofie som var så otroligt lätt att plåta!

Första bilden, endast lagt på lite färgmättnad samt förstärkt det blåa i ögonen.

/Jonny
 

Bilagor

Janne H

Aktiv medlem
Får börja med att Tacka Janne, Sofie och alla andra för en riktigt kul lördag! Det var en riktigt nyttig kurs för oss som famlar i mörkret(!) och inte vet vart vi ska börja när det gäller ljussättning. En extra eloge till Sofie som var så otroligt lätt att plåta!

Första bilden, endast lagt på lite färgmättnad samt förstärkt det blåa i ögonen.

/Jonny
Kul att se alla bilder :)
Det går verkligen att få variaton i bilderna med enbart vit bakgrund o 1-3 blixtar!

/Janne
 

Calle v S

Medlem
Hud

Tyvärr, är det väl så att ju mer megapixlar desto mer detaljer - så en retouch på huden behövs, speciellt om man ska visa upp bilderna i större format.

Jag brukar göra en kopia på bilden som jag sedan lägger på "Noise/Median" och 10 pixlar. Funkar bättre är Gaussian blur. Sen är det bara att kasta på en mask och maska fram huden. Ställ ner opaciteten till något lämpligt värde på lagret. Självklart så bör man köra en healing spot innan man lägger på filtet.

Jocke
Tack för tipset. Finishen kräver lite jobb, men jag ska testa.
Calle
 

DagRos

Medlem
Hud

Tyvärr, är det väl så att ju mer megapixlar desto mer detaljer - så en retouch på huden behövs, speciellt om man ska visa upp bilderna i större format.

Jag brukar göra en kopia på bilden som jag sedan lägger på "Noise/Median" och 10 pixlar. Funkar bättre är Gaussian blur. Sen är det bara att kasta på en mask och maska fram huden. Ställ ner opaciteten till något lämpligt värde på lagret. Självklart så bör man köra en healing spot innan man lägger på filtet.

Jocke
Tack, bra o enkelt tips. Har testat och det funkar bra. Kanske 10 pixlar på filtret är för mycket men går ju att justera opaciteten. Får ju inte se för "plastigt" ut
 

Janne H

Aktiv medlem
Tack, bra o enkelt tips. Har testat och det funkar bra. Kanske 10 pixlar på filtret är för mycket men går ju att justera opaciteten. Får ju inte se för "plastigt" ut
Det finns ju många sätt att lösa det här med hudretusch och några olika går vi igenom på fortsättningskurserna.

/janne
 

J.J.

Aktiv medlem
En bild till...

Det går inte fort i redigerandet, men här kommer en bild till! Ingen avancerad retuch, är för dålig på det. Vill ju inte förstöra ett vackert ansikte med taskiga kunskaper i PS... Får nog bli fortsättningskursen också när jag får lite tid över.

Det här med ljussättning har dock blivit ett litet gift... sitter och försöker analysera alla studiobilder jag ser för att försöka förstå ljussättningen. Du vet verkligen hur man ska få igång ett intresse Janne och det känns som att jag fått en väldigt bra grund att bygga vidare på!
 

Bilagor

DagRos

Medlem
Samma förutsättningar - olika resultat

Visst är det kul med foto: samma motiv, samma ljussättning, samma exponering och ändå ganska olika slutresultat! Skulle vara givande att höra Jannes raka kommentarer på bilderna som hittills är postade. Vad säger proffset ? :)

/Dag
 

Janne H

Aktiv medlem
Du vet verkligen hur man ska få igång ett intresse Janne och det känns som att jag fått en väldigt bra grund att bygga vidare på!
Intresset får du stå för själv ;-)
Jag vill bara ge dig verktygen och förståelsen för hur man bör försöka se, och inse, hur ljus o skuggor kan skulptera om man använder dem rätt.

Plåta på!

/Janne
 

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Sofia

Här är min bild på Sofia!

Var ett tag sen jag gick kursen, men vart fullt upp!

Men här är min bild! =)

Samma bild men olika framkallningar i Bridge med vitbalans osv, sen fixat till hud, ansikte osv. Hoppas ni gillar den! =)
 

Bilagor

ANNONS