Annons

Leica 18 mm alt 21 mm på Sony Nex 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Hej.

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda Leica 18mm alt 21mm på Sony Nex 7? Skulle verkligen behöva någon riktigt bra glugg med maximal skärpa -upplösning!
Sony 16/2,8 går att använda men är inte riktigt så skarp som man önskar ibland.
Sigma 19/2,8 är riktigt skarp o bra men lite mjuk i kanterna :-(

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Makten

Aktiv medlem
Om du inte behöver 24 miljoner pixlar så kanske du borde klura på att skaffa en 5N istället. Dels är den lättare än 7 och tillåter därför tyngre objektiv till ditt flygfotande och dels funkar sensorn mycket bättre med många vidvinklar. Själv skulle jag kika på Zeiss 18/4 ZM eller Voigtländer 15/4,5 som är skitbra, men den sistnämnda verkar rätt oanvändbar på NEX-7.
 

Janne H

Aktiv medlem
Om du inte behöver 24 miljoner pixlar så kanske du borde klura på att skaffa en 5N istället. Dels är den lättare än 7 och tillåter därför tyngre objektiv till ditt flygfotande och dels funkar sensorn mycket bättre med många vidvinklar. Själv skulle jag kika på Zeiss 18/4 ZM eller Voigtländer 15/4,5 som är skitbra, men den sistnämnda verkar rätt oanvändbar på NEX-7.
Dessvärre behöver jag varenda pixel då man ibland behöver räta upp horisonten i photoshop kan så mycket som 30% av pixlarna gå åt, annars har du helt rätt.

Hoppas Zeiss snart nog gör fler vidvinklar dedikerade för Sony E!

/Janne
 

Makten

Aktiv medlem
Dessvärre behöver jag varenda pixel då man ibland behöver räta upp horisonten i photoshop kan så mycket som 30% av pixlarna gå åt, annars har du helt rätt.
Hur menar du med räta upp? Bara vrida för att det är svårt att få den rak, eller menar du ta bort distorsion?

Hoppas Zeiss snart nog gör fler vidvinklar dedikerade för Sony E!
Det är ju inte omöjligt, men jag betvivlar att de kommer att vara lika bra som ZM-objektiven. Se bara på 24/1,8 som har redigt med kromatisk aberration.
Jag skulle kika på ZM 18/4 om jag var du. Inte alls lika dyrt som Leica, plus att det verkar funka rätt bra på NEX-7, lustigt nog.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hur menar du med räta upp? Bara vrida för att det är svårt att få den rak, eller menar du ta bort distorsion?
.
Räta upp, räta ut behövs inte.
Om horisonten lutar 20° behövs en hel del beskärning samtidigt som man gör horisonten vågrät.

Zeiss ZM 18/4 alt 21/2,8 kanske kan vara värt att titta på!
 
ANNONS