Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sköter ni er backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Det är faktiskt inte säkert.

RAID1 fungerar oftast, men vissa hårdvarulösningar krånglar till det lite där också. RAID 5 finns det otroligt många varianter av.

Skall man ha hög säkerhet är det mjukvaru-RAID som gäller från någon stor tillverkare OS/X, Windows och Linux kommer förmodligen finnas kvar ett tag.

/Karl
Men varför blandar du in RAID 5? Jag skrev ju att det borde fungera på en NAS med RAID 1. I alla sammanhang där jag har använt RAID 1 har jag fått speglade diskar med exakt samma innehåll på alla diskarna som ingått i arrayen. Vad skulle kunna bli ett problem menar du?
 

Falumas

Aktiv medlem
Men varför blandar du in RAID 5? Jag skrev ju att det borde fungera på en NAS med RAID 1. I alla sammanhang där jag har använt RAID 1 har jag fått speglade diskar med exakt samma innehåll på alla diskarna som ingått i arrayen. Vad skulle kunna bli ett problem menar du?
RAID 1 är inte alltid bara en spegling rakt av utan ibland är det ett layer under filsystemet vilket gör att det inte går att bara montera disken i en annan dator. Att återskapa datat får en RAID1-disk är dock oftast mycket lätt.

RAID 5 blandade jag in bara för att berätta att där är det mycket oftare problem om man använder hårdvaru-RAID och skall återskapa det hela på en annan dator.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett bra sätt att förlänga livslängden på en mekanisk hårddisk är att inte stänga av datorn, kanske inte så miljömedvetet men jämn temperatur är bra för dessa diskar. Stänger själv sällan av en maskin och har sedan 80-talet haft en(1) hd-krash. (har förmodligen haft lite tur också)
Då måste du stänga av alla strömsparfunktioner i datorn också, annars stängs diskarna ner efter viss inaktivitet. För backup system som används 1-7 ggr i veckan tror jag dock att det lönar sig att stänga av diskarna, så länge diskarna befinner sig i uppvärmda rum.

/Karl
 

MrDip

Aktiv medlem
Då måste du stänga av alla strömsparfunktioner i datorn också, annars stängs diskarna ner efter viss inaktivitet. För backup system som används 1-7 ggr i veckan tror jag dock att det lönar sig att stänga av diskarna, så länge diskarna befinner sig i uppvärmda rum.

/Karl
Självklart, dom snurrar dygnet runt.
 

MrDip

Aktiv medlem
För att det skall vara bättre krävs 24/7-diskar.

/Karl
Stämmer inte, det gäller alla diskar. Har haft många och långa samtal om bl.a detta med en nära vän som råkar vara teknisk chef på Seagate i Korat, Thailand. Diskarna byggs för att i princip kunna snurra non stop i 10år, detta för att ha god marginal när man lämnar 3års garanti. Ska förmodligen dit i Juli om du råkar vara i närheten och är sugen på ett samtal.
 

Lamer71

Aktiv medlem
Jag kör en variant där jag framkallar mina jpg till min dropbox mapp, som sedan synkas till mitt konto, där jag förfogar över 75GB.
Fick 25GB när jag köpte min HTC one x, som sedan fylldes på med 50GB till när jag köpte min Samsung Note 2.
 

fabban

Aktiv medlem
Oj vilket gensvar på tråden.

tycker det är kostigt att folk som ändå har tagot backup ändå har kvar den i huset, då det faktiskt kan bli inbrott eller brand utan att man kan påverka det.
jag vet inte hur det är med er, men jag har iaf familjebilder sedan 13år tillbaka på min dator, och skulle detta bildarkiv gå åt skogen så skulle man bli väldigt ledsen, så egentligen borde jag vara mer konsekvent med min förflyttning av backupdisken mellan hemmet o jobbet.

sitter och funderar på om man skulle skaffa sig en molntjänst för backupen, men då är den stora frågan vilken man ska välja.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag lagrar original på en server med raid 5 och sedan rsynkas allt mellan den och en macpro med raid 1. Jag har också materialet sparat på en bärbar firewire-disk som ligger på jobbet.
Utöver detta backas allt upp över nätet till en timemachine-kopia på annan ort. Lika så gör min familj som backar upp till min server.



Stämmer inte, det gäller alla diskar. Har haft många och långa samtal om bl.a detta med en nära vän som råkar vara teknisk chef på Seagate i Korat, Thailand. Diskarna byggs för att i princip kunna snurra non stop i 10år, detta för att ha god marginal när man lämnar 3års garanti. Ska förmodligen dit i Juli om du råkar vara i närheten och är sugen på ett samtal.
Fråga gärna din vän varför ert samtal avviker från vad Seagate meddelar sina kunder och dem som har problem.
T.ex. så har Seagate 7200rpm-serier som är avsedda för 8x5 (2400h) användning i arbetsstationer etc med en MTBF på 700k timmar och garanti på 2 år, tidigare hade man längre tid men den kortades.
När många användare stoppade in dessa i NAS och raid-chassien med många diskar så dog de snabbt. Seagate nobbade ofta de som ville få ut nya på garantin då de hade körts 24/7 vilket de enligt Seagate inte var avsedda för att göra. Vissa modeller för 24/7 (8760h) drift i raid och moln har en MTBF på 1,2 miljoner timmar och tillhör en helt annan klass med 5 års garanti.
 

MrDip

Aktiv medlem
Jag lagrar original på en server med raid 5 och sedan rsynkas allt mellan den och en macpro med raid 1. Jag har också materialet sparat på en bärbar firewire-disk som ligger på jobbet.
Utöver detta backas allt upp över nätet till en timemachine-kopia på annan ort. Lika så gör min familj som backar upp till min server.





Fråga gärna din vän varför ert samtal avviker från vad Seagate meddelar sina kunder och dem som har problem.
T.ex. så har Seagate 7200rpm-serier som är avsedda för 8x5 (2400h) användning i arbetsstationer etc med en MTBF på 700k timmar och garanti på 2 år, tidigare hade man längre tid men den kortades.
När många användare stoppade in dessa i NAS och raid-chassien med många diskar så dog de snabbt. Seagate nobbade ofta de som ville få ut nya på garantin då de hade körts 24/7 vilket de enligt Seagate inte var avsedda för att göra. Vissa modeller för 24/7 (8760h) drift i raid och moln har en MTBF på 1,2 miljoner timmar och tillhör en helt annan klass med 5 års garanti.
Han är som sagt teknisk chef(Sr. Eng. Director ) och inte direkt inblandad i företagets garanti policies, han är dock våldsamt kunnig och jag betvivlar inte ett ord av vad han säger. Målsättningen för konsumentdiskar är som jag skrev att dom ska hålla i 10år. Testa med ett brev till VD, det brukar jag göra om jag inte får bra svar från kundtjänst.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Förutom Time Machine, min NAS och ytterligare extern disk (backup av NAS:en) så pumpar jag upp alla bilder i molnet direkt från LR till Adobe Revel. Iofs blir består den molnlösningen bara av jpeg men de finns där iaf. Dessutom är bilderna direkt tillgängliga i min Ajfån och Paddan.

Finns ju en massa alternativ men jag tycker det funkar skapligt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har för mig att det är just Seagate som säljer Enterprise-diskar som är avsedda just för applikationer som kräver drift 27*7. Vi köper bara sådana till våra servrar på jobbet. Det är inte många hundralappar som skiljer i pris heller.

Sedan har väl NAS-lådor för hemmabruk inte lika bra ventilation som rackservrar heller.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Han är som sagt teknisk chef(Sr. Eng. Director ) och inte direkt inblandad i företagets garanti policies, han är dock våldsamt kunnig och jag betvivlar inte ett ord av vad han säger. Målsättningen för konsumentdiskar är som jag skrev att dom ska hålla i 10år. Testa med ett brev till VD, det brukar jag göra om jag inte får bra svar från kundtjänst.
Att deras målsättning är sådan stämmer säkert.
Men det är inte vad hans företag kommunicerar i deras tekniska specifikationer och garantivillkor men som du skriver är inte det hans område.

Fråga gärna honom nästa gång du får chansen om vad som skiljer 24/7 always on enterprise diskar från konsumentdiskarna med högt antal start/stopp och kortare driftintervaller.
Det vore spännande att få höra vad en expert som kan sakerna säger.

Jag gissar spontant att tex lager och lagringsmediumet är temperaturstabilare och tåligare i ES-diskarna eller så räcker det med bla glesare lagringstäthet och andra algoritmer för korrigering för att uppnå högre säkerhet.
 

cassidy

Aktiv medlem
Min backup/workflow baserar sig på 2st NAS och en extern disk (USB).

1. Minneskortet kopieras till filstruktur på en NAS (RAID5) i en mappstruktur baserad på datum. Jag importerar sen bilderna till LR4. Det ger mig en orörd uppsättning på NASen ifall det behövs.

2. Min Mac backas med TimeMachine mot NASen plus att jag en gång per vecka tar en bootbar klon med SuperDuper till USB-disk. Inför större uppgraderingar av operativ eller applikationer sparar jag en klon en längre period men i vanliga skrivs den över varje vecka.

3. Min NAS synkas med rsync dagligen (inkrementellt) med min brors NAS vilket ger mig off-sitebackup (plus att jag håller en offlinekopia åt honom). Då synkas TimeMachine plus filstrukturen.

Jag är personligen lite avigt inställd till molntjänster då jag tycker det oftast är för otydligt om vem som äger filerna och när man kommer upp i större mängder (hundratals GB) så är det inte billigt längre - alternativt stryps bandbredd eller andra dumheter.
 

jaan v

Aktiv medlem
Min backup/workflow baserar sig på 2st NAS och en extern disk (USB).

...
2. Min Mac backas med TimeMachine mot NASen plus att jag en gång per vecka tar en bootbar .
...
Inga problem med att Time Machine regelmässigt underkänner kvalitén på NAS-kopian och prompt vill starta från scratch igen?
(Drabbar mig inte så sällan - inte helt obekant fenomen enl google)
 

cassidy

Aktiv medlem
Inga problem med att Time Machine regelmässigt underkänner kvalitén på NAS-kopian och prompt vill starta från scratch igen?
(Drabbar mig inte så sällan - inte helt obekant fenomen enl google)
Nej, faktiskt inte. Har hänt 2ggr totalt på hur lång tid jag nu kört TM (typ 4-5 år?). Vet att andra råkat ut för det men då jag har både SuperDuper och en offsite så oroar det mig inte så mycket.
 

Mesch

Aktiv medlem
Inga problem med att Time Machine regelmässigt underkänner kvalitén på NAS-kopian och prompt vill starta från scratch igen?
(Drabbar mig inte så sällan - inte helt obekant fenomen enl google)
Hänt några gånger, men inte jätteofta. 3ggr på 4 år eller så.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Backup via nätverk till en HP ProLiant Microserver N40L med en 2TB WD Red NAS-disk, som kommer att expanderas med ytterligare en (flera) sådan(a) disk(ar) och ZFS. Borde givetvis skaffa offsite-backup också, men i ärlighetens namn är mitt nät inte snabbt nog för att jag ska orka det just nu.
 
ANNONS