Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej alla glada. Nu är jag inne på filter och vet att många använder detta och tydligen finns det väldigt många sorter.

Själv använder jag bara UV-filter för att jag blev rekommenderad detta när jag köpte kameran. Då berätta de inte vad det var till för utan för att skydda original objektivet mot repor.

Kan någon klargöra några av de vanligaste filter; vad har de för funktion etc?

Är filter en viktig funktion eller hjälpmedel? Antar att man kan lyckas utan filter lika väl.
 

antic

Aktiv medlem
UV Filter skyddar främre linsen från repor och skräp. Det finns redan uv filter inbyggt i en digitalkamera men på filmtiden gjorde de nytta för exponeringen.

ND-filter (neutral density) är neutralt grå filter. Används för att minska ljusinsläpp om man vill nå längre slutartider tex för att släta ut vatten i ett vattenfall. Eller för att kunna fota med stor bländaröppning i fullt solsken(det här går inte att fuska fram i datorn).

Tonade gråfilter används för landskapsfotografi för att få himlen mörkare så att man inte tappar detaljer i de ljusaste delarna. Det här kan man lika gärna göra i datorn idag. Antingen fota i RAW eller slå ihop olika exponeringar.

Cirkulära polarisationsfilter, tar bort en del oönskade reflektioner tex i vatten eller blänk i löv etc. Ger lite mer mättade färger, djupare blå himmel, stjäl en del ljus. Kan alltså användas av samma anledning som ett gråfilter i vissa fall . Effekten att minska reflektioner går inte att efterskapa i datorn.

Färgfilter användes på filmtiden det gör man i datorn idag.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Nu har du antagligen en digitalkamera, men ifall fler läser och kanske använder film:

UV Filter skyddar främre linsen från repor och skräp. Det finns redan uv filter inbyggt i en digitalkamera men på filmtiden gjorde de nytta för exponeringen.
Alla moderna färgfilmer, och säkert även de flesta svartvita filmer, är okänsliga för ultraviolett ljus, så inte ens för dem behöver man UV-filter. Men för vissa svartvita filmer av äldre typ kan det vara bra med UV-filter för att filtrera bort lite avståndsdis till sjöss eller i fjällen.

Färgfilter användes på filmtiden det gör man i datorn idag.
Jag lever i filmtiden och använder färgade filter.

För färgfilm kan man använda färgkompensationsfilter för att få en bra vitbalans, men det behövs inte med en digitalkamera.

För svartvit film används färgade filter för att antingen lätta upp färger eller mörka ned vissa färger hos motivet, så att man på så sätt får den teckning man vill på resultatet. Exempelvis gul- eller orangefilter för att mörka ned den blå himlen och få molnen att framträda bättre, eller för att få bättre struktur på snö.

Orangefilter används ibland för svartvita landskapsbilder med film, inte bara för snyggare himlar, utan också för att få ett bättre skärpeintryck, då filtret tar bort mycket av avståndsdiset. Detta går inte att göra i datorn.

Till porträtt med svartvit film utomhus kan man använda gulfilter för att minska intrycket av blemmor i huden, och ett gulgrönt filter för att mörka ned läpparna och ge mer karaktär i huden.
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Jag köpte detta filter för 29 pund, det var tydligen billigt.
Men jag förstår inte hur det fungerar.
När man skruvat på det på objektivet, så kan man snurra filtret runt.
Men jag kan inte se någon skillnad, när jag vrider på filtret, det är bara samma mörka färg.
Jag funderar på att lämna tillbaka filtret, då jag inte vet vad det är bra för.
Tycker att man borde se någon skillnad, när man vrider den yttre ringen, men det syns ingen skillnad

Se bild.

http://img534.imageshack.us/img534/4342/filter800.jpg
 

Graylingman

Aktiv medlem
Gå ut en solig dag, rikta objektivet 90 grader från solen, titta på himlen och vrid på filtrets yttre ring. Då ska det hända grejor :)
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Gå ut en solig dag, rikta objektivet 90 grader från solen, titta på himlen och vrid på filtrets yttre ring. Då ska det hända grejor :)
Hej
Tack för svaret..Nu har jag iof. redan frankerat returkuvertet, jag trodde det var fel på filtret.

Jag är bara amatör och kanske inte har nytta av ett filter för ca 300 spänn

Jag trodde det var ett UV-filter av hög kvalitet, skulle bara ha det för att skydda linsen på min nya LX7 kamera

Jag tror jag returnerar det
 

J. Patric

Aktiv medlem
Hej
Tack för svaret..Nu har jag iof. redan frankerat returkuvertet, jag trodde det var fel på filtret.

Jag är bara amatör och kanske inte har nytta av ett filter för ca 300 spänn
Mängder av amatörer har polarisationsfilter! Du kan få snyggare himlar och dämpa reflektionerna på t.ex. löv på träd och gräs för att få starkare färger! Polfilter är också perfekt om du vill fota genom skyltfönster, eller se botten på en grund sjö eller dylikt.

Eller bara en sådan sak som att fotografera av blanka planscher, foton eller tavlor, och kunna minska reflexerna. Testa att kolla genom filtret på en musik-CD, hur du kan få bort mycket av reflexerna som stör motivet på omslaget!
 

Kingkong1

Aktiv medlem
- läste lite att UV-filter har nackdelar. Du får allt bättre vild utan UV-filter.

-polfilter verkar vara något användbart. Antar att man måste plocka bort UV-filtret för att lägga på det. Skall man köpa en billig eller ger de dyra bättre resultat?

-En bekant pratade en gång om sirpol. Är sirpol ett filter? Vad används den till?
 

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Jag tackar för svaren.
Men jag har returnerat filtret i dag, kände att jag inte är i behov av det.
När jag köpte det så trodde jag att det var ett UV-filter av bra kvalitet, som jag bara skulle ha som linsskydd på min LX7

Kommer att köpa något enklare bara att ha som skydd.
Kanske någon kan rekommendera något som kunde passa.

Kan detta vara något?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13814958/hoya-filter-uv-hmc-37mm

Eller kan man lika bra köpa ett billigt på eBay
http://www.ebay.co.uk/itm/ProTama-37mm-Ultra-Slim-Frame-Digital-UV-Professional-Filter-37-mm-/221141458575?pt=Camera_Filters&hash=item337d0ede8f
 

ThomasM

Aktiv medlem
- läste lite att UV-filter har nackdelar. Du får allt bättre vild utan UV-filter.

-polfilter verkar vara något användbart. Antar att man måste plocka bort UV-filtret för att lägga på det. Skall man köpa en billig eller ger de dyra bättre resultat?

-En bekant pratade en gång om sirpol. Är sirpol ett filter? Vad används den till?
Gissar på att med sirpol så menades cirkulärt polarisationsfilter, finns även linjära men för de flesta digitala SLR-kameror är det cirkulärt som gäller för att ljusmätning och autofokus ska fungera korrekt.

Generellt sett så brukar de dyrare filtrena, t.ex. B+W och Kenko, få bättre placeringar i tester men Marumi verkar vara en uppstickare till vettiga pengar som hamnade bra till i Lenstips test för nåt år sedan samt att flera verkar nöjda med dem, funderar på att beställa ett och testa faktiskt: http://www.amazon.com/Marumi-67mm-Super-Filter-Japan/dp/B003QSG6SS/ref=pd_sim_p_5

Testet hos Lenstip: http://www.lenstip.com/115.4-article-Polarizing_filters_test_Results_and_summary.html
 
ANNONS