Annons

Gamla objektiv på nyare kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Jag äger en Nikon D7000 och använder objektiven:
>> Nikon 18-105mm / 3,5-5.6G
>> Nikon 50mm / 1.8G

Jag fick ett gammalt objektiv av en vän:
>> Nikon 35-70mm /3.3-4.4


Jag har läst en hel del mellan DX och FX kameror och objektiv och förståt det väl men nu undrar jag hur det ligger till mellan nya och gamla objektiv. Hur skiljer det sig att använda nya med gamla objektiv på min kamera?
Jag märker att det gamla objektivet med samma inställningar på samma kamera hus kräver mer ljus (bilderna blir mörka med samma inställningar). Skall det vara så? Hur är det med kvalite skillnaden?

Tacksam för alla svar..
 

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Jag äger en Nikon D7000 och använder objektiven:
>> Nikon 18-105mm / 3,5-5.6G
>> Nikon 50mm / 1.8G

Jag fick ett gammalt objektiv av en vän:
>> Nikon 35-70mm /3.3-4.4


Jag har läst en hel del mellan DX och FX kameror och objektiv och förståt det väl men nu undrar jag hur det ligger till mellan nya och gamla objektiv. Hur skiljer det sig att använda nya med gamla objektiv på min kamera?
Jag märker att det gamla objektivet med samma inställningar på samma kamera hus kräver mer ljus (bilderna blir mörka med samma inställningar). Skall det vara så? Hur är det med kvalite skillnaden?

Tacksam för alla svar..
Hej
Jag hade en D7000 innan jag jag skaffade D800:an. På D800 vet jag att de gamla Nikonobjektiven går att
använda. Man måste dock tala om för kameran vilken bländare som är den största. Har testat detta med ett 50mm/2.0 från 1974 då bländarinformation överfördes med en slags gaffel på linsen och ett stift på kamerahuset. På D90:ian funkar inte detta! På D7000 har jag för mig att det funkade men är lite osäker. Kolla manualen! Brännvidd, bändarvärden och skärpedjup bevaras mellan de olika sensorformaten - det är bara bildutsnittet som skiftar. Jag tror det är så att din D7000 tror att du har ett ljusstarkare objektiv än 3.3-4.4 som ditt gamla objektiv har, vilket resulterar i dina underexponerade bilder. Kan tänka mig att det kan bli lite trassligt på zoomar med variabel ljustyrka och fotografering med största bländare.
/Helge
 
ANNONS