Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera rekommendation under 5k

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
En vän till mig (helt ny inom systemkamera världen) funderar på att köpa en systemkamera med ett medföljande objektiv för max 5000kr.
Eftersom jag är Nikon älskare och inte har koll på kameror i den klassen skulle ni kunna rekommendera någon? Själv kollade han på Nikon 3200. Vad sägs om den?

Jag själv skulle rekommendera en begagnad till honom men alltid trevligt att få andras åsikter.

tack på förhand
 

antic

Aktiv medlem
Det sitter en jättebra sensor i D3200 så inget fel på den. Men en D5200 borde man få till bra kurs nu när 5300 är släppt, flipskärmen är guld värd och den finns på 5000-serien.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Det är bra på ett sätt med begagnat; det är billigt, men nackdelen är att de har inte alltid den garantin kvar som påstås så en ny produkt vore alltid bättre.

D5200 som Torbjörn säger är en bra kamera om man vill lära sig fotografera grod- och fågelperspektiv, men LV är ju en batterislukare som alla redan vet om och det bör man undvika i största möjliga sätt.
Många tror dessutom att 35/1.8G-kitet som säljs är bra, men i slutändan är den bara tråkig för man vill ju kunna fotografera lite allt möjligt och då är såklart 18-55VR och 55-300VR något att föredra eller om det finns någon "mittimellan"-lösning så som 18-105VR så då är det en bra instegsvariant.

Du borde göra något klart för honom från första början och ställa frågan: Vad är det han vill fotografera? Det blir enklare att hitta objektiv efter behovet och vill man forska vidare så är det bara att tuta och köra.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Jag är inne på samma spår, men förmodligen är det bäst value-for-money att välja en D5100, som man nu får för ca 4.500 kr med 18-55mm VR. D5100 är fortfarande en rätt ny kameramodell. D3200 är kanske frestande på pappret, men det är inte bara positivt med mycket pixlar - filerna växer hysteriskt (särskilt om man fotar i RAW). 16Mpix räcker väldigt långt (D5100).

En detalj som få verkar ha koll på är också att D3200 saknar IR-öga för fjärrutlösare. Samt att D5100 har ca 30% längre/bättre batterikapacitet. Kan vara bra att veta beroende på vad/hur man tänker fota.

För övrigt finna bara positivt att säga om D5100; jag har haft min i 2,5 år.
 
ANNONS