Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS till Sony A7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Tycker jag har letat efter GPS att kunna använda till både Sony A7R och Nex 7.
Någon som hittat någon?
Bra om det funkar att användas vid flygfoto med RC helikopter.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Rutquist

Aktiv medlem
Borde det inte fungera med vilken gps-logger som helst? Finns från ett par hundralappar upp till någon tusenlapp. Alternativt kan du använda en smartphone med lämplig app. En begagnad äldre smartphone kanske blir billigare än en gps-logger.

Många loggers inkluderar mjukvara för att överföra informationen till exif-datan i dina bilder. Annars går det garanterat att hitta ett gratisprogram på nätet.

Här är ett exempel: http://module.amod.com.tw/Product/product_more.asp?vrlShohL

Enda nackdelen med denna lösning, jämfört med gps:er som sitter i kameran, är att man måste se till att klockan i kameran alltid går rätt, eftersom fel tid också ger fel position annars.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man använder en telefon som GPS-logger så kan man helt enkelt ta en bild av telefonens skärm strax innan man börjar logga. Då har man telefonens tid registrerad på en bild som har kamerans tid i EXIF. Man kan alltså lätt kompensera för en eventuell skillnad automatiskt när man GEO-taggar sen.
 
Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
Tråkigt att inte Sony gjort någe liknande Nikons GP1. Den är verkligen liten, o även mycket smidig att använda!
 

afe

Aktiv medlem
Det borde kunna göra något sånt som passar antingen i blixtskon eller i multikontakten (den där USB-kabeln ansluts) på de nya kamerorna, så vi kan ju hoppas att det kommer. Nackdelen med GPS som drivs av kameran är förstås batteritiden ...
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har ännu inte (behövt) pröva, men i menyn kan man välja 1,5,10…120 s. Logga per avstånd har som lägsta avstånd 50m. (100,150,300,500,1000)
Har endast använt den ett par turer, men en kort sammanfattning: snabb, bra mottagning, även i bilen liggandes i instrumentpanelen, småknepig att koppla ihop med datorn (Mac). Fick inte originalprogramvaran att fungera, men HoudaGEO/HoudaGPS fixade in spårfilerna utan problem via Blåtand.
Det här är dock en enhet med display, borde finnas mindre och lättare tycker man. Själv föredrar jag display, jag vill se att den funkar!
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har ännu inte (behövt) pröva, men i menyn kan man välja 1,5,10…120 s. Logga per avstånd har som lägsta avstånd 50m. (100,150,300,500,1000)
Har endast använt den ett par turer, men en kort sammanfattning: snabb, bra mottagning, även i bilen liggandes i instrumentpanelen, småknepig att koppla ihop med datorn (Mac). Fick inte originalprogramvaran att fungera, men HoudaGEO/HoudaGPS fixade in spårfilerna utan problem via Blåtand.
Det här är dock en enhet med display, borde finnas mindre och lättare tycker man. Själv föredrar jag display, jag vill se att den funkar!
OK om den kan logga på varje sekund är det en annan femma :)
 

reboot81

Aktiv medlem
Här har du ett testspår jag körde igår med Holux m-241 som befann sig på instrumentbrädan. 1s loggintervall, glappet är mellan spår 1 & 2, dvs medvetet.
Importerat med HoudahGPS, filen går fint att öppna i Google Earth.

Länk
 
ANNONS