Annons

Hur gör jag för att föra över bilder till en iPad Air?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Min iPad visade en dialogruta och frågade om jag litade på datorn. Svarade ja ( eller accepterade eller vad det nu stod) och då kunde jag hitta undermappar i iPads dcim
Aha, jag kollade aldrig iPadens skärm, dumt förstås, nu funkar det att läsa bilder i kamerarullen, men det var ju tvärtom jag ville göra...
 

dokido

Aktiv medlem
vet inte om jag är sent ute
så här gör jag men det gäller bara jpeg
(har för mig det finns appar som hanterar raw)
jag använder photosync som fungerar mycket bra och för över bilder från och till datorn från och till paddan
via wifi och lokala nätverket

om jag vill kolla bilder på min tv brukar jag använda airfotoserver via appletv
då läser den bilderna direkt från min dator utan att ladda ner dom på paddan
dock är kvaliten sämre så de bilder jag vill kolla extra på sparar jag på paddan och kollar sen med bild

med iphoto kan du radera bilder från paddan, max 1000 per gång

itunes är apples lilla djävul, jag försöker undvika så gott det går
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har aldrig riktigt förstått varför alla irriterar sig på iTunes? Det gör det jag förväntar mig: synkar musik, filmer och bilder mellan min Mac-dator och iPhone/iPad utan problem. Men folk kanske har nåt problem som jag inte har?

Min bildsynkning:
Jag har en mapp på datorn som har en undermapp för varje år. Där lägger jag JPG-bilder för respektive år. Sen har jag i iTunes sagt att bilder ska synkas från denna huvudmapp. Sen är det bara att aktivera synkning, antingen från iTunes på datorn eller från inställningar i iPad/iPhone och så synkas allt via WiFi. Respektive årsmapp dyker upp som ett album i den vanliga bildappen i iOS-enheterna. Om jag lägger till eller tar bort bilder i mapparna så återspeglas det vid nästa synkning.
 

dokido

Aktiv medlem
itunes problemet är , först och främst, att man måste göra exakt rätt,vilket inte beskrivs särskilt lätt i manualerna,gör du fel så blir det mycket extra jobb, jag misstänker att det är lättare i mac dock
jag använde icloud också förut men efter en månads support hjälp som inte gav nånting utom råddande i en massa inställningar
finns ju roligare saker att använda sin tid till
 

dokido

Aktiv medlem
tja kanske det

icloud fungerar på vissa saker men jag får inte ner bilder från datorn - pc till paddan
vice versa fungerar
kan ju beror på att jag har pc, eller strul med lokala nätverket, men apple supporten lyckades inte fixa det - efter en månad ville han ha tillgång till mitt konto och då gav jag upp

hursomhellst är jag nöjd med mitt upplägg nu efter många år
det enda photosync falerar på är namngivning av filerna, men det är tyvärr apple som sabbar

dropbox hade jag också problem med i början
den ändrade storleken på filerna
nu vet jag inte om den fungerar korrekt
har för mig jag läst att även ipad ändrar storlek men jag har inte checkat det
 

erro.se

Aktiv medlem
tja kanske det

icloud fungerar på vissa saker men jag får inte ner bilder från datorn - pc till paddan
vice versa fungerar
kan ju beror på att jag har pc, eller strul med lokala nätverket, men apple supporten lyckades inte fixa det - efter en månad ville han ha tillgång till mitt konto och då gav jag upp

hursomhellst är jag nöjd med mitt upplägg nu efter många år
det enda photosync falerar på är namngivning av filerna, men det är tyvärr apple som sabbar

dropbox hade jag också problem med i början
den ändrade storleken på filerna
nu vet jag inte om den fungerar korrekt
har för mig jag läst att även ipad ändrar storlek men jag har inte checkat det
iCloud för Windows har jag inte heller fått att funka. Ska man vara i Apple världen så ska man nog vara det till 100%.

Dropbox borde inte förändra något, det gör det inte för mig.

iPad i sig ändrar inga storlekar, men jag har för mig att bildsynken anpassar de synkade bilderna till "lämplig" storlek. Men om man själv ser till att ha bilderna i rätt storlek så sker inget, jag skalar själv ner bilderna innan jag synkar över dem.
 

dokido

Aktiv medlem
well icloud fungerade i början faktiskt till min första ipad
men sen när jag bytte upp mig var det kört

dropbox fungerade inte så bra ibörjan utan förminskade stora (4kx4k) bilder men nu är det bättre
bra att den fungerar bra nu då

hoppas det kommer en ipad maxi i år
det behövs
och trist med app utvecklare som inte vill utvecklas
även stora multibolag som skiter i proffs
så trist

annars tycker jag paddan är guld värd
har gjort tusentals bra bilder med den
 

TBone

Aktiv medlem
itunes kanske fungerar om man har en iOS-enhet och en dator. Det är dock inte helt snutet ur näsan hur man ska göra om man har tre iOS-enheter och tre datorer som man vill kunna föra över bilder mellan. Notera "föra över", inte "synka".
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har aldrig riktigt förstått varför alla irriterar sig på iTunes?
Om man vill synka saker mellan sin dator och sin iPad är säkert iTunes jätte bra. Men nu är det ju inte det jag ville göra!

Varför skall jag behöva installera ett extra program på min dator för att föra över filer från en NAS
till en annan enhet. Det är det som jag har svårt att fatta.

Min erfarenheter av iTunes är gamla - tiden innnan Spotify - och jag tyckte programmet var väldigt ologiskt och klumpigt. Hade problem när man vill installera på ytterligare dator etc. Det berodde säkert på min okunnighet men mina erfarenheter var enbart negativa.

Jag sitter framför datorn 8 timmar på jobbet varje dag och ytterligare 3-4 här hemma. Jag försöker alltid att hålla mina datorer så rena och fria som möjligt från program som jag inte behöver. Min erfarenhet är att det brukar löna sig i längden med datorer som är rappa och funkar bra utan att krascha. Därför vill jag förstås inte installera något så "tungt" som iTunes bara för att en gång föra över 30 bilder till min iPad. Dessutom löser ju inte - vad jag förstår - problemet om jag på annan plats (t ex på kontoret) vill föra över bilder från nätverket till iPad:en där. För mig är alltså iTunes ingen bra lösning på mitt specifika problem.

Mina första intryck av iPad Air var att den kändes väldigt välbyggd och bra. Det kändes helt enkelt som en "riktig" dator, men utan tangentbord. Precis som min Windows platta gör. Då tyckte jag det skulle vara en enkel sak att kopiera bilder från en NAS på mitt nätverk.

Tanken att jag - för en så enkel sak - inte skulle klara mig med NAS:en och Paddan utan också behövde en dator kändes helt galen!

Nu finns det ju uppenbarligen ett antal appar som gör detta möjligt men jag har fortfarande svårt att fatta varför man inte har det inbyggt från början.

Nåväl, problemet är i alla fall löst och efter att ha använt - eller försökt - använda iPad en timme varje kväll sedan jag startade tråden har jag kommit fram till att jag nog är för gammal/trög/dum för att lära mig att uppskatta den mobilitet som iPaden ger. Jag ligger hellre i sängen med en Laptop på magen än försöker manövrera iPad eller WIndows platta.
 

erro.se

Aktiv medlem
En iPad är inte en laptop. Och iOS är inte Windows. De funkar olika. Och Apple har bestämt att iOS inte har nåt egentligt filsystem. Man kan förstås tycka vad man vill om detta, men att försöka jobba sig runt det blir nog bara struligt i längden. Ger man sig in i Applevärlden så får man ta den som den är. Det innebär vissa begränsningar, visst. Men även möjligheter. Man får ta det goda med det onda. Så ser jag det. Och jag lever i båda världarna. Har kört Windows i hela mitt liv. Gör det fortfarande på huvuddatorn hemma, och på jobbet.
 

AFJ

Aktiv medlem
En iPad är inte en laptop. Och iOS är inte Windows. De funkar olika. Och Apple har bestämt att iOS inte har nåt egentligt filsystem. Man kan förstås tycka vad man vill om detta, men att försöka jobba sig runt det blir nog bara struligt i längden. Ger man sig in i Applevärlden så får man ta den som den är. Det innebär vissa begränsningar, visst. Men även möjligheter. Man får ta det goda med det onda. Så ser jag det. Och jag lever i båda världarna. Har kört Windows i hela mitt liv. Gör det fortfarande på huvuddatorn hemma, och på jobbet.
Jo så är det kanske. Jag har bara väldigt svårt att förstå varför Apple inte har en bra filhanterare från start när det ändå går att installera en halvtaskig sådan i efterhand.

Nåväl, jag har inga som helst ambitioner att förändra Apple och för mig är saken avslutad. iPad:en kommer sannolikt ligga och samla damm eller skickas vidare till någon familjemedlem som är bättre skickad att uppskatta dess förträfflighet!
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker min lilla minipadda är suverän för att visa bilder på fotofikor och dylikt, fast jag lagrar inga bilder i paddan utan använder FlickStackr för att visa bilderna från flickr i stället (jag laddar upp nästan allt där).

Jag har heller aldrig köpt så många böcker som sedan jag blev med padda för några år sedan - köpte min hundrade bok på Amazon för några veckor sedan :)
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har inga Appleprylar och läser lite förundrat. I Itunes bestämmer man vad som ska synkas, i det här fallet bilderna på NAS'en med kanske 100GB bilder. För mig betyder synka att filerna kopieras så att de finns på Ipaden också. Men eftersom eftersom de inte får plats så kan det inte vara så.

Betyder synkning i applevärlden att det gör det möjligt att titta på bilderna som finns på NAS'en men att de bara finns på NAS'en fortfarande?
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag har inga Appleprylar och läser lite förundrat. I Itunes bestämmer man vad som ska synkas, i det här fallet bilderna på NAS'en med kanske 100GB bilder. För mig betyder synka att filerna kopieras så att de finns på Ipaden också. Men eftersom eftersom de inte får plats så kan det inte vara så.

Betyder synkning i applevärlden att det gör det möjligt att titta på bilderna som finns på NAS'en men att de bara finns på NAS'en fortfarande?
Detta verkar ha svårt att gå hem hos många, no offence men hade TS lite i tankarna också.

Att synka innebär att innehåll på två platser jämförs och sedan ses det till att de är identiska. I detta fallet när vi talar om iTunes och iOS-enheter så handlar det om att en dator ska synka in bilder mot en iPad och det är inga problem alls. Dock så måste man ju förstå konceptet, man kan inte därefter blanda in en dator nummer två, då har hela "synk-konceptet" brutits.

En synk görs enligt uppsatta preferenser mellan två enheter, man kan inte "synka" en enhet med två datorer. Önskar man kunna föra över filer från flera datorer till en iOS-enhet så ska man inte använda synk utan då får man välja att hantera det manuellt i iTunes.
 

AFJ

Aktiv medlem
Detta verkar ha svårt att gå hem hos många, no offence men hade TS lite i tankarna också.
No offence, men jag tror det är du som inte förstår mina tankar. Jag tror mig faktiskt förstå hur det funkar nu - men jag vidhåller att "Apple-tänket" inte känns helt logiskt. Det du beskriver är ju trots allt en rejäl begränsning i funktionalitet jämfört med t ex hur en Windows platta fungerar.

Om jag har innehåll på enhet A som jag vill föra över till enhet B så känns det väldigt udda att blanda in enhet C för att klara av detta.

Jag begriper nu att det är så Apple vill att man skall jobba, men jag måste ändå vidhålla att det känns som en onödig omväg - inte minst när behovet endast är tillfälligt och sporadiskt.

Hur som helst, ingen mening med att göra denna tråd till mer än vad det är. Som trådskapare är jag i alla fall nöjd med att få det bekräftat att jag inte missat någon uppenbar finess utan att det alltså är tänkt att fungera med omvägen över iTunes installerat på en dator.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker min lilla minipadda är suverän för att visa bilder på fotofikor och dylikt, fast jag lagrar inga bilder i paddan utan använder FlickStackr för att visa bilderna från flickr i stället (jag laddar upp nästan allt där).
Vilket förstås kräver Internet-uppkoppling...
 

erro.se

Aktiv medlem
No offence, men jag tror det är du som inte förstår mina tankar. Jag tror mig faktiskt förstå hur det funkar nu - men jag vidhåller att "Apple-tänket" inte känns helt logiskt. Det du beskriver är ju trots allt en rejäl begränsning i funktionalitet jämfört med t ex hur en Windows platta fungerar.

Om jag har innehåll på enhet A som jag vill föra över till enhet B så känns det väldigt udda att blanda in enhet C för att klara av detta.

Jag begriper nu att det är så Apple vill att man skall jobba, men jag måste ändå vidhålla att det känns som en onödig omväg - inte minst när behovet endast är tillfälligt och sporadiskt.

Hur som helst, ingen mening med att göra denna tråd till mer än vad det är. Som trådskapare är jag i alla fall nöjd med att få det bekräftat att jag inte missat någon uppenbar finess utan att det alltså är tänkt att fungera med omvägen över iTunes installerat på en dator.
Om det bara är sporadiska behov kan ju Dropbox kanske vara en lösning?
 
ANNONS