Annons

Hur gör jag för att föra över bilder till en iPad Air?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Min senaste ägda Apple produkt var en Apple IIc någon gång på 80-talet så när jag igår skaffade en ny iPad Air så känns det lite ovant! Man är väl lite skadad som inbiten Windows användare... :)

Installationen gick ju lysande och spontant så verkar iPad Air vara väldigt trevlig att använda.

Men en del frustration blir det förstås och jag känner mig rätt korkad när jag inte lyckas med en så enkel sak som att kopiera ner bilder till iPaden?

Men min Windows platta är det inga problem, men jag fattar inte hur jag skall göra det med iPaden. Vad jag förstår finns det ingen filhanterare? Jag har laddat ner iPhoto men när jag startar den appen så säger den något om att jag måste ladda ner bilderna med iTunes först.

Bilderna ligger på en NAS i mitt lokala nätverk och iPaden är ansluten till detta nätverk.

Jag kan inte se att jag har iTunes på paddan? Måste jag installera det? På datorn eller på iPaden?

Ursäkta korkade frågor men jag är som sagt lite insnöad i på Windows...
Därför man inte skaffar mac skit, alltid en massa begränsningar och special-. Android bara plugga in som en vanlig USB utan Itunes och annan skit.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Att synka innebär att innehåll på två platser jämförs och sedan ses det till att de är identiska.
En synk görs enligt uppsatta preferenser mellan två enheter, man kan inte "synka" en enhet med två datorer. Önskar man kunna föra över filer från flera datorer till en iOS-enhet så ska man inte använda synk utan då får man välja att hantera det manuellt i iTunes.
Det är precis det jag menar med synka också. Därför kunde jag inte förstå att man kunde synka en NAS med 100-tals GB till en Ipad. Med andra ord så är inte Ipad (IOS) lämpad för att användas tillsammans med flera olika lagringsenheter på ett smidigt sätt i och med avsaknaden av filhantering.
 

lumor_

Aktiv medlem
Är man van vid Windows är inte Apple användarvänligt, bara förvirrande. De flesta börjar nog förstå filhanterare nuförtiden så det att användaren inte ska bry sig om sådana detaljer i operativsystemet böjar visa sig vara en återvändsgränd. Det var bra ett tag när generationen före knapptelefonen skulle förmås våga närma sig tekniken utan att hela tiden behöva tänka "det kanske går sönder om jag råkar trycka fel".
 

ZinneD

Aktiv medlem
Det är precis det jag menar med synka också. Därför kunde jag inte förstå att man kunde synka en NAS med 100-tals GB till en Ipad. Med andra ord så är inte Ipad (IOS) lämpad för att användas tillsammans med flera olika lagringsenheter på ett smidigt sätt i och med avsaknaden av filhantering.
Vad det gäller synk så kräver det ju en klient, oavsett hur du vill synka. Hur skulle du göra det mellan iPad och NAS? En NAS har ingen sådan klient, vad jag vet.

Jag använder mina iOS-enheter tillsammans med min NAS men det beror ju så klart på vad man vill åstadkomma.

Är man van vid Windows är inte Apple användarvänligt, bara förvirrande. De flesta börjar nog förstå filhanterare nuförtiden så det att användaren inte ska bry sig om sådana detaljer i operativsystemet böjar visa sig vara en återvändsgränd. Det var bra ett tag när generationen före knapptelefonen skulle förmås våga närma sig tekniken utan att hela tiden behöva tänka "det kanske går sönder om jag råkar trycka fel".
Olika plattformar har olika fördelar. Själv anser jag att katalogtänket är oerhört förlegat, jag föredrar databaser ur vilka data hämtas/visas enligt de premisser/filter jag sätter upp.

Därför man inte skaffar mac skit, alltid en massa begränsningar och special-. Android bara plugga in som en vanlig USB utan Itunes och annan skit.
Eller så ser man till att veta vad man köper. Alla produkter passar inte alla.

Jag t ex, skulle aldrig köpa en Windows-burk igen men det är jag. Alla är olika.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad det gäller synk så kräver det ju en klient, oavsett hur du vill synka. Hur skulle du göra det mellan iPad och NAS? En NAS har ingen sådan klient, vad jag vet.
Men om man inte vill eller inte behöver synka så behöver man ju ingen klient för det...

Dessutom, vore det inte mer logiskt att klienten ligger på den enhet som man vill synka till än att den ligger på en tredje enhet?

Jag förstår att många tycker att synkningen mellan enheter är bra. Jag har till och med själv lärt mig att (motvilligt) gilla hur min Windows Phone och mina Windows 8 datorer synkar kontakter mm till mitt Microsoft-konto.

Jag tycker dock att det fortfarande finns många situationer där man inte vill synka enheter och då är ju en enkel filhanterare väldigt behändig. Den som jag nu köpte lämnar en hel del att önska vad gäller användarvänlighet, det hade varit bättre med en kompetent och gratis filhanterare inbyggd i systemet - tycker jag.

Jag älskar databaser (jobbar med det 8 timmar om dagen) men i fallet med bilder så är det ju fortfarande fil-baserade och för att kunna visa dem på iPaden så måste ju bilderna först över till den på ett eller annat sätt.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag älskar databaser (jobbar med det 8 timmar om dagen) men i fallet med bilder så är det ju fortfarande fil-baserade och för att kunna visa dem på iPaden så måste ju bilderna först över till den på ett eller annat sätt.
Det jag skrev syftade mer på datorsidan än en iPad, t ex hur iPhoto och Aperture fungerar på en Mac. Man bryr sig inte om vad bilderna ligger på disken utan bara att de är importerade i iPhotobiblioteket. Väl där visas de enligt de filter man själv sätter upp. Det är inte intressant att tänka i förlegade mappstrukturer, det var min poäng och då riktat till lumor_.
 

iSolen.se

Guest
Detta verkar ha svårt att gå hem hos många, no offence men hade TS lite i tankarna också.

Att synka innebär att innehåll på två platser jämförs och sedan ses det till att de är identiska. I detta fallet när vi talar om iTunes och iOS-enheter så handlar det om att en dator ska synka in bilder mot en iPad och det är inga problem alls. Dock så måste man ju förstå konceptet, man kan inte därefter blanda in en dator nummer två, då har hela "synk-konceptet" brutits.

En synk görs enligt uppsatta preferenser mellan två enheter, man kan inte "synka" en enhet med två datorer. Önskar man kunna föra över filer från flera datorer till en iOS-enhet så ska man inte använda synk utan då får man välja att hantera det manuellt i iTunes.
Jag syncar med fem enheter i blandade miljöer så det går alldeles utmärkt.

Dropbox löser det.

Tycker dropbox är så smidigt att jag använder det istället för att skicka filer mellan enheter på annat sätt.

Slänger en mapp med filer i dropbox och sen på en annan enhet, direkt eller senare, flyttar jag mappen till annan plats eller låter helt enkelt filerna ligga kvar, spelar inte så stor roll så länge inte boxen är full.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag syncar med fem enheter i blandade miljöer så det går alldeles utmärkt.

Dropbox löser det.

Tycker dropbox är så smidigt att jag använder det istället för att skicka filer mellan enheter på annat sätt.

Slänger en mapp med filer i dropbox och sen på en annan enhet, direkt eller senare, flyttar jag mappen till annan plats eller låter helt enkelt filerna ligga kvar, spelar inte så stor roll så länge inte boxen är full.
Det du beskriver är inte att synka.
 

iSolen.se

Guest
Det du beskriver är inte att synka.
Vad är det då enligt dig, jag använder den klassiska betydelsen?

Innehållet på flera enheter hålls i sync. Tar jag bort en fil på en enhet försvinner den på alla. Lägger jag till en dyker den upp på alla så att allt hela tiden hålls i sync. (undantag mobila enheter pga utrymmesbrist och bandbredd där det laddas efter behov)
 

Enicar

Aktiv medlem
Mycket som är bra med iPad men allt upplevs inte som underbart för en PC-användare.
Har sedan några veckor en Mini Retina. Gillar storleken, formatet 4/3 och skärmen (trots att den har något mer "återhållna" färger än iPad Air).
Jag har mina bilder på en stationär PC hemma ( + en del dokumentationsfoto på datorn och nätverket på jobbet)
Min musik har jag lagt i en Mac mini som agerar CD-spelare. Här passar det bra för mig att synka iTunesbiblioteket med min iPad.
Jag har inte nåt behov av att synka hela bildsamlingarna. Hittills har jag använt Apples SD-kortläsare som medium/mellanlagring. Onödigt extrajobb tycker nog vissa av er men JAG fattar vad jag kopierar och flyttar.

Dropbox ska jag definitivt testa.

Man kan ju i iPads bildvisningsapp skapa mappar och sortera upp bilderna och det är bra men det är bra mycket enklare på en Android kopplad till en PC. Då blir androidplattan en enhet och man kan jobba på datorn med att skapa mappar och lägga bilderna där man vill ha dem.
Att iPads bildvisningsapp inte zoomar till 100% är också ett mysterium för mig. "Dubbelklick" zoomar in ung. 2,9x. Undrar hur de kom fram till det ?
Har efter tips från FS-medlem skaffat appen 'Actual pixels'. Den zoomar till 100% men har ingen bläddringsfunktion, man väljer bilder en och en. Bra app i alla fall tycker jag.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Vad är det då enligt dig, jag använder den klassiska betydelsen?

Innehållet på flera enheter hålls i sync. Tar jag bort en fil på en enhet försvinner den på alla. Lägger jag till en dyker den upp på alla så att allt hela tiden hålls i sync. (undantag mobila enheter pga utrymmesbrist och bandbredd där det laddas efter behov)
Möjligt att jag missförstod dig men som jag tolkade det så har du filerna i Dropbox-konto och detta konto har sedan alla dina enheter tillgång till, dock ligger inte filerna lokalt sparade på var och en av enheterna.

En synkronisering ser till att data är identisk mellan två enheter, dvs att samma data finns på båda platserna. Om det i ditt exempel hade varit så att du hade samma data på alla enheter och när du väl tog bort en lokal fil på en av enheterna så togs den också bort lokalt på de övriga, då hade det varit en synkronisering som gjordes.
 

dokido

Aktiv medlem
så fungerar dropbox, tar du bort en fil från en enhet, raderas den på de andra enheterna
men jag tror man måste vara uppkopplad till internet för att kunna läsa filerna, så jag antar att de eg är sparade externt?
 

iSolen.se

Guest
Möjligt att jag missförstod dig men som jag tolkade det så har du filerna i Dropbox-konto och detta konto har sedan alla dina enheter tillgång till, dock ligger inte filerna lokalt sparade på var och en av enheterna.

En synkronisering ser till att data är identisk mellan två enheter, dvs att samma data finns på båda platserna. Om det i ditt exempel hade varit så att du hade samma data på alla enheter och när du väl tog bort en lokal fil på en av enheterna så togs den också bort lokalt på de övriga, då hade det varit en synkronisering som gjordes.
Jag har filerna fysiskt på desktop och ett antal laptops. De synkas med hjälp av och till (moln-) tjänsten Dropbox

Data är identiskt för de fullstora enheterna (desktop, laptop).

Mobila enheter har bara filstrukturen tills bilderna behövs, därefter ligger de på enheten också.

Jag tror du/vi har koll på detta så det är bara terminilogin som tydligen är oklar.

Synkronisering kan mycket väl ske på fler än två enheter. Slå gärna upp i ordlistan så får vi se om vi kan enas om namnet eller komma på något bättre.

Jag kallar det för sync/synk/synkronisering.
 

iSolen.se

Guest
så fungerar dropbox, tar du bort en fil från en enhet, raderas den på de andra enheterna
men jag tror man måste vara uppkopplad till internet för att kunna läsa filerna, så jag antar att de eg är sparade externt?
De ligger även lokalt så du kan jobba offline. Undantag mobiler enl ovan.

Tittar du i din lokala dropboxmapp så ligger filerna där fysiskt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det jag skrev syftade mer på datorsidan än en iPad, t ex hur iPhoto och Aperture fungerar på en Mac. Man bryr sig inte om vad bilderna ligger på disken utan bara att de är importerade i iPhotobiblioteket. Väl där visas de enligt de filter man själv sätter upp. Det är inte intressant att tänka i förlegade mappstrukturer, det var min poäng och då riktat till lumor_.
Det är väl olika hur man jobbar men jag skulle inte ha tid att tagga alla bilder och sedan komma ihåg alla möjliga taggar, stjärnor och färgkoder. För mig blir det bara en enda röra, en stor hög med alla filer helt omöjlig att reda ut i efterhand. Lightroom har ju något liknande system vad jag förstått, men det är helt hopplöst för mitt arbetsflöde.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag vet inte vad TS har för NAS men varför inte bara installera Plex på iPaden och visa bilderna genom den? Fungerar alldeles utmärkt och du givetvis använda Plex för filmer och annat också
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vet inte vad TS har för NAS men varför inte bara installera Plex på iPaden och visa bilderna genom den? Fungerar alldeles utmärkt och du givetvis använda Plex för filmer och annat också
Detta fungerar ju bara när iPad är ansluten till mitt lokala nätverk. Mitt behov var att kunna visa bilderna på iPaden oavsett om jag har koppling till LAN eller Internet.

Jag tycker alla dessa kreativa förslag visar det som många redan har sagt:

- iPad är ingen dator
- Apple har bestämt att iPad inte har någon filhantering
- Det går att jobba runt det men speciellt smidigt blir det inte.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Detta fungerar ju bara när iPad är ansluten till mitt lokala nätverk. Mitt behov var att kunna visa bilderna på iPaden oavsett om jag har koppling till LAN eller Internet.

Jag tycker alla dessa kreativa förslag visar det som många redan har sagt:

- iPad är ingen dator
- Apple har bestämt att iPad inte har någon filhantering
- Det går att jobba runt det men speciellt smidigt blir det inte.
men då så....
 
ANNONS