Annons

lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej.
Var och fotade vid vattnet häromdagen samt vid området med fina ljus. Jag vill gärna ha längre slutartid för att få ex lenare vatten.
Problemet jag får är att bilden blir otroligt blek. Hur går ni till väga?

Ex på inställningar jag använt.
Slutartid: 2sek
Iso: 100
Bländare: 8 även testat höja den.
Vitbalans: auto
 

oyegie

Aktiv medlem
Hej.
Var och fotade vid vattnet häromdagen samt vid området med fina ljus. Jag vill gärna ha längre slutartid för att få ex lenare vatten.
Problemet jag får är att bilden blir otroligt blek. Hur går ni till väga?

Ex på inställningar jag använt.
Slutartid: 2sek
Iso: 100
Bländare: 8 även testat höja den.
Vitbalans: auto
Är ju lite lättare om du visar en exempelbild.
 

oyegie

Aktiv medlem
Nu är inte detta min bild men om jag skulle vilja fota en sådan bild utan att den blir väldigt ljus.
När jag fotar blir bilden väldigt vit.
Jag kan få bilden väldigt skarp men då ser vattnet väldigt neutralt ut (som ögat visar) och det vill jag inte. Utan vill ha det som på bilden men längre slutartid.


http://uploads.ifokus.se/uploads/207/207cc7e3cc46696370cf3ace7854a35c/dsc-74.jpg
Du har förmodligen överexponerat,köp ett ND-filter,det dämpar ljuset och ger dig längre slutartider.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förstår du hur en exponeringsmätare fungerar?

Det kanske förenklar om man vet att en kameraautomatik alltid eftersträvar att bilden skall bli medelgrå.
en vit yta som fyller sökaren blir grå.
en grå yta som fyller sökaren blir grå.
en svart yta som fyller sökaren blir grå.

Kameran kan avgöra kontrasten i bilden men den vet inte hur mycket ljus som faller på motivet, är det en skrivbordslampa eller solen?
 

Fstop

Aktiv medlem
Jag tror du behöver googla på begreppet "exponeringstriangeln". Alltså, bländare, slutartid och ISO hänger ihop. Och har du tex en "för lång" slutartid i förhållande till det befintliga ljuset - så blir bilden för ljus. Du kan kompensera det med att välja lägsta ISO-värde och/eller ett högt bländartal, tex 22. Men bara till en viss gräns. Är det dagsljus ute så hjälper inte det utan då behöver du använda ett så kallat gråfilter (eller ND-filter) framför linsen som stoppar en del av ljusinsläppet. Men som sagt. Googla på exponeringstriangeln, så klarnar det nog.
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Förstår du hur en exponeringsmätare fungerar?

Det kanske förenklar om man vet att en kameraautomatik alltid eftersträvar att bilden skall bli medelgrå.
en vit yta som fyller sökaren blir grå.
en grå yta som fyller sökaren blir grå.
en svart yta som fyller sökaren blir grå.

Kameran kan avgöra kontrasten i bilden men den vet inte hur mycket ljus som faller på motivet, är det en skrivbordslampa eller solen?

Förstod inte riktigt det med exponeringsmätare men ska forska i det. Oftast är det ute i solen men häromdagen var det väldigt molnigt men dagsljus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kamerans exponeringsmätare mäter ljus reflekterat av motivet.
Kameran strävar efter att exponera bilden till medelgrått.
I princip innehåller alla bilder ngt svart o ngt vitt osv medelvärdet i bilden kallar vi medelgrått. Vi kan säga att det symboliseras i histogramet.

Histogramet är en presentation av exponeringen du har gjort.
Längst till vänster är ALLA pixlarna som inte fick ngt ljus insamlat, svart, ingen information.
Längst till höger är ALLA pixlarna som har fått så mycket ljus att det inte finns ngn teckning, utbrända högdagrar.
Stapelns höjd visar hur många pixlar som har det värdet.
Hela skalan representerar det dynamiska omfånget.

Om du fotograferar ett vitt rum så bör du exponera åt höger i histogramet.
Om kameran exponerar auto så hamnar allt det vita i mitten eftersom att kameran eftersträvar att allt skall bli medelgrått.

Det kameran inte vet är alltså hur mycket av ljuset som reflekteras av motivet. Kameran vet inte om motivet är vitt eller svart men den gör exponeringen så att det blir grått. Idag finns det ljusmätare som läser även färg o då blir det ännu bättre värden.
Men prova på att svara på frågan hur Rött är Rött? Det går inte o det kan inte kameran heller.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Förstod inte riktigt det med exponeringsmätare men ska forska i det. Oftast är det ute i solen men häromdagen var det väldigt molnigt men dagsljus.
Du kan ju inte ha en slutartid på flera sekunder i dagsljus utan att använda ett mycket starkt ND-filter.
Det låter, som tidigare sagts, som att du behöver lära dig fotografins grunder. Jag återupprepar tipset som redan nämnts - googla på exponeringstriangeln.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Nu är inte detta min bild men om jag skulle vilja fota en sådan bild utan att den blir väldigt ljus.
När jag fotar blir bilden väldigt vit.
Jag kan få bilden väldigt skarp men då ser vattnet väldigt neutralt ut (som ögat visar) och det vill jag inte. Utan vill ha det som på bilden men längre slutartid.


http://uploads.ifokus.se/uploads/207/207cc7e3cc46696370cf3ace7854a35c/dsc-74.jpg
Bilden är tagen med ISO 200, 1s och bländare 29. Det är alltså ca 3 steg mindre ljus till sensorn än vad du hade. Kolla histogrammet i din bild. Är vattnet utbränt någonstans så måste du mörka ner bilden mera. Är den inte utbränd så är det kanske riktningen på ljuset som inte är optimal. Du måste ju få fram skuggor i vattnet och det får du inte med medljus. Sen är det alltid lättare att få fram skuggor om morgonen eller kvällen.
 
ANNONS