Annons

Vad borde jag förvänta mig av en nybörjarkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Qsec

Ny medlem
Jag har som många andra nyligen köpt en kamera och går nu en grundläggande kurs, foto med digital systemkamera.

Dessvärre börjar jag tvivla på lärarens kompetens och undrar därför vad jag bör förvänta mig av kursen? Jag tycker inte att jag lär mig mycket mer än det jag redan har hyffsad koll på genom forumläsning och att provat mig fram.
Vad har ni andra lärt er på en grundkurs? Eller ni som håller kurser, vad brukar ni gå igenom?

Visar det sig att min kurs är sämre än andra så vill jag gå en ny. Är det däremot bara jag som är otålig så accepterar jag situationen och hoppas på en fortsättningskurs snarast möjligt.
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej
Jag går också en nybörjarkurs och vi (deltagarna) ligger på väldigt olika nivå. JAg har som dig läst manual, testat mig fram, läst forum och sökt massor med info på nätet. Så jag och några till ligger lite i framkant kunskapsmässigt, medan vissa i gruppen inte ens hade öppnat manualen vid kursstart, så det är inte lätt för läraren.
Vi har efter två träffar nästan uteslutande gått igenom hur bländare och slutare hänger ihop och deras funktioner i olika lägen.
Så i mitt fall beror det inte på läraren, utan på att eleverna kanske inte riktigt är riktigt engagerade hemmavid mellan våra lektioner.
Det som däremot är bra är att jag redan har koll på det grundläggande och på det viset kan jag ta åt mig lite ytterligare information som läraren förmedlar medans de andra försöker skilja på vad som är bländare och slutare.
Men jag tror att när alla börjar få kläm på detta, så kommer vi kunna fördjupa oss i andra saker.


Mvh
Ingela
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har som många andra nyligen köpt en kamera och går nu en grundläggande kurs, foto med digital systemkamera.

Dessvärre börjar jag tvivla på lärarens kompetens och undrar därför vad jag bör förvänta mig av kursen? Jag tycker inte att jag lär mig mycket mer än det jag redan har hyffsad koll på genom forumläsning och att provat mig fram.
Vad har ni andra lärt er på en grundkurs? Eller ni som håller kurser, vad brukar ni gå igenom?

Visar det sig att min kurs är sämre än andra så vill jag gå en ny. Är det däremot bara jag som är otålig så accepterar jag situationen och hoppas på en fortsättningskurs snarast möjligt.
Hej!

En orsak att du inte känner att du lär dig så mycket nytt kan ju vara att du ligger lite före dina kurskollegor och att läraren anpassar kursen efter dem. Det blir ju på gott och ont ofta så att innehållet i kurser styrs en hel del av de deltagare som behöver mest stöd och hjälp av läraren.

Kurser blir dessutom ofta väldigt präglade av den person som håller dem, och av deras sätt att tänka kring fotografi - en del fokuserar mycket på tekniska aspekter, andra kanske mer på bildinnehåll eller arbetsmetoder. Som deltagare kan man ju vara intresserad av andra saker än de som kursledaren fokuserar på.

Jag är själv så att säga part i målet från bägge håll: Jag deltar i kurser och workshops då och då och håller av och till nybörjarkurser i hur man kommer igång med fotografi :)
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jag har som många andra nyligen köpt en kamera och går nu en grundläggande kurs, foto med digital systemkamera.

Dessvärre börjar jag tvivla på lärarens kompetens och undrar därför vad jag bör förvänta mig av kursen? Jag tycker inte att jag lär mig mycket mer än det jag redan har hyffsad koll på genom forumläsning och att provat mig fram.
Vad har ni andra lärt er på en grundkurs? Eller ni som håller kurser, vad brukar ni gå igenom?

Visar det sig att min kurs är sämre än andra så vill jag gå en ny. Är det däremot bara jag som är otålig så accepterar jag situationen och hoppas på en fortsättningskurs snarast möjligt.
Eftersom jag håller i nybörjarkurser genom ett studieförbund kan jag ju svara hur jag brukar lägga upp det (och hoppas på att jag inte är läraren som avses)

Generellt finns det alltid totala nybörjare på kurserna, ibland också personer utan systemkamera vilket kan komplicera saker och ting. Vi kör 10-12 timmar per kurs fördelat på 5 kvällar eller 2 heldagar.
Tillfälle 1: Bländarem, slutare, ISO hur det hänger ihop och effekt i bilden. Brännvidd
Tillfälle2: Hur man får kameran att göra rätt. Ljusmätning, exponeringskompensation, manuellt läge. Lite diskussion om ljus.
Tillfälle 3: Ljusets betydelse. Hårt och mjukt ljus, riktining, kontrast och betydelse för hur bilden upplevs.
Tillfälle 4-5: Vitbalans, filformat, Autofokus, blixt och lite annat smått och gott som deltagarna tar upp.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kanske jag märker ord men jag har en fråga: är det en kurs eller en studiecirkel du går? Ur min synvinkel är det stor skillnad mellan dem: den förra skall ha ett tydligt uttalat mål och kunskapsmassa redan innan kursen tar emot anmälningar. Den senare styrs av deltagarna själva, och blir vad de gör av studiecirkeln.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Kanske jag märker ord men jag har en fråga: är det en kurs eller en studiecirkel du går? Ur min synvinkel är det stor skillnad mellan dem: den förra skall ha ett tydligt uttalat mål och kunskapsmassa redan innan kursen tar emot anmälningar. Den senare styrs av deltagarna själva, och blir vad de gör av studiecirkeln.
Gäller det någon form av fortsättnings"kurs" är säkert skillnaden stor men i praktiken är skillnaden inte speciellt stor i en "nybörjarkurs" om den drivs som en studiecirkel eller som "annan folkbildningsverksamhet": Deltagarna har själva inte kunskapsmassan som behövs och alla förväntningar är att det bedrivs som en kurs även om det på pappret kallas för studiecirklar.
 

Qsec

Ny medlem
Du har en bra poäng där Uffe att det kan vara stor skillnad mellan kurs och studiecirkel. Detta är en traditionell kurs på helger via ett studieförbund.

Bra att få lite synpunkter från er som håller kurser. Och ni behöver inte vara oroliga att det är er kurs det gäller. Brukar era grundkurser innehålla någonting angående efterbearbetning i datorn?
 

holycrap

Aktiv medlem
Gäller det någon form av fortsättnings"kurs" är säkert skillnaden stor men i praktiken är skillnaden inte speciellt stor i en "nybörjarkurs" om den drivs som en studiecirkel eller som "annan folkbildningsverksamhet": Deltagarna har själva inte kunskapsmassan som behövs och alla förväntningar är att det bedrivs som en kurs även om det på pappret kallas för studiecirklar.
Poängen är väl att en kurs, oavsett nivå, vanligtivs har ett mål och oftast brukar även en överblick över kursinnehåll finnas tillgänglig så att kursdeltagare vet vad de kan förvänta sig innan de anmäler sig. För en nybörjarkurs i foto skulle åtminstone jag förvänta mig saker som
- Grundläggande fotokunskaper, fotografiets historia (kortfattat)
- Kamerans delar och deras funktion: Kamerahuset (spegel, prisma/sökare, slutare, sensor), objektiv (brännvidd, bländare, zoom, fokus)
- Exponering: slutartid-bländaröppning-ISO
- Fördjupning i exponeringsinställningarna: kort vs. lång slutartid, stor vs. liten bländaröppning, högt vs. lågt ISO
- Ljusets betydelse

Jag skulle dessutom förvänta mig att allt detta var presenterat så att jag vet vad jag får när jag anmäler mig.

/P
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Du har en bra poäng där Uffe att det kan vara stor skillnad mellan kurs och studiecirkel. Detta är en traditionell kurs på helger via ett studieförbund.

Bra att få lite synpunkter från er som håller kurser. Och ni behöver inte vara oroliga att det är er kurs det gäller. Brukar era grundkurser innehålla någonting angående efterbearbetning i datorn?
Hej!

Ja och nej :)

Men det beror på hur omfattande kursen är, och på hur/om det efterfrågas. Jag höll för ett par år sedan en introduktionskurs, en enda kväll, åt personalföreningen hos ett företag. Vi hade av praktiska skäl delat upp deltagarna i två grupper (så det blev mer lagom stora grupper). Ena kvällen blev det knappt något prat om efterbehandling, den andra kvällen pratade vi ganska mycket om det.

Men generellt, ja, efterbehandling är ju en del av fotografering och man brukar ju nästan alltid komma in på det. Sedan kan det ju vara så i ditt fall att studieförbundet har valt att lägga efterbehandling som tema en separat kurs.
 

Qsec

Ny medlem
Beträffande efterbearbetning i datorn så faller det på att min lärare inte sysslar med det. Han kan helt enkelt ingenting om det.

Däremot kan jag vid närmare eftertanke egentligen inte klaga på teorin. Han har gått igenom det ni alla beskriver, Iso, bländare, slutartid, vitbalans, brännvidd, skärpedjup. Det känns bra att han verkar lärt ut den biten på en förväntad nivå. Möjligen saknar han pedagogiken men det är ju en annan diskussion.

Vad jag kan sakna mer är konkreta tips för att göra bättre bilder. Då har vi ändå varit ute ihop och fotat. Vi har fotat i stan, så gott det går i det lilla samhället i norr där jag bor. Vi har fotat en bilkortege för att försöka fånga någonting i rörelse, och vi har gått en sväng i skogen. Så många timmar ute och nästan helt utan konkreta tips gör att jag tvivlar på lärarens egna praktiska kunskaper.

Men kanske är jag bara för förväntansfull.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Beträffande efterbearbetning i datorn så faller det på att min lärare inte sysslar med det. Han kan helt enkelt ingenting om det.

Däremot kan jag vid närmare eftertanke egentligen inte klaga på teorin. Han har gått igenom det ni alla beskriver, Iso, bländare, slutartid, vitbalans, brännvidd, skärpedjup. Det känns bra att han verkar lärt ut den biten på en förväntad nivå. Möjligen saknar han pedagogiken men det är ju en annan diskussion.

Vad jag kan sakna mer är konkreta tips för att göra bättre bilder. Då har vi ändå varit ute ihop och fotat. Vi har fotat i stan, så gott det går i det lilla samhället i norr där jag bor. Vi har fotat en bilkortege för att försöka fånga någonting i rörelse, och vi har gått en sväng i skogen. Så många timmar ute och nästan helt utan konkreta tips gör att jag tvivlar på lärarens egna praktiska kunskaper.

Men kanske är jag bara för förväntansfull.
Hej!

Jag får nog erkänna att jag fick läsa om första stycket ett par gånger ... Jag fotograferar då och då i sammanhang (läs t.ex. här: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/i-helgen-var-det-fotomaraton-fast.htm) där det definitivt inte finns tid för efterbearbetning. Vid andra tillfällen låter man blir det för att utmana sig själv eller för att man trivs med att fota så. Men att vara fotograf och aldrig efterbearbeta bilder ... Känns för mig ganska obegripligt. Att t.ex. beskära bilder i efterhand är om inte annat ett utmärkt sätt att experimentera med olika utsnitt. Eller att växla en bild mellan färg och svartvitt för att se hur olika bilder påverkas av det. Utöver att efterbearbetning ofta är en integrerad del av fotografering är det det helt enkelt en tacksam pedagogisk metod för att se vad som påverkar bilder.

Som du säger så är pedagogik kanske en annan diskussion, men praktiska tips och råd känns som en viktig del, i synnerhet när man ändå tar sig tid att ge sig ut och fotografera.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Beträffande efterbearbetning i datorn så faller det på att min lärare inte sysslar med det. Han kan helt enkelt ingenting om det.

Däremot kan jag vid närmare eftertanke egentligen inte klaga på teorin. Han har gått igenom det ni alla beskriver, Iso, bländare, slutartid, vitbalans, brännvidd, skärpedjup. Det känns bra att han verkar lärt ut den biten på en förväntad nivå. Möjligen saknar han pedagogiken men det är ju en annan diskussion.

Vad jag kan sakna mer är konkreta tips för att göra bättre bilder. Då har vi ändå varit ute ihop och fotat. Vi har fotat i stan, så gott det går i det lilla samhället i norr där jag bor. Vi har fotat en bilkortege för att försöka fånga någonting i rörelse, och vi har gått en sväng i skogen. Så många timmar ute och nästan helt utan konkreta tips gör att jag tvivlar på lärarens egna praktiska kunskaper.

Men kanske är jag bara för förväntansfull.
Vad är det för konkreta tips du saknar? Är det kopplat till tekniska termer eller är åt bildberättandehållet?
 

Frolicc

Aktiv medlem
Hej!

Jag får nog erkänna att jag fick läsa om första stycket ett par gånger ... Jag fotograferar då och då i sammanhang (läs t.ex. här: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/i-helgen-var-det-fotomaraton-fast.htm) där det definitivt inte finns tid för efterbearbetning. Vid andra tillfällen låter man blir det för att utmana sig själv eller för att man trivs med att fota så. Men att vara fotograf och aldrig efterbearbeta bilder ... Känns för mig ganska obegripligt. Att t.ex. beskära bilder i efterhand är om inte annat ett utmärkt sätt att experimentera med olika utsnitt. Eller att växla en bild mellan färg och svartvitt för att se hur olika bilder påverkas av det. Utöver att efterbearbetning ofta är en integrerad del av fotografering är det det helt enkelt en tacksam pedagogisk metod för att se vad som påverkar bilder.

Som du säger så är pedagogik kanske en annan diskussion, men praktiska tips och råd känns som en viktig del, i synnerhet när man ändå tar sig tid att ge sig ut och fotografera.
Måste lägga in min syn på detta med bildbehandling. Jag utelämnar det helt från mina kurser eftersom det är en fotokurs och inte en kurs i bildbehandling. Varför är det viktigt att separera kurserna från varandra?
*Kursdeltagarna har helt olika bakgrund vad gäller datavana. Det är lätt hänt att det går över i en datakurs för 50% av deltagarna.
*Vilken programvara skall användas och förväntas deltagarna ha denna?
*Många deltagare vill inte bildbehandla utan är klara med bilden i kameran
*De flesta som är intresserade av bildbehandling är redan duktiga på det eller på dataprogram i allmänhet och hittar det de behöver på youtube. Däremot kan de inte fotografera vilket är orsak till att de anmält sig till fotokursen.

Sen händer det såklart att vi diskuterar färdiga bilder och hur ex. blickfång kan ändras med hjälp av färger och kontrast. Men det har ju egentligen inget med bildbehandling att göra utan mer med bildberättande och komposition.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad jag kan sakna mer är konkreta tips för att göra bättre bilder. Då har vi ändå varit ute ihop och fotat. Vi har fotat i stan, så gott det går i det lilla samhället i norr där jag bor. Vi har fotat en bilkortege för att försöka fånga någonting i rörelse, och vi har gått en sväng i skogen. Så många timmar ute och nästan helt utan konkreta tips gör att jag tvivlar på lärarens egna praktiska kunskaper.

Men kanske är jag bara för förväntansfull.
För att fota något i rörelse så behöver man kunna ställa in följande fokus. Hur man gör det är väl ett typexempel på ett konkret tips?

Men jag tror, utan att någonsin ha gått en fotokurs, att det dyker upp mer konkreta tips på en fortsättningskurs än på en nybörjarkurs.
 

Qsec

Ny medlem
Jag förstår att hitta rätt nivå måste vara det svåraste med att hålla en kurs, och naturligtvis blir det inte perfekt för alla. Det kanske dessutom är som allra svårast just på en nybörjarkurs där eleverna inte bara har olika ingångskunskap, utan även olika målsättning och ambitioner.

Det är bra att fått lite synpunkter från er här. Det verkar som vi lär oss ungefär det jag kan förvänta mig av en nybörjarkurs. Och jag får helt enkelt stilla min otålighet att lära mig mer tills jag går en fortsättningskurs med en annan lärare.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag håller kurser för personer som vill lära sig mer.

Det är max 4 personer per kurs och de flesta gånger är det en eller två personer.

Jag anpassar kurserna helt och hållet efter hur mycket deltagarna kan, vad de vill lära sig m.m.
Är det inte sportfotografering de är intresserade av går vi inte in på det t.ex.
Jag frågar vad de vill ha ut av en kurs, vad de är intresserade av, vad de vill lära sig,
sedan anpassar jag kursen efter det.

Sista kursdeltagaren var bara intresserad av lära sig modellfotografering, då höll vi oss till det.
Är man inte alls intresserad av ett ämne är det inte heller lätt att lära sig.

Så arbetar jag och det fungerar kalas.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Eftersom jag håller i nybörjarkurser genom ett studieförbund kan jag ju svara hur jag brukar lägga upp det (och hoppas på att jag inte är läraren som avses)


Diskusstionen verkar väldigt intresserad. Jag har själv letat kurs i GBG ett tag men tycker att det är ganska svårt. Finner bara privata kurser där jag själv måste betala från egen ficka. Läser Ni eller kan någon rekommendera någon bra kurs via exempel högskola eller komvux ??

Vart håller du dina kurser Marcus Jonsson ?? (Den verkar ntressant)
 
ANNONS