Annons

Bra skärm för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej. Jag behöver investera på en skärm för att få bra o rätt färger när jag jobbar med mina bilder. Märker att färgerna får inte samma färg vid utskrift eller på andras skärmar jämfört med min nuvarande skärm.

Har funderat på denna skärm kan man få lite åsikter. Någon som vet något om AOC skärmar ?: AOC U2868PQU.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2593462


Tack på förhand
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För det första så spelar det ingen som helst roll vilken skärm du köper, alla kommer visa fel. Ja det finns givetvis undantag men de kostar säkert minst 3 ggr mer än det du länkar till.

För det andra behöver du läsa på HUR skärmkalibrering fungerar. Det finns massor av trådar att läsa här på FS. Leta upp en där du får förklarat för dig vad skillnaden mellan hårdvarukalibrering o mjukvarukalibrering samt skillnaden mellan kalibrering o profilering.
En bra kalibrator kostar ca 1500-3000.

För det tredje, när du har kalibrerat DIN skärm så måste alla andra skärmar du tittar på vara kalibrerade på samma sätt som din och det kommer de aldrig att vara. Men om de är kalibrerade rätt så ser man i princip samma sak.

För det fjärde, OM dina utskrifter skall visa rätt så måste man mha kalibratorn skapa en rip(tror jag de kallas). RIPen ser till att skrivaren skriver ut det som visas på skärmen. Men det finns än massor av trådar i även detta ämnet.

Sedan är det dags att bestämma hur stor skärm du VILL ha. O till slut får man köpa en kalibrator och den skärmstorlek man har råd med.;)
Jag är inte jätteduktig på det här men vad du än gör undvik paneltypen TN. Visst TN är billigare men det är det sämsta i bildbearbetningssammanhang. Billigare o snabb responstid vilket är bra för dataspel men inte mer. Den skärm du pekar ut har TN.
 

Konke

Aktiv medlem
Jag kan hålla med föregående inlägg. Tänk på att alla skärmar är unika exemplar, även om tillverkaren strävar efter att de är så identiska som möjligt. Det finns riktigt bra skärmar specifikt för bildredigering som visar en större färgrymd, t.ex. AdobeRGB. Vad jag minns så visar de oftast inte hela spektrat, men nära (kanske 96%). Som tidigare konstaterat, de kostar mer.

Köper du en skärm från t.ex. tillverkaren Eizo så har jag för mig att de satsar på rätt bra hårdvarukalibrering vilket innebär att skärmen kalibreras vid produktion. Därefter är det ofta att rekommendera att göra en egen kalibrering med ett särskilt verktyg som innefattar en kalibrar och ett program, då blir det mjukvarukalibrering.

Ibland kan det hända att din skärm är rätt kalibrerad men att utskrifterna ändå är olika än det du ser på skärmen. I sådana fall det kan handla om skrivaren eller labbet du skickar bilderna till. Jag vill tro att en del digitala fotolabb lägger på extra kontrast och annat strunt för att göra bilderna "snyggare" (egentligen fulare) och då ser bilderna per automatik annorlunda ut på papper än på skärm. Finns möjlighet att välja inställning att labbet inte ska ändra något på din bild, välj det. Crimson gör det bra.

Vad beträffar skärmstorlek så är det helt individuellt. Jag klarar mig ofta på inte större än 19-22", jag kan ju zooma in i Photoshop om jag vill se detaljer, vilket jag gör konstant.

Vad du kan göra är att vända dig till någon återförsäljare som riktar sig till foto och fråga vad de skulle rekommendera till din prisklass. Jag skulle personligen inkludera en skärmkalibrator i budgeten, men det är jag. Därefter kan du ju prischecka på t.ex. prisjakt.nu för att hitta bästa pris. Lycka till!

Det var ett tag sedan jag var insatt men jag tror att min information ska vara mestadels korrekt :)
 
ANNONS