Annons

Panasonic GX7 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Alucardi

Avslutat medlemskap
Jag kom över en GX7a med 14-42mm objektiv ny för under 4000:- häromdagen. Aldrig tagit mycket bilder men jag och min sambo skall ut och resa en hel del i sommar så en bra kamera behövdes.
Jag har lite frågor:
Jag kan inte få några bilder med focus om mitt objekt rör sig. Ändrar jag slutar tiden blir det bara kolsvart eller grynigt för att jag höjer iso. Behövs det ett bättre objektiv eller måste jag köra med blixt inomhus? Ute har jag inte testat något alls på rörliga objekt.
Är det värt att köpa till 20mm objektivet?
Vilka objektiv kommer att passa? Så vitt jag förstår behöver inte objektivet ha bildstabilisering då huset har det?
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag kom över en GX7a med 14-42mm objektiv ny för under 4000:- häromdagen. Aldrig tagit mycket bilder men jag och min sambo skall ut och resa en hel del i sommar så en bra kamera behövdes.
Jag har lite frågor:
Jag kan inte få några bilder med focus om mitt objekt rör sig. Ändrar jag slutar tiden blir det bara kolsvart eller grynigt för att jag höjer iso. Behövs det ett bättre objektiv eller måste jag köra med blixt inomhus? Ute har jag inte testat något alls på rörliga objekt.
Är det värt att köpa till 20mm objektivet?
Vilka objektiv kommer att passa? Så vitt jag förstår behöver inte objektivet ha bildstabilisering då huset har det?
Jag har själv en GX7 men jag förstår inte riktigt vad du menar, var fotar du?vad fotar du? och vilken slutartid och ISO använder du?
Är hela bilen suddig eller är det bara det duska plåta suddigt?

Du kan utan att bilden blir alltför grynig gå upp till 3200 i ISO
Objektivet du har är helt OK bättre än många andra kitzoomar, men som alltid fasta objektiv är bättre och ljusstarkare om man inte går upp mycket i pris

Alla Micro 4:3 passar din kamera
 

Alucardi

Avslutat medlemskap
Jag har själv en GX7 men jag förstår inte riktigt vad du menar, var fotar du?vad fotar du? och vilken slutartid och ISO använder du?
Är hela bilen suddig eller är det bara det duska plåta suddigt?

Du kan utan att bilden blir alltför grynig gå upp till 3200 i ISO
Objektivet du har är helt OK bättre än många andra kitzoomar, men som alltid fasta objektiv är bättre och ljusstarkare om man inte går upp mycket i pris

Alla Micro 4:3 passar din kamera
När jag har ISO 3200 kommer jag inte över 1/100 utan att det börjar bli för mörkt. Men jag brukar behöva ha ca 1/250 för att fånga katterna när dom rör på sig. Likaså barnen här hemma. Det är bara den kroppsdel som rör sig som är suddig, jag har testat både fast och rörlig autofokus.
 

KarlE

Aktiv medlem
När jag har ISO 3200 kommer jag inte över 1/100 utan att det börjar bli för mörkt. Men jag brukar behöva ha ca 1/250 för att fånga katterna när dom rör på sig. Likaså barnen här hemma. Det är bara den kroppsdel som rör sig som är suddig, jag har testat både fast och rörlig autofokus.
Då är det för mörkt helt enkelt, du får öka ljuset eller köpa ett ljusstarkare objektiv 20/1,7 kanske hjälper men det bästa är at öka ljuset kanske genom blixt eller invänta våren!
 

Alucardi

Avslutat medlemskap
Då är det för mörkt helt enkelt, du får öka ljuset eller köpa ett ljusstarkare objektiv 20/1,7 kanske hjälper men det bästa är at öka ljuset kanske genom blixt eller invänta våren!
Jag har ingen lös blixt men jag har testat att vinkla den inbyggda uppåt. Det fungera men önskar att man slapp hålla den där. Direkt blixt blir ju så kallt.
En till fråga när jag använder blixten så kan jag ju inte ställa slutaren på samma vis varför är det så?
 

Karska

Medlem
Jag har ingen lös blixt men jag har testat att vinkla den inbyggda uppåt. Det fungera men önskar att man slapp hålla den där. Direkt blixt blir ju så kallt.
En till fråga när jag använder blixten så kan jag ju inte ställa slutaren på samma vis varför är det så?
Hur kan du inte ställa slutaren? Den borde gå upp till 1/250 eller 1/320 (minns inte vilket) och det har att göra med blixtsynktiden (flash sync), kort förklarat klarar kameran bara att matcha "blixtavfyrningen" med slutarrörelsen upp till en viss hastighet. Försöker man gå högre kan det sluta med att man får delar av bilden skymd av slutaren (har testat med en annan kamera).

Använder du den elektroniska slutaren går det inte att använda blixt.
 

matti

Aktiv medlem
Obs! Om objektivet Panasonic 20/1,7...det tillåter INTE kontinuerlig autofokus (af-c). Så det är direkt dåligt för rörliga objekt. Däremot mkt skarpt och ljusstarkt för stilla motiv. GX7an är inte superbra på rörliga motiv. Långt sämre än t.ex Sony A6000.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Snabba ryck i dåligt ljus kräver betydligt dyrare grejer än GX7, som dock är kompetent i bättre ljus. En trevlig kamera för normal fotografering är vad den är.
 

millgard

Aktiv medlem
Så länge motivet står still så är AF i GX7 otroligt bra i dåligt ljus - tycker jag. Med 25/1,7 är den riktigt trevlig men följande AF är inte i samma klass som en bra DSLR.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ingen lös blixt men jag har testat att vinkla den inbyggda uppåt. Det fungera men önskar att man slapp hålla den där. Direkt blixt blir ju så kallt.
En till fråga när jag använder blixten så kan jag ju inte ställa slutaren på samma vis varför är det så?
En bättre blixt skulle nog göra susen för dina inomhusbilder.

Slutartiden vid blixtfoto spelar ingen större roll för "frysandet" av rörelser hos motivet. Det är blixtens brinntid som avgör och den är i de flesta fall gott och väl tillräckligt kort för att det ska bli skarpa bilder.
 

draj

Ny medlem
Är du intresserad av att köpa Panasonics 20mm f/1.7 säljer jag mitt, i princip nytt, använt några timmar. Följde med kameran jag köpte men föredrar Olympus objektiv så bytte ut det mot deras 25mm, ligger annons på objektivet i köp & sälj.
 

Alucardi

Avslutat medlemskap
Är du intresserad av att köpa Panasonics 20mm f/1.7 säljer jag mitt, i princip nytt, använt några timmar. Följde med kameran jag köpte men föredrar Olympus objektiv så bytte ut det mot deras 25mm, ligger annons på objektivet i köp & sälj.
Jag ska köpa mig ett så visst. Är det svart eller silver? Mark 2?
 

draj

Ny medlem
Jag ska köpa mig ett så visst. Är det svart eller silver? Mark 2?
Hej!

Det är silver varianten. Ärligt talat kan jag inte lista ut om det är andra eller första generationen, hittar inget som särskiljer dem. Beställde min GX7a med objektivet på från Dustin, se här: https://www.dustinhome.se/product/5010750623/lumix-dmc-gx7-2017

De verkar bara ha andra generationen av linsen i lager så det kanske är det. Jag bifogar två bilder av objektivet.
 

Bilagor

Alucardi

Avslutat medlemskap
Hej!

Det är silver varianten. Ärligt talat kan jag inte lista ut om det är andra eller första generationen, hittar inget som särskiljer dem. Beställde min GX7a med objektivet på från Dustin, se här: https://www.dustinhome.se/product/5010750623/lumix-dmc-gx7-2017

De verkar bara ha andra generationen av linsen i lager så det kanske är det. Jag bifogar två bilder av objektivet.
Jupp är en mark II. Vad kam du tänka dig att sälja den för och vart i Sverige finns du?
 
ANNONS