Annons

Hur många kameror behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygnes

Avslutat medlemskap
2

2 st: En smidig som går ner i jeansfickan som tål vatten och stötar och med 5ggr optisk zoom. Och en att hänga på axeln. Allt som är litet men ändå för stort för jeansfickan är stort som en handväska. Sen kan man köpa en smidig om man inte vill bära tungt, men storleken blir den samma, icke fickformat.
 

PMD

Aktiv medlem
En av varje, ungefär. Riktigt dit har jag inte nått, och tyvärr har det blivit några dubletter (ibland hänger det en kamera på det objektiv man vill ha).

Nu räknar jag förstås också gamla kameror för film, från det senaste seklet och lite till.

Vad gäller moderna kameror "behöver" man väl ungefär en. Tills den blir omodern. Då behöver man en till.
 

pest

Aktiv medlem
Håller med om N+1-svaren ovan...

Men jag, som också är amatör, har försökt systematisera det från andra hållet. Det vill säga, genom att spalta upp vilka olika fotoproblem jag vill lösa med kamerorna.

I mitt fall, för att exemplifiera och lite kortfattat:
* Kamera för fotografering när kvalitet och resultat är överordnat storlek och smidighet.
* Extrakamera vid sådana tillfällen. Ok att släppa en aning på kvalitetskraven.
* Kamera lämplig för att ta med på semestrar och liknande
* Kamera lämplig för sociala sammanhang som fester
* Kamera som går ned i jeansficka
* Kamera för undervattensfoto
(Ungefär så, jag kan ha glömt något)

Sedan har jag försökt identifiera en uppställning som löser dessa kategorier. Det är helt okej, till och med önskvärt, att en kamera löser flera kategorier.
Hittills är det mest en skrivbordsövning, men det ger i alla fall ett sken av struktur åt prylgalenskapen.
Ungefär så tänker jag också. Det är väl lite grann som att spela golf; en klubba klarar ju inte alla lägen som den lilla bollen kan hamna i...sedan haltar jämförelsen eftersom man inte kan släpa med sig hur mycket som helst när man skall ut och fota...däremot finns det ju hur många väskor som helst också...vilket leder in diskussionen i en ny riktning!

Självfallet blir man frestad av all reklam och alla tester. Men faktum är ju att ett redskap (Leica M t ex) kan vara hur bra som helst i ett visst sammanhang och urkass i ett annat. När jag började fota för över 40 år sedan hade jag en systemkamera och 3 fasta objektiv som fick fungera i alla väder. Dagens utbud + att man väljer att prioritera en hobby som man älskar gör att man unnar sig lite mer...

Tillbaka till frågan; Ni som har flera systemkameror hur tänker ni när ni bygger flera system?
 

pest

Aktiv medlem
Hur många bilar behöver Zlatan? Tydligen många trots han bara kan köra en åt gången.
Kameror kan man åtminstone använda flera vid samma fototillfälle.
Själv nöjer jag mig med 2. Får jag fler börjar det bil för många att hålla reda på och för tungt.
Fast frågan gällde kameror för olika tillfällen, inte fler kameror vid samma tillfälle
 

beetle

Aktiv medlem
50+ ? Digitala har jag fem st varav jag använder fyra. Köper sällan det hetaste nya utan väntar 2-3 år och får då mycket valuta för pengarna! Resten är alltså analogt (vissa dubbletter också dock), kanske plåtar jag totalt 4-5 filmer/år, när nästa film skall exponeras så väljer jag ut en kamera som jag känner för just i det ögonblicket, väldigt sällan blir det två filmer i följd i samma kamera. Jag skulle aldrig klara mig med bara en kamera, inte ens två!
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Hur många bilar behöver Zlatan?
Zlatan behöver inte bilar. Bilar behöver Zlatan!

Allvarligt talat dock, har själv börjat fundera på något mer portabelt (ska gå ner i en kavajficka) som komplement till min Nikon D750. Jag avskyr att använda mobilen, dagens tunna mobiler är inte bekväma att hålla ens en liten stund. Så jag ska följa den här tråden med intresse!
 

PMD

Aktiv medlem
Tillbaka till frågan; Ni som har flera systemkameror hur tänker ni när ni bygger flera system?
När systemkameror med AF slog igenom hade jag en Olympus OM-2 med fyra objektiv. Jag väntade ett tag på att Olympus skulle komma med en AF-kamera eftersom chansen nog var rätt stor att mina manuella OM-objektiv skulle passa, men när den väl kom var den något av en besvikelse så jag köpte en Canon EOS istället.

Och på den vägen är det. Jag fortsatte med EOS fram till nu, och har några digitala sådana.

När Panasonic (och lite senare även Olympus) började med systemet Micro Four Thirds blev jag lite lockad. Här kunde man ana ett system med små och lätta objektiv och små kompakta kamerahus (åtminstone en del). Det var dock inte förrän när andra eller tredje generationens m4/3-kameror kom som jag tyckte att de var tillräckligt bra. Nu har jag ett m4/3-system med ett antal objektiv och ett par kamerahus, varav Olympus E-M5 är det jag använder till allra största delen med mina m4/3-objektiv.

Det är mycket trevligt att kunna bära ett helt kamerasystem med 3-4 objektiv och ett kamerahus i en liten kameraväska vars vikt knappt märks.

Jag har dock kvar EOS-systemet. Det finns sånt som spegelfria m4/3-kameror är sämre på, som t.ex. fåglar och humlor som flyger. :)

(Nyligen har jag börjat på ett Nikonsystem också, men det är nog lite för utflippat för att vara relevant. %-)
 

millgard

Aktiv medlem
För snabba motiv typ fåglar: DSLR
För vardagsfotografering: Kameramobilen
För all dedikerad fotografi utom ovan men där kameran verkligen följer med: m4/3-system.

För mig har m4/3 inneburit en smärre revolution. Jättelitet, billigt och lätt men ändå bra kvalitet.
 

Parsi

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över innehållet i den här tråden. Är ni alla väldigt unga, eller vad?
Jag trodde den allmänna överenskommelsen var att man "behöver" ca 31 kameror (en del "behöver" 32 eller 33.) :-D

Hur många man använder, är ju sen en helt annan fråga. 4, skulle jag säga, om man inte fotograferar med film. Fickkamera, m4/3 system, APS-C system och FF-system.
 

martinot

Aktiv medlem
Tillbaka till frågan; Ni som har flera systemkameror hur tänker ni när ni bygger flera system?
Finns ju inget helt rätt eller fel när det gäller sådant här. Alla har olika behov, budget, och tänker olika.

Jag har 8 aktivt använda kameror fördelat på 4 olika typer/system:

2 st FF DSLR:er (Nikon D750 som huvudkamera + D610 som backup/andrakamera).
2 st APS-C spegellösa (Fuji X-T10 som huvudkamera och X-E1 som backup/andrakamera)
2 st kompakter (Canon S-90 och S-95)
2 st mobilkameror (Apple iPhone 5 och Nokia Lumia 1020).

Hur jag tänker och använder:

Gillar alltid att ha en backup med mig. På fototurer så är det bra att kunna ha olika objektiv monterade klart på olika kamerahus. På resa med minnen jag inte vill missa så vill jag alltid ha med mig en backupkamera.

Vill inte ha olika system med mig som inte kan byta tillbehör och objektiv (var tex först inne på en Canon 6D som komplement till min D750, men la ner den ideen och gick för en D610 som backup istället).

Men även utan att ta hänsyn till tllbehör och objektiv, så är det ändå en fördel att ha så få olika märken/modeller som möjligt då man lättare lär sig handhavandet (därav att jag gillar att ha även två lika kompakter).

Förutom detta så har jag nästan alltid med mig två mobiler (en jobb, och en privat, och bra backup om en skulle krångla eller ta slut batteriet på). De är iofs två olika system, ett med iOS och ett med Windows. Så lite olika handhavande där, men där bygger det på det övriga behovet och användandet av mobilen (där Windows passar mitt professionella behov med bättre mail/agendafunktion till Exchange, etc, och iOS mer mitt privata behov av spel och underhållning).

Hur väljer jag vilka system att använda när?

Lite grovt enligt följande (även om jag inte har någon absolut regel, utan ibland går på vad jag känner för stunden):

För att fota sport, landskap och vid behov av riktigt hög kvalitet så kör jag mina FF DSLR:er (och som sagt ibland två stycken, med olika objektiv monterade på dem som jag snabbt kan växla emellan).

När jag flyger i jobb eller på semester så blir det mina APS-C spegellösa som får följa med. Samma om jag kör gatufoto eller inte vill släpa på för tunga saker.

Är jag på familjesemester som inte ger så mycket tid till avancerat fotande så blir det oftast kompaktkamerorna som får följa med (eller mina APS-C ILC:er om mer tid finns). Samma sak när jag själv utövar främst sportaktiviteter på resan som tex alpint, dykning, etc (vill inte behöva tänka på att vara rädd om dyr utrustning, och vill ha så lätt som möjligt).

Övrig tid så har jag ju alltid med mig två fantastiskt bra kameror i mina mobiler som alltid finns till hands när jag inte orkar eller tänkt på att ta med mig några dedikerade kameror. Kanon!

Gällande mitt personliga behov av kamerauppgradering så önskar jag så småningom att byta ut mina nuvarande äldre kompakter emot några nyare med 1"-sensor och inbyggd EVF som Sony RX100IV (eller motsvarande 1":are ifrån Canon eller Panasonic).
 

sodeto

Aktiv medlem
30 + men här är några favoriter:
- Olympus OM2 (eller nåt annat OM-hus) mde zuiko 50 mm f 1.4 hänger alltid med, min absoluta favorit.
- Hasselblad 500 C/M när det känns att man vill fota på riktigt"
- Minolta Autocord, samma som ovan.
- Agfa Isolette III den ultimata kameran på t.ex vandringar. Liten och lätt ihopfälld, behöver inget batteri.
- D700 vid sportplanen samt som "hushållsmaskin" för bilder man måste ta (födelsedagar, jul, bröllop mm) som man aldrig orkar se på...
 

mannbro

Aktiv medlem
Väldigt individuellt, men för mig täcker tre kameror in 90% av mina behov; en mobiltelefon som alltid är med (iPhone 6S), en tyst, enkel och manuell mätsökare (Leica M6, oftast med en 35:a) och en helautomatisk och autofokuserande SLR (Nikon F80 efter att F65:an la av i höstas, oftast med en 50:a).

Ska jag vara ärlig så täcker de nog egentligen 100% av de faktiska behoven, men alltid roligt att ha lite extra kameror på hyllan att lufta när andan faller på, innefattande alltifrån hålkameror i papp via diverse sovjetkameror till en DSLR :)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
"Behöver" hehe jadu :) Jag har väl omkring 25 i dagsläget. Jag bantade litegrann vid senaste kameraloppisen men jag försöker få bort dom jag inte använder lite lagomt för dom man _vill_ ha :)

På min digitala sida har jag en Nikon D600 och en Pentax Q7, men pentaxen har betydligt bredare användande då så D600'an ligger löst nu - den användes bara på ett uppdrag förra året. D600'an ger mig inga negg helt enkelt.
 
ANNONS