Annons

Manuellt supertele till NEX

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Vill kunna fota fåglar, men tycker mitt 80-200mm jag har idag inte räcker till.

Är ute efter ett tele, finns det några vettiga 300-500mm? Något speciellt man ska hålla utkik efter?

Tänker köra det med adapter och har inga problem med att fokusera manuellt.
 

djungel

Aktiv medlem
Tamrons 150-600 finns väl som passar? kanske även Sigmas sport?
Fåglar kräver ju ofta minst 500 mm och gärna mer och dessa objektiv är väl de mest "prisvärda". Tamrons kan man få för ca 7000 begagnat men till Sony är det kanske dyrare eftersom utbudet är så litet.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Om du vill ha autofokus måste du köpa Sonys af-adapter la-ea2, då kan du använda alla långa telen med Sony/Minoltas A-fattning, annars enormt många med manuell fokus,
 

landen

Aktiv medlem
Jag har inga problem med manuell fokus, och har adaptrar till de flesta fattningar. Kikade på Ebay nu och det finns väldigt mycket runt 1000-1500kr , bland annat Tamron och en del mer obskyra märken.

Tänkte om det finns några gamla guldkorn i detta segment man borde hålla utkik efter.
 

afe

Aktiv medlem
Raderat annonser i tråden. Vill ni sälja prylar så använd Köp & Sälj (eller PM).

/Mod
 

landen

Aktiv medlem
Även om man kan räkna x 1,6 iom DX-sensor på 300mm är det inte lite för kort för att fota fåglar?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag beklagar att jag bröt mot forumreglerna i mitt tidigare inlägg.

I vilket fall; Om man inte är rädd för att fokusera för hand och är villig att pruta på ljusstyrkan så är objektiv som t.ex. Kenko 420-800mm f/8.3-16 Varizoom väldigt prisvärda.
 

rayoflight

Aktiv medlem
Canon FD

Jag skaffade ett Canon FD 5,6/800mm för något år sedan till min Sony Nex. Behöver jag tillägga att jag är mer än nöjd. Knivskarpt. Priserna på dessa har tyvärr ökat sedan spegelfria systemkameror kommit på bred front. Det finns något som heter "Gula sidan", som drivs av en man i Linköping tror jag. Han handlar med äldre manuella Canonprylar. Värt en koll iaf. :)
 

rayoflight

Aktiv medlem
Jag skaffade ett Canon FD 5,6/800mm för något år sedan till min Sony Nex. Behöver jag tillägga att jag är mer än nöjd. Knivskarpt. Priserna på dessa har tyvärr ökat sedan spegelfria systemkameror kommit på bred front. Det finns något som heter "Gula sidan", som drivs av en man i Linköping tror jag. Han handlar med äldre manuella Canonprylar. Värt en koll iaf. :)
Här är länken: http://home.swipnet.se/~w-116753/
 

landen

Aktiv medlem
Läste lite om Canon 800mm, och det verkar vara väldigt svårt att inte få skakningar i bilden när det på min A6000 skulle motsvara 1280mm. Har du den alltid på ett ordentligt stativ?
 

afe

Aktiv medlem
Förutom att 800:an väger 4,3 kilo är fokusmekanismen sådan att det i praktiken är omöjligt att handhålla den (man fokuserar med en ratt på sidan).
 

cango

Avslutat medlemskap
Förutom att 800:an väger 4,3 kilo är fokusmekanismen sådan att det i praktiken är omöjligt att handhålla den (man fokuserar med en ratt på sidan).
Det låter som på teleskopet jag kör med - rack and pinion (eller vad det heter på svenska.) Det är svårt, men jag vet de som fixar att handhålla och fokusera, dock inte många "keepers".(då med teleskop, 800:an vet jag inget om)
 

afe

Aktiv medlem
Jag testade Nikon 500/4 med NEX-7. Monterat på gimbal gick det att använda (men omöjligt åtminstone för mig att få till vettiga bilder av flygande fågel). Handhållet blev det helt oanvändbart, och då är ändå det objektivet betydligt lättare än Canons 800/5,6 och har normal fokusring.
.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Vilken best!!!
Blev det några bra bilder.
Rena stjärnkikaren......
Jag som tycker mina macron är lite stora med bälg..... Då rör sig föremålen sällan fort.....
 
ANNONS