Annons

Bra bildhanteringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

anlin

Medlem
Hej!

Jag har i alla år använt Picasas bildhanterare för både redigering och sortering av mina bilder, och varit jättenöjd. Men nu har ju Google tagit bort programmet och jag söker med ljus och lykta efter någon bra ersättare (bättre går också bra :) Någon som har tips? Programmet ska helst vara gratis och måste fungera på en PC. Jag vill både kunna använda programmet för att sortera alla bilder och göra enklare redigeringar (beskära, justera ljus/kontrast/bildmättnad, brushantering, lägga på filter osv).

Tacksam för tips!

Mvh
Annica
 

zosma

Aktiv medlem
Gratis vet jag inte. Men skulle definitivt rekommendera lightroom. Kostar kanske 1200 eller nåt, vet inte riktigt. Eller abonnera med Photoshop för 105 kr månad, vilket jag tycker är värd.
 

Hankki

Aktiv medlem
Gimp är ju ett som många använder när de vill ha ett gratis bildbehandlingsprogram men det tror jag inte innehåller någon organiserare. Jag har testat det några gånger men mitt huvud och GIMP fungerar inte så bra ihop :)
Ett relativt förmånligt alternativ är ju Photoshop elements eller Lightroom som båda klarar av att organisera dina bilder
 

unoengborg

Aktiv medlem
Gratis och bra är en svår kombination. Kan du tänka dig att betala lite skulle jag liksom en del tidigare inlägg rekommendera Adobe Lightroom som både är kraftfull och enkel att använda.

Du skriver inte vilken kamera du har, men skulle du råka ha Sony kan du ladda ned en bantad version av Capture One gratis.

Ett annat gratis alternativ skulle kunna vara Hasselblads Phokus som förutom Hasselblads egna kameror stödjer en hel del andra kameror. Du kan ladda ned programmet från Hasselblads site.

Kolla även din kameratillverkares website där det eventuellt kan finnas något bra program att ladda ned för din kamera
 

Vibybo

Medlem
Tid och komplikationsgrad

Hej!
När jag började med digitalt använde jag också Picasa en gång i tiden.
I grund och botten handlar det om 4 saker i din fråga:
1) Hur mycket tid anser du det vara värt att lägga ned på varje bild?
2) Och det som hänger samman: hur komplicerat skall programmet vara, hur hög är inlärningskurvan?
3) Vilka format tar programmet, tar det RAW?
4) Slutligen: Vill du betala för det? Och i så fall: 200kr/år eller 1200? som exempel.

Bland gratisprogram som tar vanliga format, som .jpeg, finns det mängder av bildbehandlingsprogram med basfunktioner. En del mer av lekkaraktär med glassiga standardfilter, en del lite mer seriösa.
De lite mer seriösa är i grund och botten väldigt lika, och långt ifrån alla finns på svenska. De har de justeringar som kan behövas med ljus, skärpa, vitbalans, m.m. och några filter. Som ofta är det ju så, att en bild som är bra från början behöver man inte göra speciellt mycket med.
Sök efter gratis bildbehandlingsprogram och pröva dig fram. De finns på t.ex. CNET eller Softpedia. Där finns också betalprogram du kan ladda ned och testa en kort tid.

Det gratisprogram jag använde i går t.ex. (finns i betalversion också) heter Polarr, och finns till alla plattformar, i och med det är ett gratis tillägg till webbläsaren Chrome. Och nu sitter jag med en Chromebook och skriver. Det finns gratis i Android också.

Sen behöver inte betalprogram vara dyra. Adobe har t.ex. Photoshop Elements, det kostar väl en 700kr sådär, och kan användas i flera år utan betalda uppgraderingar. Det är ett program med bra kvalite.

Bara DU vet vad DU trivs med. Så testa.
Och som en skrev: Gratis och bra är en svår kombination. Men det KAN gå. Men inte alltid till alla. Och brushantering är väl det som gratisprogrammen brister en del på , tycker åtminstone jag. Men tar du bara iso100 bilder, är det inget problem. En bra bild från början är, som sagt, en bra bild.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Du kan ta en titt på Faststone Image Viewer, som kan en hel del.
http://www.faststone.org/

Annars fungerar ju Picasa fortfarande, och där kan man lätt göra mer än vad som finns i programmet, eftersom det är mycket enkelt att använda externt bildbehandlingsprogram.

Jag använder fortfarande Picasa emellanåt, när jag vill leta efter en bild som jag har glömt var jag har den. Den är väldigt användbar till det, eftersom den snokar upp allt man har i datorn.
 

anlin

Medlem
Gratis och bra är en svår kombination. Kan du tänka dig att betala lite skulle jag liksom en del tidigare inlägg rekommendera Adobe Lightroom som både är kraftfull och enkel att använda.

Du skriver inte vilken kamera du har, men skulle du råka ha Sony kan du ladda ned en bantad version av Capture One gratis.

Ett annat gratis alternativ skulle kunna vara Hasselblads Phokus som förutom Hasselblads egna kameror stödjer en hel del andra kameror. Du kan ladda ned programmet från Hasselblads site.

Kolla även din kameratillverkares website där det eventuellt kan finnas något bra program att ladda ned för din kamera
Det var ju ett intressant förslag, ska kolla det!
 

anlin

Medlem
Du kan ta en titt på Faststone Image Viewer, som kan en hel del.
http://www.faststone.org/

Annars fungerar ju Picasa fortfarande, och där kan man lätt göra mer än vad som finns i programmet, eftersom det är mycket enkelt att använda externt bildbehandlingsprogram.

Jag använder fortfarande Picasa emellanåt, när jag vill leta efter en bild som jag har glömt var jag har den. Den är väldigt användbar till det, eftersom den snokar upp allt man har i datorn.
Kan man fortfarande ladda ner Picasa? Jag har tyvärr inte längre programmet i min dator.
 

anlin

Medlem
Gratis vet jag inte. Men skulle definitivt rekommendera lightroom. Kostar kanske 1200 eller nåt, vet inte riktigt. Eller abonnera med Photoshop för 105 kr månad, vilket jag tycker är värd.
Ja, jag har sett att många här rekommenderar Lightroom. Men hur fungerar det när man vill organisera? Måste man organisera efter teman eller kan man sortera efter datum?
 

anlin

Medlem
Hej!
När jag började med digitalt använde jag också Picasa en gång i tiden.
I grund och botten handlar det om 4 saker i din fråga:
1) Hur mycket tid anser du det vara värt att lägga ned på varje bild?
2) Och det som hänger samman: hur komplicerat skall programmet vara, hur hög är inlärningskurvan?
3) Vilka format tar programmet, tar det RAW?
4) Slutligen: Vill du betala för det? Och i så fall: 200kr/år eller 1200? som exempel.

Bland gratisprogram som tar vanliga format, som .jpeg, finns det mängder av bildbehandlingsprogram med basfunktioner. En del mer av lekkaraktär med glassiga standardfilter, en del lite mer seriösa.
De lite mer seriösa är i grund och botten väldigt lika, och långt ifrån alla finns på svenska. De har de justeringar som kan behövas med ljus, skärpa, vitbalans, m.m. och några filter. Som ofta är det ju så, att en bild som är bra från början behöver man inte göra speciellt mycket med.
Sök efter gratis bildbehandlingsprogram och pröva dig fram. De finns på t.ex. CNET eller Softpedia. Där finns också betalprogram du kan ladda ned och testa en kort tid.

Det gratisprogram jag använde i går t.ex. (finns i betalversion också) heter Polarr, och finns till alla plattformar, i och med det är ett gratis tillägg till webbläsaren Chrome. Och nu sitter jag med en Chromebook och skriver. Det finns gratis i Android också.

Sen behöver inte betalprogram vara dyra. Adobe har t.ex. Photoshop Elements, det kostar väl en 700kr sådär, och kan användas i flera år utan betalda uppgraderingar. Det är ett program med bra kvalite.

Bara DU vet vad DU trivs med. Så testa.
Och som en skrev: Gratis och bra är en svår kombination. Men det KAN gå. Men inte alltid till alla. Och brushantering är väl det som gratisprogrammen brister en del på , tycker åtminstone jag. Men tar du bara iso100 bilder, är det inget problem. En bra bild från början är, som sagt, en bra bild.
Bra frågor. Jag vill att det ska vara ett enkelt program och jag vill inte lägga ner speciellt mycket tid på bilderna. Det är som du säger, en bra bild från början behöver man inte göra något med och det är egentligen bara de misslyckade bilderna som är intressanta att jobba med -- för blir de bra blir det oftast mycket mer intressanta än en bild som var perfekt från början. Så är det i alla fall för mig.
Formatet är jpg och jag kan ifs tänka mig att betala en mindre summa om jag får det jag är ute efter - att kunna sortera och redigera på en enkel nivå samt kunna lägga till filter. Hur fungerar Photshop elelements sorterare? Kan man sortera efter datum eller måste man kategorisera efter teman?

Med vänlig hälsning
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Gratisprogram är

Nikon Capture nx-d
Samsung raw converter(Silkypix) ligger på supportsidan under samsung.se

Jag använder dock lightroom, på dvd, kostnad 1200kr tror att det är klart värt den summan trots gratisalternativen.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Kan man fortfarande ladda ner Picasa? Jag har tyvärr inte längre programmet i min dator.
Jag har inte kollat om det går at ladda ner Picasa. Har du den inte kvar är det kanske kört.

Men Faststone, som jag nämnde har betydligt mer möjligheter än Picasa, och kan också göra det som Picasa kan. Som organiserare tycker jag att den är bättre, och den är gratis. Det finns svensk språkfil till den, så att man kan installera den med svenska menyer. Det kan vara ett vettigt alternativ för dig.

Det finns ju ingenting som hindrar att man har båda om man hittar Picasa. Picasa är suveränt på att leta upp varenda bild man har glömt var man lade den i datorn. Det använder jag den till lite då och då. Jag har visserligen inte någon god ordning på mina bilder, men även om man har dem ordnade systematiskt kan det ju hända att man behöver ögna igenom mapparna.
 

Vibybo

Medlem
Sortering

Bra frågor. Jag vill att det ska vara ett enkelt program och jag vill inte lägga ner speciellt mycket tid på bilderna. Det är som du säger, en bra bild från början behöver man inte göra något med och det är egentligen bara de misslyckade bilderna som är intressanta att jobba med -- för blir de bra blir det oftast mycket mer intressanta än en bild som var perfekt från början. Så är det i alla fall för mig.
Formatet är jpg och jag kan ifs tänka mig att betala en mindre summa om jag får det jag är ute efter - att kunna sortera och redigera på en enkel nivå samt kunna lägga till filter. Hur fungerar Photshop elelements sorterare? Kan man sortera efter datum eller måste man kategorisera efter teman?

Med vänlig hälsning
Hej!
Photoshop elements tillsammans med gratis NIKcollection som tillägg (för brusreducering och svartvitt mest) är egentligen mer än vad jag behöver, men å andra sidan fungerar det bra, och i mån av tid, kan jag lära mig lite nytt.
När det gäller sortering använder jag den enkla trädfunktion som finns i alla system, d.v.s. jag lägger upp efter eget huvud (datum, platser, objekt) olika mappar,under rubriken "bilder" och sparar dem efterhand på extern hårddisk i jpegformat. Det gör att jag fortfarande kan hitta gamla bilder på familjen t.ex. Och jag slipper vara beroende av vilken plattform/applikation jag använder. Men så fungerar mitt huvud. Gör det som du känner för.

MVH Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i alla år använt Picasas bildhanterare för både redigering och sortering av mina bilder, och varit jättenöjd. Men nu har ju Google tagit bort programmet och jag söker med ljus och lykta efter någon bra ersättare (bättre går också bra :) Någon som har tips? Programmet ska helst vara gratis och måste fungera på en PC. Jag vill både kunna använda programmet för att sortera alla bilder och göra enklare redigeringar (beskära, justera ljus/kontrast/bildmättnad, brushantering, lägga på filter osv).

Tacksam för tips!

Mvh
Annica
Partha har gjort en Windowsversion av Darktable som annars bara finns till Linux och OS X. http://partha.com/

Hur stabil den är för Windows vet jag ej. Det är hur som helst motsvarigheten till Lightroom i den öppna källkodsvärlden.
 

nivas

Aktiv medlem
Om du föredrar ett program som är mer fokuserad på traditionell filhantering än LR så är ACDSee helt klart ett väldigt bra program. ACDSee fixar även editering och rawkonvertering även om jag själv föredrar att göra den delen i LR.
 
ANNONS