Annons

Bildrättighet

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Om jag skickat en bild till ett företag och gett dem tillåtelse att använda bilden. Sen används bilden på SVT. Ingen har kontaktat mej om detta. Står de i laga kraft att använda bilden så? Känner själv att jag borde blivit tillfrågad men kan för lite om lagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror på hur ditt avtal med företaget ser ut. Vilken slags användning kom ni överens om?
 

redrosie

Aktiv medlem
Jag skrev nog bara att ni får använda bilden. Tänkte då bara på deras hemsida men skrev inget specifikt tror jag. Den e-post jag skickade med är tyvärr borta. Det var nog ett dumt misstag av mej
 

Jewster

Aktiv medlem
Lite svårt att förstå vad som hänt.
På vilket vis har SVT använt bilden du skickat till företaget?
Är det ett film- och tv-produktionsbolag du skickat till, och de använt den i en produktion som visats på TV?
Eller är det ett företag vilketsomhelst som TV-nyheterna gjort ett reportage om och din bild på väggen/webben/trycksak har synts bild?
Annat?

Sen har du alltså inte gett företaget uttrycklig rätt att använda bilden, men har ändå skickat den till dem.

Du behöver nog beskriva hela gången lite närmare för att någon ska kunna svara.
 

redrosie

Aktiv medlem
Det hela slutade med att det var ett missförstånd. Bilden visades aldrig. Jag har dock lärt mej att aldrig ge någon rätten att visa bilden utan regler. Tack för ert engagemang iaf!
 
ANNONS