Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omvända negativ färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
Jag har digitaliserat alla mina diabilder och har nu tre filmer negativ jag skulle vilja göra till positiva och digitalisera. Enklast är då att lägga dem på ljusbordet och plåta av bild efter bild, vilket jag gjort tidigare med gamla svartvita negativ. Problemet är bara att hitta ett program som omvänder bilden i datorn. Photoshop Elements kan inte göra det med rätt färger.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert. Men alla färgfilmer har färgstick, och det måste nog kompenseras i redigering. Så det räcker inte att bara omvända.
 

91an

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert. Men alla färgfilmer har färgstick, och det måste nog kompenseras i redigering. Så det räcker inte att bara omvända.
Ja, men först måste dom vändas till positiv. Men det måste till specialprogram för just negativ färgfilm. Det är även skillnader i kalibreringar för olika färgfilmer, Codacolor, Fuji mm. Jag provade ett sådant program som jag nu glömt namnet på men lyckades inget vidare, så jag hoppas höra om någon annan lyckats i något annat program.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har sett en film där Moderskeppet besökte Crimson och där de bl.a. vände färgnegativ. Jag hittar filmen men den har inte längre vändningen. Kanske hittar man den som medlem.
Annars hittade jag en del annat:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=170439
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2123225
genom en googling https://www.google.se/search?q=vända+färgnegativ&oq=vända+färgnegativ&aqs=chrome..69i57.7292j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

en tidigare sparad (men har bara skummat den nu) https://petapixel.com/2012/05/18/how-to-scan-film-negatives-with-a-dslr/
 

Hasseg

Aktiv medlem
Hej
det går att vända i camera raw
provade nu foto av negativ på frihand för att testa
det går att vända färgerna i camera raw om det var det du menade

Mvh Hasse
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har Photoshop Elements 14. Öppnade Camera raw och negativ bild. Hittar dock ingen inställning eller reglage för att vända bild. Kan vara att det inte ingår i Elements-versionen.
Man drar ned kurvan i kurvverktyget vänsterkant och upp den i högerkant så att den lutar nedåt från vänster istället för uppåt. Jag antar att det finns ett kurvverktyg i Elements.
 

zosma

Aktiv medlem
Man drar ned kurvan i kurvverktyget vänsterkant och upp den i högerkant så att den lutar nedåt från vänster istället för uppåt. Jag antar att det finns ett kurvverktyg i Elements.
Jag har inte använd mycket Elements, men har den på jobb dator och det verkar som att det inte finns kurvor. Även Camera raw som är i Elements har mycket färre funktioner. Elements har en filter invertera men den kanske inte blev bra. Har ingen skannad färgnegativ här så kan inte prova det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte använd mycket Elements, men har den på jobb dator och det verkar som att det inte finns kurvor. Även Camera raw som är i Elements har mycket färre funktioner. Elements har en filter invertera men den kanske inte blev bra. Har ingen skannad färgnegativ här så kan inte prova det.
Inverterar man så inverterar man ju. Däremot så räcker det ju inte, eftersom man fortfarande inte har justerat bort färgmasken som ligger på negativ färgfilm.
 

91an

Aktiv medlem
Jag har vänt bilder i Elements via kurvor och det har fungerat utmärkt. Ev korrigeringe av färgstick
I mitt Element 14 för Mac går det inte att justera färger via kurvor. Går jag in på adjust color- Adjust color curves visas 4 reglage: Adjust Highlights, Midtone Brightness, Midtone Contrast samt Adjust Shadows. Kurvan som går från nedre vänster hörn till höger övre hörn går inte att vända då kurvans änder sitter fast i sina hörn. Det är bara tre punkter på kurvan som går att flytta så att kurvan blir kurvig i stället för rät.
 

91an

Aktiv medlem
Jag har vänt bilder i Elements via kurvor och det har fungerat utmärkt. Ev korrigeringe av färgstick
Vilket version av Elements har du? På min Photoshop Elements 14 för Mac går det inte flytta linjens ändpunkter i hörnen. Är det raw-format du använt?
Nu skaffade jag Lightroom 6 men där går inte heller ändpunkterna i kurvor att flytta.
Som det nu är får jag ta originalnegativet som är i raw-format och konvertera det till tiff för att i Photoshop elements göra invert till positiv då det inte går i min photoshops camera raw. Därefter importera det till Lightroom för att dra i färg-, ljus-, kontrastreglage mm för att få till en acceptabel bild. Men det har sin begränsning att inte kunna ha raw-bilden att jobba i.
Jag tittade på videorna från moderskeppet och det såg väldigt enkelt ut att kunna invertera i rawformatet med hjälp av kurvor.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Har inte lightroom6 utan cc där inga problem
Men har lightroom 5 på en annan dator där fungerar det också
så det borde gå gå in version 6 också
bifogar en bild på en liten knapp som du kanske inte tryckt på?
mvh Hasse
 

Bilagor

ANNONS