Annons

Fotografera på Nordens ark

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Har funderat att åka till Nordens ark och fotografera lite, men hur är det där, jämfört med till exempel Borås djurpark. Vill ju helst att bilderna ser så naturliga ut som möjligt och inte en massa staket. Har inte varit på Nordens ark, så jag vet inte riktigt hur det ser ut där.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Det liknar Borås staketmässigt men med fokus på nordiska djur.
Om du inte har problem med Borås staket så har du inte problem på Nordens Ark.
 

zosma

Aktiv medlem
I Borås har det oftast funkat bra. Man vill ju helst att miljön ser så naturligt ut som möjligt.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
I och med att Nordens Ark inriktar sig på nordiska djur så är miljön också naturligt nordisk. Det är ju den som växer på plats. I Borås kan det ju vara svårt att få till naturlig afrikansk miljö uppe i norden.
Jag tror du kan vara lugn. Båda parkerna är fina tycker jag och slår både Skansen i Stockholm och Köpenhamns djurpark som är mer kompakta och konstlade.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
I och med att Nordens Ark inriktar sig på nordiska djur så är miljön också naturligt nordisk. Det är ju den som växer på plats. I Borås kan det ju vara svårt att få till naturlig afrikansk miljö uppe i norden.
Jag tror du kan vara lugn. Båda parkerna är fina tycker jag och slår både Skansen i Stockholm och Köpenhamns djurpark som är mer kompakta och konstlade.

De inriktar väl knappast sig på nordiska djur. Så vida inte tiger, amurleopard, snöleopard, manvarg, röd panda med flera lever villt i Sverige.

Zosma, jag skulle rekommendera att du inte har för långt teleobjektiv när du ska dit. När jag var där sist hade jag ett 150-500mm och det kändes väldigt ofta som att 150mm var lite för långt. Ett 75-300mm är nog lämpligare. Sen är det hyfsat enkelt att ta bilder där inte staket eller annat liknande kommer med.
 

zosma

Aktiv medlem
De inriktar väl knappast sig på nordiska djur. Så vida inte tiger, amurleopard, snöleopard, manvarg, röd panda med flera lever villt i Sverige.

Zosma, jag skulle rekommendera att du inte har för långt teleobjektiv när du ska dit. När jag var där sist hade jag ett 150-500mm och det kändes väldigt ofta som att 150mm var lite för långt. Ett 75-300mm är nog lämpligare. Sen är det hyfsat enkelt att ta bilder där inte staket eller annat liknande kommer med.
Ok, just nu har jag 150-600, vilket jag tycker funkar bra i Borås, dock inte när man fotar Elefanter eller giraffer.


Annars har jag just nu 105 som är närmäst under, men kommer antagligen att köpa en 70-300 snart.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Man bygger mycket träramper för att kunna gå runt på ett hyggligt sätt, på vissa ställen är det rejäla stolpar minst sagt för att hålla uppe dessa trä-trottoarer, är nog vid matning som chanserna ökar för bra bilder, anläggningen kan nog kallas som ganska så bergig, den stora sibiriska tigern låg och vilade mest när vi var där, då blir det bilder uppifrån och ner.
 

zosma

Aktiv medlem
Var på Nordens Ark igår, det var soligt och varmt. Men det var svårt att fota där. Mycket nät ibland kunde man sätta objektivet mot nätet och då fungerar det. Men ibland kom man inte så nära, och då syns nätet i bilden. Sen fast det var strålande sol, så var det mörkt bland djuren. Så det behövdes mycket högt iso hela tiden. När jag köpte biljett, så sa han i kassan att man får gärna fota djuren, men inte använda blixt, undrade först varför han sa det, det var ju strålande sol, men efteråt förstår jag. Blev inte så jättemycket bra bilder, för det hade man behövt ha iso 6400 kanske mer, det mest jag tog är på iso 1600, men då blir slutartiderna för långa.


Pallaskatt
 

Bilagor

Heliotropen

Medlem
Lite fel årstid nu för att fota.

Kan tipsa om att ta sig till Nordens Ark på tex höstlovet eller sportlovet. Då har löven fallit av träden och det är inte så varmt, vilket gör att djuren blir aktivare. Är det, som nu 25-30 graden ligger de mest i skuggan och vilar, vilket ibland gör det svårt att se och fota.
Sist jag var där hade jag mitt 70-200 med extender 1,4 (Canon 7D mkii) och det fungerade bra.
Vissa fåglar finns i burar, och det glr det svårt att inte få med stängslet, oavsett årstid.
Fredrik
 
ANNONS