Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja har för mig att man kallade det för digitalkamera när analoga film systemet ersattes, det var ju en mindre sensation när man direkt kunde kolla bilden på en skärm och förstora för att kolla skärpan, och alla bilderna på en liten pappersbit, den tidiga kompakt kamera jag hade Sony W5 ( 5mp )- hade en sugrörs sökare av OVF typ, men var användbar när man lärde sig hur den beskärde bilden, ibland blev det galet förstås. Det andra mäktiga var att man kunde justera Iso fram och tillbaka, fast på den punkten var dom inte så där jättebra i början med bruset alltså. Hade en HP skrivare med 2 patroner och en del printade A4:eek:r blev mycket skarpa, ibland kunde det liksom digitalgnistra i Gran grenarna och i bland inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag är absolut ingen tekniker, eller språkvetare, eller ens hutvetare.
[...]
Sk spegellösa/spegelfria är mer digitala, men inte fullt ut, eftersom det väl oftast finns en mekanisk slutare (numera "också" på vissa modeller).
[...]
Enligt mitt synsätt är alltså dagens digitala kameror ännu inte fullt ut digitala.
Hybrider, utvecklingssteg, blandteknologiska övergångsprodukter.
[...]
Du kanske rent av är hutlös 😆

Jag tycker inte att man ska sätta likhetstecken mellan analog och mekanisk.
Det enklaste digitala systemet är mekaniskt och medfött hos de flesta av oss. Våra händer med dess fingrar.
Ordet digital kommer från digit som är ett utländskt ord för finger.
När vi räknar på fingrarna får vi bara ”diskreta” tal. Inga mellanvärden.

Analog å andra sidan betyder minst två saker. Analog som i analogi - alltså ungefär ”liknande”.
Men analog betyder också ”kontinuerlig” precis som ljusets form du beskrev. Det är en kontinuerlig informationsmängd där man alltid kan hitta mellanliggande värden.

Å visst har våra kameror en lång utvecklingsväg framför sig. Tänk bara när bildsignalen är direkt inkopplad på vår synnerv så att vi inte behöver kika i ett litet hål för att se bilden ...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Trådlös betyder ju något på telefoner och datormöss.

För överföring som inte gjorts via tråd är det ett svagare ord. Och där använder vi också mest radio på svenska.
En filterlös cigarett är utan filter. Den har ingen annan komponent som ersätter filtrets funktion.

En trådlös telefon är visserligen utan sladd, men har någonting som ersätter sladdens funktion. Den har någonting som inte den trådade telefonen har.

Min mus har blåtand.
Min telefon kallar jag mobiltelefon.
 

acke

Avslutat medlemskap
😁
Tråden spinner runt sin egen axel i ljusets hastighet. Om man kondenserar ut nyttolasten ur alla inlägg är vi nog nere på två tre sidor
Ja, allt som rör sig med ljusets hastighet blir oändligt tungt, om man får tro Einstein.

Hursomhelst, jag avundas er som verkar ha så mycket fritid...😉
 

iSolen.se

Guest
Ja, allt som rör sig med ljusets hastighet blir oändligt tungt, om man får tro Einstein.

Hursomhelst, jag avundas er som verkar ha så mycket fritid...😉
En fritid begränsad till snuttar om 1 minut. Det tar drygt en minut att kompilera, och mer än så att rendera en filmsnutt. Perfekt för ett FS-inlägg eller två.
 
ANNONS