Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Ska ditt material visas i någon av våra tv-kanaler? Om inte, kör på 30 och nyttja alla dina kameror.

Om du sätter slutartiden till 1/60 och upplever flimmer kan du kliva ner på 1/50. Skillnaden i motion blur är så liten att den är försumbar.

Själv kör jag enbart 24 för jag gillar looken och då med 172.8 grader för att undvika eventuellt flimmer.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Som skrivet innan om du inte tänker sända sina filmer i svensk/europiesk TV sändning så har du inget att ta hänsyn till utan kör på det du finner ger dig bäst look eller kvalitet.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Är det viktigt att det är så noggrant som på en tiondels grad?
Ja, eftersom jag filmar i 24fps.
För att matcha slutartiden mot 50Hz måste det bli 172.8 grader. Det går så klart att köra på 180 grader också, i regel syns inget flimmer vid längre slutartider än motsvarande 1/50s men det blir garanterat flimmerfritt vid 172.8 grader.
 
ANNONS