Annons

Ränder från belysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet tyvärr inte vart du vill komma med detta, men jag vet svaret och att svara på frågan är att glida ifrån trådens fråga.
Starta gärna en ny tråd om du vill veta olika ljuskällors frekvenser.



Ber om ursäkt, men jag upptäckte faktafelet för sent och kunde inte ändra.
Problemet du har är Silent mode, dvs elektoniskt slutare.
Det andra problemet är electronic front curtain shutter. När den används så vid vissa slutartider (kommer inte ihåg gränserna) så är det som den bländar ner vilket gör skärpedjupet större. Så f/1.4 ser inte likadant ut när man använder denna funktion gentemot mekanisk ridå.

/Stefan
Inga problem, såg det när jag läste artikeln. Verkar dock som att det främst handlar om slutartider från 1/500s det blir ett problem. Får ha det i bakhuvudet helt enkelt.
 

iSolen.se

Guest
Hittade en intressant artikel i ämnet. Hade dålig koll men visste att de olika alternativen förde med sig olika problem. Visste inte att detta var ett av problemen så tack för det!
Grundregeln är att undvika elektronisk slutare för stillbilder helt. Om du absolut måste så ha inte för korta tider.

Precis som för video är det bäst om du fotar vid hela multiplar av ljusfrekvensen, tex 1/25s om ljuset är 50Hz osv. Lysrör kan vara knepiga eftersom de kan vara installerade på tre olika faser.

Du nämnde att du hade en inställning NTSC/PAL i ditt första inlägg, därav min fråga om du filmade eller körde stillbild.

Min kamera har en inställning för att ta bilden när ljuses är som starkast, dvs den fördröjer bilden en anings aning, men den känner av automatiskt så man behöver inte ställa in NTSC/PAL.
 

iSolen.se

Guest
Vet tyvärr inte vart du vill komma med detta, men jag vet svaret och att svara på frågan är att glida ifrån trådens fråga.
Starta gärna en ny tråd om du vill veta olika ljuskällors frekvenser.



Ber om ursäkt, men jag upptäckte faktafelet för sent och kunde inte ändra.
Problemet du har är Silent mode, dvs elektoniskt slutare.
Det andra problemet är electronic front curtain shutter. När den används så vid vissa slutartider (kommer inte ihåg gränserna) så är det som den bländar ner vilket gör skärpedjupet större. Så f/1.4 ser inte likadant ut när man använder denna funktion gentemot mekanisk ridå.

/Stefan
Jo de flesta tror sig veta svaret men bara de som antingen är pålästa eller har mätt vet att svaret är ett annat än det uppenbara.

Genom att inte svara har du svarat, ibland blir det uppenbart när du skriver "Silent shooting", 24bps och andra faktafel.

Eller om allt ovan bara är slarv (det är alltid en risk att du missleder någon så rättelser är viktiga) kan du ju förklara hur elektronisk slutartid påverkar skärpedjupet vid samma bländare och hur det kan bli flera linjer än en när man kör på 1/1600s och på så sätt hjälpa TS med förståelsen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo de flesta tror sig veta svaret men bara de som antingen är pålästa eller har mätt vet att svaret är ett annat än det uppenbara.

Genom att inte svara har du svarat, ibland blir det uppenbart när du skriver "Silent shooting", 24bps och andra faktafel.

Eller om allt ovan bara är slarv (det är alltid en risk att du missleder någon så rättelser är viktiga) kan du ju förklara hur elektronisk slutartid påverkar skärpedjupet vid samma bländare och hur det kan bli flera linjer än en när man kör på 1/1600s och på så sätt hjälpa TS med förståelsen.
TS har redan förstått vad jag har förstått :)

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
TS har redan förstått vad jag har förstått :)

/Stefan
Eftersom du inte vill göra ännu ett faktafel:

TS: Glödlampor och LED blinkar i Sverige, med något litet undantag i 100Hz utan dimmer. LED hemma ska inte blinka, men äldre och dålig kvalitet kan göra det. Gamla lysrör 100, 200 och 300Hz. Nya ska vara flimmerfria.

Nu till det intressanta: Nya rör i hallar blinkar ändå... i vilken frekvens?


Och varför blir det annat skärpedjup av elektronisk slutare på kort tid?
 

iSolen.se

Guest
Har redan bett honom att starta en ny tråd.
Finns i ett tidigare inlägg.

/Stefan
Du bad mig starta ny tråd för du ville inte prata frekvenser. Den biten vore synd att avleda för det är rätt avgörande kunskap för både film och foto när man fotar och filmar i allmänhet och med elektronisk slutare i synnerhet.

Jag har för mig utläsningshastigheten på ovan kamera är rätt låg, 1/10s eller lite snabbare så det är ett vanligt problem.

Edit: Du svarar inte på sajtmail.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Tack Mattias! Jag körde på 1/200s och 100 fps för att dra ned till 25 fps i premiere pro för slow motion. Borde jag använda 100 fps eller blir det samma sak?

Har även ställt in kameran på 1/50s vid 25 fps men tror inte jag testade att filma med den inställningen. Ska göra det imorrn.
Om du får flimmer vid 1/200s så testa att gå ner till 1/100s.
Jag ska lägga in en passus och säga att det inte alls är säkert att 1/50 resp 1/100s avhjälper problemet, speciellt om det är LED-belysning. LED är nämligen allt annat än flimmerfritt om det inte gjorts 100% rätt. Det kan mycket väl vara LED-lysrör i hallen med billiga drivdon. LED-dimmers är ofta boven i dramat, billiga dimmers jobbar ofta i lägre frekvenser och risken är då stor att flimmer uppstår och den typen av flimmer synkar inte med 50Hz utan beror helt på hur dimmern är inställd.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag är ganska nyvaken, men.
OK Lysrör flimrar med 50Hz, det visste "alla" förr, det är bla tröttande för hjärnan.
Men att glödlampor eller halogen flimmer ska utgöra nåt problem ställer jag mig mycket tvivlande till, hur mycket sjunker wolframtrådens temperatur från kanske 1000 grader på 1/50s???
TS problem var oklart för mig, nätflimmer eller rullande slutare och svaren verkar ha handlat om bägge.
Konstigt nog har jag sällan drabbats av nätflimmer, trots att jag inte anpassat mig och använt bländarauto med rätt slutartid, men det kanske beror på att tändarna till lysrören inte koordinerar riktigt eller att dom ligger på olika faser?
Intressant att höra att LED oxå kan ge problem.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag är ganska nyvaken, men.
OK Lysrör flimrar med 50Hz, det visste "alla" förr, det är bla tröttande för hjärnan.
Men att glödlampor eller halogen flimmer ska utgöra nåt problem ställer jag mig mycket tvivlande till, hur mycket sjunker wolframtrådens temperatur från kanske 1000 grader på 1/50s???
TS problem var oklart för mig, nätflimmer eller rullande slutare och svaren verkar ha handlat om bägge.
Konstigt nog har jag sällan drabbats av nätflimmer, trots att jag inte anpassat mig och använt bländarauto med rätt slutartid, men det kanske beror på att tändarna till lysrören inte koordinerar riktigt eller att dom ligger på olika faser?
Intressant att höra att LED oxå kan ge problem.
Ta din kamera, ställ in slutartiden på 1/60s eller 1/125s och filma glödljus så får du se på filmmer. Det behövs inte mycket ljustapp i modulationen för att det ska synas. Nyare drivdon till lysrör har minskat problemet med nätflimmer men brukar märkas när slutartiderna minskar.
Och ja, det är i första rullande slutar som gör problemet synligt men dessvärre lär vi få vänta ett tag till på globala slutare i våra DSLR-kameror :(

Glömde att säga att vid 25p/50p ska det inte vara några problem med glödljus oavsett slutartid. Så hjälper inget annat, växla till 25p/50p. Personligen använder jag nästan enbart 24p och ibland 30p eftersom visningen sker digitalt via exempelvis Youtube och alla moderna bildskärmar hanterar allt från 24p till 60p utan pull-down.
 
Senast ändrad:
Om du får flimmer vid 1/200s så testa att gå ner till 1/100s.
Jag ska lägga in en passus och säga att det inte alls är säkert att 1/50 resp 1/100s avhjälper problemet, speciellt om det är LED-belysning. LED är nämligen allt annat än flimmerfritt om det inte gjorts 100% rätt. Det kan mycket väl vara LED-lysrör i hallen med billiga drivdon. LED-dimmers är ofta boven i dramat, billiga dimmers jobbar ofta i lägre frekvenser och risken är då stor att flimmer uppstår och den typen av flimmer synkar inte med 50Hz utan beror helt på hur dimmern är inställd.
Tror att det kan ha varit problem med belysningen i den hallen jag senast filmade. Vi var där i två dagar och första dagen var det bra belysning och problemfritt vid 1/200s. Andra dagen var det som att vaktmästarna inte slagit på ”full” belysning och det blev ett himla fult rullande i filmen. Testade i en annan hall idag och slapp rullandet helt. Både vid 1/200s och 1/50s.
 
ANNONS