Annons

Makro-objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Kanske är onödigt, men känner ändå att det var på sin plats med en uppdatering om vad jag hamnade på. Nikkor 105mm Makro, grymt skoj objektiv.
Även om det på min nuvarande DX body kanske upplevs som man i vissa lägen behöver vara lite väl långt bort, osv... Men det blir väl nästa byte =)

Tack för alla era svar.
105:an, om det är AF-S varianten med VR, är det ett användbart objektiv.
Utmärkt för porträtt och som kort tele samtidigt som man snabbt kan ta extrema närbilder utan att byta objektiv.
Ska man fota en pryl stor som liten t.ex till köp och sälj så ger objektivet skarpa fina bilder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Intressant synpunkt, har nog aldrig tidigare hört kommentaren vid makro att man är för långt bort :). Är det ljussättning du tänker på, om du tex har en LEDringblixt på objektivet så skulle man ev kunna tänka sig att man är för långt bort?

Närgränsen är ju lika oberoende av sensor, men du har ju en snävare bildvinkel med DX eftersom 1:1 är jämfört med sensorytan, så på det sättet kan det kännas som ökad förstorningsgrad
Skulle nog säga att det motsatta är ett betydligt vanligare problem, själv använder jag ofta 105:an tillsammans med TC-20Eiii för att just komma ännu längre bort. Jag använder dock vanlig blixt och ibland reflexskärm tycker det blir behagligare och mer naturligt än ringblixtljus.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skulle nog säga att det motsatta är ett betydligt vanligare problem, själv använder jag ofta 105:an tillsammans med TC-20Eiii för att just komma ännu längre bort. Jag använder dock vanlig blixt och ibland reflexskärm tycker det blir behagligare och mer naturligt än ringblixtljus.
Jag köpte nyligen en begagnad 60:a och ska man få 1:1 så går det inte att ha motljusskyddet på, vilket väl illustrerar problemet ganska väl...

Nu har jag dock ett annat primärt syfte med den än att fotografera insekter e dyl med objektivet. Sedan är det i och för sig så att om man har DX istället för FX så kommer man undan med större avstånd vid samma utfyllnadsgrad av sensorn.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikkor 200/4 micro håller fortfarande hög klass och du kan få ett begagnat för en ganska billig peng.

105/2.8 micro är bra, men tänk på att det "andas" när du fokuserar nära närgränsen. Det kan spela dig många spratt när du t.ex. jagar en fjäril.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikkor 200/4 micro håller fortfarande hög klass och du kan få ett begagnat för en ganska billig peng.

105/2.8 micro är bra, men tänk på att det "andas" när du fokuserar nära närgränsen. Det kan spela dig många spratt när du t.ex. jagar en fjäril.
Mikro-nikkor 200/4 ai-s hade jag nyligen.
Ett smidigt tele. Bra arbetsavstånd. Med en TC200 får man ännu bättre förstoring. Lite gammaldags för digitala kameror med många pixlar. En hel del CA. Ger inte 1:1 utan mellanring. Fungerar troligen dåligt på D5000-serien. AF -varianten är betydligt dyrare.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Mikro-nikkor 200/4 ai-s hade jag nyligen.
Ett smidigt tele. Bra arbetsavstånd. Med en TC200 får man ännu bättre förstoring. Lite gammaldags för digitala kameror med många pixlar. En hel del CA. Ger inte 1:1 utan mellanring. Fungerar troligen dåligt på D5000-serien. AF -varianten är betydligt dyrare.
Jag menade 200/4 AF-D micro. Den borde man kunna få begagnad i gott skick för 5000:-
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag menade 200/4 AF-D micro. Den borde man kunna få begagnad i gott skick för 5000:-
Då har du nog väldig tur. Du hamnar nog snarare bortåt 10 000.
Dessutom är det lite trist att använda på D5200 då man inte får någon autofocus. Nu kanske man i och för sig klarar sig utan AF för macro men det kan ju vara bra att ha om man även vill använda objektivet till något annat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man nu vill ha lite längre arbetetsavstånd så finns även Sigmas 150/2,8 med eller utan OS samt Sigma 180/3,5 eller 180/2,8 OS. SP säljer just nu 150/2,8 OS för 5990:- och 180/3,5 för 4990:-.

Jag har själv haft 150/2,8 utan OS, tyckte det kanske var lite svårare att sätta skärpan med det jämfört med Tamron 90/2,8 och Nikon 105/2,8 som jag hade parallellt med Sigmat, kanske ger den längre brännvidden något kortare skärpedjup?

Tyckte också att det var svårare att hitta objektet när det var ur fokus med 150 jämfört med de kortare brännvidderna jag haft, längre brännvidder kan ha både positiva och negativa egenskaper

I samma anda så tycker jag mitt 40/2,8 har några positiva egenskaper då vattendroppar i bakgrunden ger väldigt fina effekter i bilden, droppar som inte syns på samma sätt med 90-150mm. Har också testat vidvinkel med mellanringar för att få denna effekt. Finns ju också Laowa 15 men lite jobbig att fota med då jag har för mig att man måste ställa bländaren manuellt, den bländar inte själv ner när man tar bilden har jag för mig

Av alla makro jag har haft så har jag idag kvar Nikon 40/2,8 och Tamrons 90/2,8 VC
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Förmodligen menas att objektivet ändrar bildvinkel när man ändrar fokus. Bildutsnittet liksom "andas" och blir större eller mindre beroende på vilket håll man ändrar fokus.
Att brännvidden ändras vid närgränsen
gör alla makro med internfokusering, det är fler objektiv än makro som gör detta men det är väl mer påtagligt med makro och deras utökade närgräns
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad menas med andas?
Det innebär i det här fallet att brännvidden blir kortare när du fokuserar, betydligt kortare.

T.ex., du hittar en fjäril, komponerar och fokuserar och så whips blir bilden vidare, så du går närmre och fokuserar igen och bilden blir vidare igen, och så flyger fjärilen iväg...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag höll på med macrofotografering ganska mycket, men för många år sedan.

Min erfarenhet var att när man jobbar med stativ så ger långa brännvidder mer effektfulla bilder och ett mer bekvämt arbetsavstånd.

Om man vill handhålla, t.ex. med en ringblixt, så är kortare brännvidder, typ 90-105mm lättare att hantera. Perfekt för Fjärilshuset i Hagaparken.

Jag har aldrig använt 55-60mm macroobjektiv så där har jag ingen åsikt.

Det finns vidvinkelobjektiv med mycket kort närgräns. Det blir knappast 1:1, men det går att ta spännande bilder. T.ex. Nikon 20/1.8G eller den gamla klassikern 28/2.8 AI-s.
 
ANNONS