Annons

Photos, images eller pictures?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yosemite

Medlem
Enligt https://en.oxforddictionaries.com:

Photo: A photograph

Image: A representation of the external form of a person or thing in art.
Undervariant: A visible impression obtained by a camera, telescope, microscope, or other device, or displayed on a computer or video screen.
‘Voyager 2 sent back images of the planet Neptune’

Picture: A painting or drawing.
‘draw a picture of a tree’

Det finns säkert fler ordböcker online om du vill gräva vidare.

//Reine
 

kingfisher

Aktiv medlem
Som amerikan säger jag huvudsakligen "images" när jag pratar om det som finns på datorn, och särskilt när jag inte pratar om en specifik bild.
Jag kollade mina fb inlägg för att se hur jag använde orden:
"My three captured Orionides meteors combined into one image"
"I have 100,000 images on my PC"
Men pratar jag om en specifik bild, skulle jag inte säga "image" utan "picture" eller "shot".

Jag använder "photograph" främst som verb:
"Got up at 4am to photograph the rise of the GC (Galactic Center aka Milky "
"Another crazy attempt to photograph meteors (with limited success) This time the Leonides,"
"it was a hard fight to get up at 4:30 to photograph the moonset"
"Lots of nostalgia looking at and photographing cars from the '40s, '50s and '60s..."
"So instead I photographed abstract patterns in the ice"

"Picture" använder jag som det som jag försöker fånga, skapa, kanske dels för att "take a picture" är ett begrepp...
"Not an easy thing to get a picture of at night "
"My last picture of the University library in Lund "
"I had to exit the freeway and find a side-road to take a picture..."
" I have taken a lot of great pictures of the beautiful landscape this week"
"Morning photo fix, had to take a picture of something."

Jag tror inte jag använder "photograph" så ofta som substantiv, utan då skulle jag föredra "shot". "my favorite shot"..., "I got some great shots"...
"The blue hour in Malmö lasts until around midnight this time of year, this shot was at 23:15"
"First shot taken with DSLR, 2nd shot Iphone 6Splus "
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Picture kan användas om en mental bild: ”picture yourself at the top of a mountain”.
Image är väl besläktat med imagine, och kan därmed också vara en mental bild.
Båda har därmed släktskap med vision. En syn och/eller målbild.
Men Photograf är ritad med ljus och kan nog inte förekomma bara i tankens värld.
 

Yosemite

Medlem
Fast att även ett foto är en typ av ”picture” tror jag att vi alla är överens om.

Mitt citat var från en ordbok. Antingen är min källa felaktig (inte alls omöjligt) eller så har du seriöst djupa kunskaper om engelska språket och kan övertrumfa (inte heller omöjligt).
.
.
.
Eller så trillade du in på ett vanligt fenomen nuförtiden (citat från Wikipedia):
”Faktaresistens är ett förhållningssätt som innebär att man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot ens egen uppfattning”
 

PMD

Aktiv medlem
Mitt citat var från en ordbok. Antingen är min källa felaktig (inte alls omöjligt) eller så har du seriöst djupa kunskaper om engelska språket och kan övertrumfa (inte heller omöjligt).
New Oxford American English:
picture |ˈpik(t)SHər|
noun
[...]
• a photograph: we were warned not to take pictures.
[...]

I think any native speaker of English would agree.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Enligt https://en.oxforddictionaries.com:

Photo: A photograph

Image: A representation of the external form of a person or thing in art.
Undervariant: A visible impression obtained by a camera, telescope, microscope, or other device, or displayed on a computer or video screen.
‘Voyager 2 sent back images of the planet Neptune’

Picture: A painting or drawing.
‘draw a picture of a tree’

Det finns säkert fler ordböcker online om du vill gräva vidare.

//Reine
Flera andra ordböcker, t.ex. Merriam-Webster eller Cambridge listar photograph som synonym till image och picture.

T.ex.

picture noun (IMAGE)

A1 [ C ] a drawing, painting, photograph, etc.:

Till sist är det nog en smaksak.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mitt citat var från en ordbok. Antingen är min källa felaktig (inte alls omöjligt) eller så har du seriöst djupa kunskaper om engelska språket och kan övertrumfa (inte heller omöjligt).
.
.
.
Eller så trillade du in på ett vanligt fenomen nuförtiden (citat från Wikipedia):
”Faktaresistens är ett förhållningssätt som innebär att man inte låter sig påverkas av fakta som talar emot ens egen uppfattning”
Problemet är ju att du inte har läst din egen källa ordenligt.
https://en.oxforddictionaries.com/definition/picture

Under 1.1 står det:
"A photograph.
‘we were warned not to take pictures’"
 
ANNONS