Annons

Canon c300 mk1 eller sony a6400

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneS1

Medlem
Jag gör ofta filmade intervjuer där den intervjuade sitter ned. Jag brukade rigga tre kameror:
- Canon XA 30 rakt framifrån som tar halva kroppen och handrörelse
- Canon 5d mkiii med EF 28-70/2,8 II usm som zoomade in ansiktet
- iphone 7 från sidan

Jag vill helst inte hålla på och kolla skärpan etc under intervjuerna och XA 30 funkar i alla lägen medan iphonen funkade ibland (beroende på ljusförhållandena) medan 5D var ett problem när det gällde fokus. Köpte en Black Magic VA för fokushjälp men den hitta inte fokus t 100 %, och eftersom BM:n inte tar upp ljudet är den ganska oanvändbar som inspelare.

Så.
Jag ersatte 5D:n (den får fortsätta som stillbildskamera) med en Sony a6400 med Sigma 30mm objektiv. Jag har bara använt a6400 en gång och det ser bra ut. Men man måste näste nästan placera den "i ansiktet" på IP så den får bli sidokamera.

Och nu över till min fråga:
jag står här med ett Canon EF 28-70/2,8 II usm- objektiv som jag vill använda på bästa sätt. De alternativ jag överväger:
- köpa ett nytt a6400-hus, ca 9000 kr, och en speedboster för 3000 (begagnad) och klämma på objektivet på
- ett begagnat c300 mk i-hus för 10-15 papp
- eller kanske ett eos r hus med adapter, men då är man väl uppe på 16-17 eller ett beggat 5d mk iv-hus för 18

Jag är främst ute efter två saker:
- så hög/bra bildkvalitet som möjligt (hur står sig en 6-7 år gammal kamera mot en ny 6400?)
- så bra fungerande autofokus som möjligt (och där vet jag att c300 har ett problem eftersom fokuspunkterna ligger i mitten och det är knepigt om man vill ha ett ansikte i en av tredjedelarna)

Jag vore väldigt tacksam för input.

PS Jag är öppen för andra lösningar också, men helst inom canon/sony-världen DS
 
ANNONS