Annons

Långa Nikontelen med konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Använder D850 och 300 f2.8 VR 1 ihop med teleförlängare och det blir riktigt bra, även TC20 II ger utdelning.

Jag tänkte uppgradera mig till ett 500/4 VR2 (näst senaste alltså) och har ett ex hemma nu men har blivit besviken när jag testat det med teleförlängare TC14 II, TC17 II och TC20 II. Jag får jobba som sjutton för att få skarpa bilder med stativ och nyckeln är att stänga av VR-läget helt, läge "Tripod" gör bilderna oskarpa.

Jag använder ett mycket stabilt stativ med bra kulled, uppfällbar spegel och trådutlösare. Live-view läget gav något oskarpare bilder.

Vore intressant att höra era erfarenheter av långa fasta telen med teleförlängare.


Staffan
 

Birdman

Aktiv medlem
Inga som helst problem med 600/4 (första VR-versionen) och 1.4x TC.

Använder aldrig de större konvertrarna på grund av kvalitetsförlusten. Kanske behöver du finkalibrera kamera med objektivet/konvertrarna?

Dessutom - även med moderniteter som VR, snabbt ISO och de stabilaste stativen så är den klassiska "long lens technique" fortfarande ytterst användbar. Man kan tycka vad man vill om Moose Peterson, men här förklarar han på ett bra sätt hur detta fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=n8HVPrPzpR4

/ Daniel
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Vid längre avstånd blir det aldrig bra med konverter "större" än 1.4.
Med 1.4 konverter bör det blir superskarpt med det telet.
 

Osquar

Aktiv medlem
Låter lite märkligt...
Har själv haft samma version av 500/4 och använt 1.4x II och III samt 2.0x III, med bra resultat (där det givetvis blir liiite "mjukare" skärpa med 2.0x-konvertern). Med konverter bländar jag nästan alltid ner 1 steg för skärpans skull.

Samma goda erfarenheter med nuvarande version av 600/4, så det låter lite lurigt med dina erfarenheter. Kanske lämna in gluggen och konverterna för fokuskontroll hos Nikon...?

Mvh
Oscar
 

Staffan

Aktiv medlem
Tack för svaren !

Nu har jag tittat igenom en hel del videofilmer, tack för tipset!

Upplever att objektivet jag har skickat tillbaka och haft på öppet köp inte var helt friskt. Så nu är det bara att starta om och leta efter en ny glugg.
Ett par följdfrågor......

Noterar att två av er har 600/4, är det att föredra för fågel framför 500/4?

Är det värt att uppgradera från TC14 II till TC14 III ?
Respektive för 1.7 konvertern?

/Staffan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av dessa stora objektiv, det är över min budget, men jag pratade med en som köpt ett 500/4 begagnat och som lämnade tillbaka det pga han aldrig fick någon riktig skärpa på det, men det var nog ett dåligt ex.

När det gäller TC så är 1,4lll märkbart bättre i de tester jag läst med mina objektiv, men man får se upp för den är inte alltid kompatibel med samma objektiv som TC1,4ll


https://cdn-5.nikon-cdn.com/Assets/Common-Assets/Images/Teleconverter-Compatibility/en_US_Comp_chart.html

https://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/teleconverters/af-s-teleconverter-tc-14e-iii
 

ehrsa

Aktiv medlem
När det gäller TC så är 1,4lll märkbart bättre i de tester jag läst med mina objektiv, men man får se upp för den är inte alltid kompatibel med samma objektiv som TC1,4ll
Bra med kompatibilitetstabellen! Nu vet jag att mitt TC1,4 II är kompatibel med mitt macro 105 mm f/2,8 det visste jag inte tidigare.. det blev då 147 mm. f/4,2 med den kombon, får nog testa lite framöver..

Det var rätt stor skillnad vad gäller kompatibiliteten mellan TC 1,4 II och TC 1,4 III.. man undrar lite varför..?
Hälsn!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bra med kompatibilitetstabellen! Nu vet jag att mitt TC1,4 II är kompatibel med mitt macro 105 mm f/2,8 det visste jag inte tidigare.. det blev då 147 mm. f/4,2 den kombon, får nog testa lite framöver..

Det var rätt stor skillnad vad gäller kompatibiliteten mellan TC 1,4 II och TC 1,4 III.. man undrar varför..?
Hälsn!
Om jag minns rätt har 1,4 III ingen överföring av bländarringen. Dock tror jag att 2,0 III har det, men det är lätt att se hur det är om man letar fram bilder eller tittar på den fysiska konvertern.

Du lär få mer förstoring om du sätter konvertern på makrot, om jag inte missminner mig.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Har ett 300/2.8 VR som jag ofta använder ihop med TC20. Hade först TC20II och har bytt till TC20III. Mycket stor skillnad! Trean är inte alls lika soft som tvåan.

Som nämnts tidigare funkar den också ihop med 105/2.8 och den kombon tycker jag är kanon! Ett 210 mm macro som funkar alldeles ypperligt, så numera har jag nästan alltid TC20III på när jag tar macro.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bra med kompatibilitetstabellen! Nu vet jag att mitt TC1,4 II är kompatibel med mitt macro 105 mm f/2,8 det visste jag inte tidigare.. det blev då 147 mm. f/4,2 med den kombon, får nog testa lite framöver..

Det var rätt stor skillnad vad gäller kompatibiliteten mellan TC 1,4 II och TC 1,4 III.. man undrar lite varför..?
Hälsn!
Det står i tabellen att man inte har AF med makrot, troligen stämmer inte detta för jag har läst i olika forum att AF fungerar fint
 

ehrsa

Aktiv medlem
Det står i tabellen att man inte har AF med makrot, troligen stämmer inte detta för jag har läst i olika forum att AF fungerar fint
Oj, ja nu såg jag plötsligt det.. men det är som du säger det tycks fungera fint! Jag har redan testat detta lite på balkongen utan problem! Känns inte heller som om fokuseringen är långsammare..
Hälsn!
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag har en fråga alldeles intill så att säga:
Hur fungerar Nikkor 300mm f/4E PF ED VR tillsammans med de där 5-6 olika teleförlängarna? Och vilka funkar det helt enkelt inte med? Vad är era erfarenheter?
(Enligt den där kompatibilitetstabellen så ska det funka med både min kära Df och min D810. Men frågan är ju hur bra/dåligt...)
PF-femhundringen antar jag att ingen har några erfarenheter av?
/Odd
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en fråga alldeles intill så att säga:
Hur fungerar Nikkor 300mm f/4E PF ED VR tillsammans med de där 5-6 olika teleförlängarna? Och vilka funkar det helt enkelt inte med? Vad är era erfarenheter?
(Enligt den där kompatibilitetstabellen så ska det funka med både min kära Df och min D810. Men frågan är ju hur bra/dåligt...)
PF-femhundringen antar jag att ingen har några erfarenheter av?
/Odd
Har sett flera fågelfotografer som har 300pf och och TC1,4iii och är riktigt nöjda. Någon hade även 1,7ii men där förlorade man skärpa.

Steve Perry, har gjort en hel del tester med bl.a 300pf med olika TC, titta gärna igenom youtube och de tester han har i skrift. Kommer jag ihåg rätt så är AF något bättre på kombo 300 o TC jämfört med 200-500 och har för mig skärpan är likvärdig, men titta och läs det han har gjort det är faktiskt bra

https://backcountrygallery.com/

https://youtu.be/l1obqCxg52Q

https://youtu.be/fm_5VJdZmNU

https://youtu.be/eWtnt7Ip4Vw
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre

300 pF+ 1,4III är rejält snabbare än 200-500 (utan tc) för flygande mindre objekt (fåglar t.ex). Skulle uppskatta att skärpan är likvärdig men med lite oroligare bakgrundsoskärpa pga tc:n.

Med 1,7 II-konverten förlorar man en del skärpa och jag upplever även AF lite slöare (inte Tamron/Sigma-slö men lite mer som 200-500.)
PS har bara testat med D500.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Ingen VR med stativ!

Jag har en 4/300 och 1,4III och får skarpa bilder!
Med kameran på stativet är det viktigt att stänga av stabilisatorn, eftersom den söker hela tiden, vilket ger vibrationer som förstärks genom stativet!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har en 4/300 och 1,4III och får skarpa bilder!
Med kameran på stativet är det viktigt att stänga av stabilisatorn, eftersom den söker hela tiden, vilket ger vibrationer som förstärks genom stativet!
Ur manualen till det objektiv som trådstartaren hade hemma:

"TRIPOD: Recommended mode to reduce camera shake when using atripod. With a super-telephoto lens, camera shake may occur evenwhen the camera is mounted on a tripod. TRIPOD mode reducescamera shake when shooting with a tripod, especially with shutterspeeds between 1/15 and 1 sec. It also reduces image shake in theviewfinder."*

Ur manualen till ditt eget objektiv om du menar att du har 300/4 PF:

"NORMAL and SPORT vibration reduction can reduce blur when the camera is mounted on a tripod. OFF may however produce better results in some cases depending on the type of tripod and on shooting conditions."

Sedan finns det objektiv som inte kan känna av att de sitter på stativ, eller har ett särskilt läge för det, och då är det nästan säkert att det blir problem.


*Tillägg: Sedan finns det under "notes" anmärkningar med samma innebörd som sista meningen i citatet från manualen till 300/4 PF, om än uttryckt på annat vis.
 
Senast ändrad:

Osquar

Aktiv medlem
Tack för svaren !

Nu har jag tittat igenom en hel del videofilmer, tack för tipset!

Upplever att objektivet jag har skickat tillbaka och haft på öppet köp inte var helt friskt. Så nu är det bara att starta om och leta efter en ny glugg.
Ett par följdfrågor......

Noterar att två av er har 600/4, är det att föredra för fågel framför 500/4?

Är det värt att uppgradera från TC14 II till TC14 III ?
Respektive för 1.7 konvertern?

/Staffan
För min del så var inte de extra 100 mm prio 1 när jag gick från 500 till 600. Anledningen var;
1. Den senaste versionen av 600 är 70 g lättare än den näst senaste versionen av 500 (som jag då hade).
2. Den senaste versionen av 600 har endast ett motljusskydd, vilket gör den oändligt mycket "smidigare" än tidigare versioner med dubbla motljusskydd.
3. Sist men inte minst så fick jag råd till "galenskaperna" tack vare ett bra inbytespris på 500:at och en lyckosam bildförsäljning.
4. 100 mm extra är ju alltid trevligt, men knappast något avgörande.

I Daniels fall tror jag att han gick från 300-glugg till 600:a, dvs en mer "normal" uppgradering än i mitt fall. Och dubbla brännvidden gör givetvis en rackans massa!

Beträffande användning med konverter, så är min erfarenhet efter många års användande av alla tre (Nikon) varianterna att;
1. 1,4x är avgjort bäst och den som jag använder mest. Skillnaden mellan version II resp. III finns, men inte så att man drattar på rompa av hänförelse.
2. 2.0x sliter jag fram först när det är dokumentationsläge på ap-håll som gäller, dvs inte för att göra printar av.
3. 1.7x var en liten besvikelse för mig, då den gav knappt skönjbar större brännviddsförlängning jämfört med 1.4x, men samtidigt en påtaglig försämring av AF-hastigheten. Den gjorde jag mig av med ganska snart.

Och som "alltid" med användning av konverters: blända ner ett steg för att minimera skärpe-tappet som denna kompromiss alltid ger.

Fridens
Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har en fråga alldeles intill så att säga:
Hur fungerar Nikkor 300mm f/4E PF ED VR tillsammans med de där 5-6 olika teleförlängarna? Och vilka funkar det helt enkelt inte med? Vad är era erfarenheter?
(Enligt den där kompatibilitetstabellen så ska det funka med både min kära Df och min D810. Men frågan är ju hur bra/dåligt...)
PF-femhundringen antar jag att ingen har några erfarenheter av?
/Odd
Min sambo har 300PF och använt den med 1.4x, både version II resp. III. Skärpan blir utmärkt! Hon har även testat med en 2.0x III där resultatet blev som vid andra gluggar, dvs slö AF samt "mjukare" skärpa.

I helgen som gick hade jag förmånen att få testa 500PF och även den levererar med besked tillsammans med 1.4x. Här ska dock påpekas att gluggens ljusstyrka på f/5.6 ger f/8 med 1.4x på, vilket i praktiken betyder f/11 (blända ner ett steg för minimering av skärpeförlusten). Det krävs mao bra ljusförhållanden/högre ISO/stativ eller motsvarande. Men uppfylls något eller flera av dessa "krav", så sitter skärpan kalas!

Fridens
Oscar
 

Staffan

Aktiv medlem
I helgen som gick hade jag förmånen att få testa 500PF och även den levererar med besked tillsammans med 1.4x. Här ska dock påpekas att gluggens ljusstyrka på f/5.6 ger f/8 med 1.4x på, vilket i praktiken betyder f/11 (blända ner ett steg för minimering av skärpeförlusten). Det krävs mao bra ljusförhållanden/högre ISO/stativ eller motsvarande. Men uppfylls något eller flera av dessa "krav", så sitter skärpan kalas!

Fridens
Oscar
Den gluggen är ju ett intressant alternativ med tanke på smidigheten.
Vad fick du för intryck av bygg- och bildkvalitet visavi 500/4 & 600/4?

Med vänlig hälsning

Staffan
 
ANNONS