Annons

Sony A9 II lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kan instämma i det som dpreview skriver. Förbättringarna verkar vara förnuftiga för målgruppen. Kanske var det svårt att komma med mer då A9 bara är ett par år gammal. A9 är ju fortfarande en imponerande kamera.

Dock är jag lite förvånad. Efter allt hype om hur stort det är för tillverkarna att OS 2020 är i Japan så är ändå A9II en beskedlig uppgradering. Det finns inget iögonfallande och t o m lanseringen skedde i tysthet. Den blygsamma uppdateringen lämnar fältet mer öppet för Nikon och Canon att behålla sina positioner (även om man måste komma ihåg att detta handlar om mycket mer än kameror).

Sedan kan jag inte undgå att förundras över att man släpper en kamera som är ännu mer inriktad på professionella sportfotografer utan att ha gjort radikala ergonomiska ändringar. Här kanske de kunde sneglat på Olympus som gjorde om formspråket rejält för målgruppen med E-M1X. Större, gott om plats för knappar, topp LCD och integrerat grepp med mer batterikapacitet från början. Skall man ändå plåta med 400/2,8 och 70-200/2,8 kan ju huset lika gärna vara stort.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är riktigt besviken på denna, hade trott på något helt nytt men har faktiskt inte blivit imponerad av Sony sen a7rii släpptes.

Hade hoppats på slog i denna, här måste det finnas något lik i garderoben för det skulle de kunna fixa utan problem.

Sökaren, där undrar man hur de tänker?

Sonys pissiga menyer och även touchén är ju rent av skräp.


Hade de klämt in 4k/60, 10bitar givet köp och slog.

Mja… A7III tycker var nog var ett rejält lyft från Sony till hyggligt pris, den kom också tidigare än Canons/Nikons varianter, vi som inte har råd med A9 undrar lite nu vad Sony kan göra med en kommande A7IV.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mja… A7III tycker var nog var ett rejält lyft från Sony till hyggligt pris, den kom också tidigare än Canons/Nikons varianter, vi som inte har råd med A9 undrar lite nu vad Sony kan göra med en kommande A7IV.
Det var ett lyft men det var mer att specifikationer letade sig ner till billigare modell men håller med om den.

Men om vi ser senaste lanseringar med 6600, a7rIV, a9II så är det väldigt minimala uppdateringar.

FTP inställningar och Voicememo hade gått att göra med ny firmware.


Men är nog så som depreview säger att de gjort den för alla OS-fotografer.
 

larsborg

Aktiv medlem
Är riktigt besviken på denna, hade trott på något helt nytt men har faktiskt inte blivit imponerad av Sony sen a7rii släpptes.

Hade hoppats på slog i denna, här måste det finnas något lik i garderoben för det skulle de kunna fixa utan problem.

Sökaren, där undrar man hur de tänker?

Sonys pissiga menyer och även touchén är ju rent av skräp.


Hade de klämt in 4k/60, 10bitar givet köp och slog.
Med dina kunskaper, bör du kunna få anställning hos Sony R&D!
Sök, missa inte chansen!
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var ett lyft men det var mer att specifikationer letade sig ner till billigare modell men håller med om den.

Men om vi ser senaste lanseringar med 6600, a7rIV, a9II så är det väldigt minimala uppdateringar.

FTP inställningar och Voicememo hade gått att göra med ny firmware.


Men är nog så som depreview säger att de gjort den för alla OS-fotografer.
Ja kanske man kunnat med FW, fast vad gäller FW så har Sony rykt upp sig betydligt på senaste tiden vilket varit glädjande, A9II får också större grepp och bättre knappar, bättre tätningar vilket inte låter sig göras med FW så det kanske går på ett ut, till och med FW-mästarna Fuji var tvungna att släppa en X-T3.

Visst hade jag önskat mig en konsument A9:a också, speciellt när man slarvade till det med A6600.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lugn, med dessa två kameror får du utmärkta bilder, visserligen är bildsensorerna olika stora, svårt att se skillnad på de färdiga bilderna.
För fågelfotografer kan den mindre bildsensorn spela en stor roll, vid fotografering av t.ex. en grillad kyckling .....
-:) -:)
När det gäller bildkvalitet (med undantag då får foto av just grillade kycklingar som rör sig särskilt snabbt på 500 meters avstånd plus) var vi hemma för flera generationer sedan, så när det gäller det är nog de flesta mycket lugna.

Tur då att Sony också lanserat långa bra stabiliserade telen så kycklingarna inte blir för suddiga på håll. Men det kanske också behövs absolut senaste versionen av AF för det och då duger det ju absolut inte med någon fjösig A6600, eller hur Lars?

När det gäller stillbild så tycker i all fall jag att det inte finns särskilt mycket att klaga på. Det som varit konstigt med just A9 är att Sony fått för sig att exv. inte leverera S-log med dessa samtidigt som det funnits hur länge som helst även i deras billigaste modeller i A6000-serien. Få förstår nog detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Efter allt hype om hur stort det är för tillverkarna att OS 2020 är i Japan så är ändå A9II en beskedlig uppgradering. Det finns inget iögonfallande och t o m lanseringen skedde i tysthet. Den blygsamma uppdateringen lämnar fältet mer öppet för Nikon och Canon att behålla sina positioner
Det kanske kommer en A10 efter nyår medan A9II är till för att hålla uppe intresset i målgruppen? Förmodligen inte, men jag skulle inte bli alltför förvånad.

Jag tror dock att vare sig Canon eller Nikon hinner göra några dramatiska ändringar i sina kommande toppmodeller. Båda bör vara helt klara vid det här laget och är nu i testfasen.

(även om man måste komma ihåg att detta handlar om mycket mer än kameror).
Ja, men Sony har väl fått till ett rätt bra utbud objektiv vid det här laget?

Sen har vi förstås servicenät och märkesklubb för extra snabb service. Där är kanske inte Sony ifatt än.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som varit konstigt med just A9 är att Sony fått för sig att exv. inte leverera S-log med dessa samtidigt som det funnits hur länge som helst även i deras billigaste modeller i A6000-serien. Få förstår nog detta.
Segmentering och positionering. För video med småbildssensor erbjuder Sony A7S-serien. (Canon gör på liknande sätt).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kan instämma i det som dpreview skriver. Förbättringarna verkar vara förnuftiga för målgruppen. Kanske var det svårt att komma med mer då A9 bara är ett par år gammal. A9 är ju fortfarande en imponerande kamera.

Dock är jag lite förvånad. Efter allt hype om hur stort det är för tillverkarna att OS 2020 är i Japan så är ändå A9II en beskedlig uppgradering. Det finns inget iögonfallande och t o m lanseringen skedde i tysthet. Den blygsamma uppdateringen lämnar fältet mer öppet för Nikon och Canon att behålla sina positioner (även om man måste komma ihåg att detta handlar om mycket mer än kameror).

Sedan kan jag inte undgå att förundras över att man släpper en kamera som är ännu mer inriktad på professionella sportfotografer utan att ha gjort radikala ergonomiska ändringar. Här kanske de kunde sneglat på Olympus som gjorde om formspråket rejält för målgruppen med E-M1X. Större, gott om plats för knappar, topp LCD och integrerat grepp med mer batterikapacitet från början. Skall man ändå plåta med 400/2,8 och 70-200/2,8 kan ju huset lika gärna vara stort.
Jag tror att dom kameror som C/N släpper till OS 2024 kommer inte att vara lika stora som dagens DSLR, det går mot lite lättare spegelfria modeller, även om jag gärna sett en storleks variant som tex EOS R, A9II lär väga 678 gram enligt Rockwell, och med batterigreppet på skruvat så lär den hantera stora objektiv på ett bra sätt, Arenafotograferna lär nog också använda stativ, skulle flera yrkesfotografer börja använda A9 så kommer det troligtvis ännu mera förslag på passande förbättringar, det är ju detta med handskar och större knappar också som skall sitta glesare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men Bengt, tyder Nikons luftpastejer kring en kommande D6 att det är den gamla beprövade spegelreflextekniken man satsar på inför nästa OS? Om fem år ser det säkert annorlunda ut, men till 2020 så verkar det snarast som att allt rullar på som förr.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är riktigt besviken på denna, hade trott på något helt nytt men har faktiskt inte blivit imponerad av Sony sen a7rii släpptes.

Hade hoppats på slog i denna, här måste det finnas något lik i garderoben för det skulle de kunna fixa utan problem.

Sökaren, där undrar man hur de tänker?

Sonys pissiga menyer och även touchén är ju rent av skräp.


Hade de klämt in 4k/60, 10bitar givet köp och slog.

Man kan ju också tolka det som att Sony inte känner sig särskilt utmanade av sina konkurrenter ännu. Ingen annan har ju ännu kunnat visa upp exv. någon stackad BSI-sensor som kan utmana den två år gamla som redan finns. Varför öda tid på att mörda en konkurrens som inte finns än. I princip så gör man väl det förväntade och filar på saker man fått kritik för.

Varför fokus på fler pixlar när konkurrenterna inte ens har en de 24 MP som A9:eek:rna har? Varför fokusera på ännu fler bilder per sekund när de kända konkurrenterna inte kunnat sluta det gap som finns.

Istället har man tydligen gjort det möjligt för följande AF att mäta ner till F16 istället för 11 och det vore väl mer logiskt att kanske förbättra lågljus-ISO ännu mer och just som man säger sig ha gjort, att fila än mer på Real Time AF-prestanda. Är det inte just AF-precisionen och hastigheten under krävande ljusförhållanden som just sportfotografer har nytta av?

De som inte förmår att rigga sin kamera med de möjligheter som finns idag med "my menu" alla de programmerbara knappar som finns ska nog skaffa sig något annat. Vi som tar oss tid att rigga våra kameror har överhuvudtaget bara ett enda skäl att besöka menyträsket och det är när man ska formatera. Jag förstår inte att du irrar kring där i träsket Jonas. Det fanns problem tidigare att ta på allvar och det var då man ännu inte lagt till ett eget set inställningar för video. Då hade man skäl att konfigurera om, men det har i alla fall inte jag längre och med nya A9 II så har man ju ännu bättre möjligheter att spara "konfigurationer" så jag förstår nog inte riktigt att detta skulle behöva vara något problem idag.

När det gäller sökaren så kanske det är så att det är en kompromiss. Snabbhet före upplösning. När det gäller touchscreens så har de väl en begränsad användning för sportfotografer antar jag, annars skulle de väl kört Live View helt eller hur? Det är väl fler än jag som har svårt att se något överhuvudtaget på display i dagsljus så det är väl ingen bra lösning ändå för sportfotografer rent generellt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Segmentering och positionering. För video med småbildssensor erbjuder Sony A7S-serien. (Canon gör på liknande sätt).
Javisst, men ingen annan kamera Sony har idag hanterar "rolling shutter"-problemet bättre än A9:eek:rna och de kommer ju aldrig i mål med A7s III. Så varför ta bort S-log just ur A9 när det finns i samtliga Sonys andra kameror från A6300 och A7r II (som båda är samtida) till de nyare A7 III, A7rIII och A7r IV. Visst är väl det ändå lite märkligt? En enda typ saknar S-log och det är den dyraste av de alla ???

Om det hade varit det Jonas hade rynkat ihop hårdast på så hade jag förstått. Det mesta annat är väl rätt logiskt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
A9s uppgradering är lika litet/stort som Nikons uppgraderingar ju med sina S modeller.
Nikon och Canon uppdaterar vart 4e år och A9 var det bara drygt 2 år.
Tycker det är vettigt av dom att ge A9 lite mer för nyköparna än att de ska behöva vänta 2 år till.

/Stefan
 

Bengf

Aktiv medlem
Men Bengt, tyder Nikons luftpastejer kring en kommande D6 att det är den gamla beprövade spegelreflextekniken man satsar på inför nästa OS? Om fem år ser det säkert annorlunda ut, men till 2020 så verkar det snarast som att allt rullar på som förr.
Jag uttrycker mig slarvigt, jag ser det nu, jag menar att Sony till och med ligger före vad framtiden kommer att bjuda på och att då vid OS 2024 kommer yrkeskamerorna att vara mindre och lättare, om man då tänker på att dagens DSLR D5/1DX går klart över kilot ( fins så klart andra lättare kameror som D750 )- men tyngre DSLR lever givetvis mycket längre än så och flera kommer att använda sådana även under OS 2024, men C/N kommer att ha alternativ i spegelfritt av nyare typ, men troligen ingen spritt ny D7/1DX4 utan Z10 och EOS R4 PRO.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A9s uppgradering är lika litet/stort som Nikons uppgraderingar ju med sina S modeller.
Nikon och Canon uppdaterar vart 4e år och A9 var det bara drygt 2 år.
Tycker det är vettigt av dom att ge A9 lite mer för nyköparna än att de ska behöva vänta 2 år till.

/Stefan
Det finns väl också en avtagande nytta med uppgradering av hyfsat mogna konstruktioner som väl A9 nu kanske få anses vara och det har väl långt längre gällt Nikons D3-6 serie antar jag.

Med avtagande nytta och mogna modeller så kommer vi förmodligen inte få uppleva så särskilt många revolutioner på ett bra tag.

Som sagt, sensorerna i A9:eek:rna är en till flera generationer nyare rent tekniskt än allt annat FF vi har idag i både Canon- och Nikon-hus (och för den delen även i andra Sony-hus). Vi kommer nog inte få se någon generation II av A9-sensorn förrän Sony ser att det händer något hos konkurrenterna på allvar på den fronten. Sony har f.n. full kontroll på den utvecklingen och det vore kanske bra om det kom lite nytt från något annat håll också om det inte alldeles ska gå i stå. Med de allt kortare serier som till verkas idag även av FF och särskilt av de dyrare husen som A9 så har säkert även Sony alla skäl att hålla i R&D-pengarna. De har inga skäl att stressa fram ännu en generation stackade FF-sensorer än och alla skäl att utnyttja den konstruktion som redan finns i ännu längre serier så länge den befintliga konstruktionen är "state of the art" och det är den faktiskt i flera viktiga avseenden.
 

afe

Aktiv medlem
Sony tillverkar sensorer till flera av sina konkurrenter så det där tror jag inte spelar så stor roll.
Ja, och också sensorer som inte används av Sony själva (t.ex. i D5 eller XT-3). Men de är förstås inte det bästa Sony har att erbjuda enlgt somliga ;)
 
ANNONS