Annons

Plötslig överexponering i liveview

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Om det nu är en bugg.. vad kan mjukvaruutvecklarna ha gjort för fel? :-D
När man pluggar i ett Canon-objektiv så läser kameran ut identiteten på objektivet för att kunna sätta upp rätt parametrar. Om den inte får någon identitet (alltså pga att det är ett tredjeparts manuellt objektiv) så borde alla parametrar i stället sättas till något ofarligt standardvärde och dessutom borde det sättas en flagga att det är ett manuellt objektiv. Om detta skulle vara (delvis) bortglömt så kanske det ligger kvar diverse parametrar från det Canon-objektiv man använde senast, som inte alls fungerar med det manuella objektivet. Jag kan tänka mig att en ny kamera ärver merparten av sin firmware från tidigare modeller och den delen anses vara utprovad. Och så lägger man till nya funktioner som är unika för kameran och testar dessa noggrant. Men som bekant så kan saker falla mellan stolarna :-D
Rimligtvis så provar Canons testavdelning att kameran kan hantera hela portföljen med Canon-objektiv men det är helt orimligt att prova igenom alla tredjepartsobjektiv som finns på marknaden. De kanske inte ens har testat mot helt manuella objektiv
Kan det vara så att det spelar roll vilket Canon-objektiv som satt på innan du monterar Samyang?
 

Third eye

Aktiv medlem
....
Kan det vara så att det spelar roll vilket Canon-objektiv som satt på innan du monterar Samyang?
Testade faktiskt det också, 80D huset har i stort sett bara haft Sigma 18-35/1.8 och Samyangen 35/t1.5 och växlat där mellan. Nu när jag testat så har jag haft på Tamron 24-70/2.8 G2 och en rad andra objektiv.
Dock ej testat med ett Canon-objektiv då det enda jag ägt ligger i ett dike någonstans i Hovs Hallar (glömde det på taket på bilen och åkte iväg)...men det kanske "återställer" kameran om huset får prata canon till canon en gång.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det nu är en bugg.. vad kan mjukvaruutvecklarna ha gjort för fel? :-D
När man pluggar i ett Canon-objektiv så läser kameran ut identiteten på objektivet för att kunna sätta upp rätt parametrar. Om den inte får någon identitet (alltså pga att det är ett tredjeparts manuellt objektiv) så borde alla parametrar i stället sättas till något ofarligt standardvärde och dessutom borde det sättas en flagga att det är ett manuellt objektiv.
Om jag vore projektledare hos Canon för det projektet så skulle jag se till att programspecifikationen skulle vara att ge en felkod om kameran inte får något svar när den frågar objektivet vad det har för identitetsparametrar. Det fångar kommunikationsproblem mellan anpassade objektiv och kameran. Hur kameran ska hantera icke-anpassade objektiv skulle jag säga inte hörde till projektets uppgift att ta hänsyn till.

Canon tycks ha gjort något mittemellan hur jag skulle ha gjort och att stödja icke-anpassade objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Din tanke faller ju när det gäller objektiv som inte pratar med kameran. Såvitt kameran kan se sitter det inget alls objektiv monterat, så det spelar ingen roll vad den gör.

Sett ur Canons synvinkel ska den fungera med Canons objektiv. Hur sen andra objektivtillverkare gör, det är deras problem.

Om jag har förstått det här rätt, och det är inte alls säkert, eftersom jag är så fantasilös att jag läser vad det står på prismat, och köper sen objektiv av samma fabrikat, så kan det vara ren tur, eller noggrann beräkning, om man ställer in kameran rätt i förhållande till objektivet, eller ej.

Redan när jag körde med Canon FD-objektiv, lärde jag mig att när det gällde ljusstyrkor över f/2,8 fungerade inte ljusmätaren linjärt. FD-objektiv har ett stift som informerar kameran om vad max ljusstyrka är, och på min första Canon (en Canon EF från 1975) kan man tydligt se hur kameran justerar den mätta exponering om man trycker in stiftet förbi f/2,8-gränsen.
Säkerligen finns motsvarande funktion i Canons EF-serie, även om den nu sker elektroniskt.
 
ANNONS