Annons

D90 trasig slutare ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
En ung släkting som lånat sin mammas gamla D90 hörde av sig till mig med förhoppningen att jag skulle ha någon dunderkur som fick igång kameran som krånglar.
Den visar enligt uppgift ERR på toppdisplayen och bilderna blir svarta med motivet synligt som ett band i överkanten.

Jag antar att det är slutaren som är trasig.
Finns det någon som helst anledning att tro att min diagnos är fel?
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur stämmer den bifogade bilden med beskrivningen: bilderna blir svarta med motivet synligt som ett band i överkanten.?

Om slutaren är trasig på så vis att den inte öppnar hela rutan så bör du (släktingen) kunna se det om objektivet tas av, spegeln fälls upp, och avtryckaren trycks ner. Särskilt med tiden inställd på B.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Bilden stämmer väl med beskrivningen (tycker jag). Nedre 3/4 av skärmen är svart, det som syn är speglingar från rummet.

Tack för handledningen för kontroll av slutare. Jag har vidarebefordrat den.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bilden stämmer väl med beskrivningen (tycker jag). Nedre 3/4 av skärmen är svart, det som syn är speglingar från rummet.

Tack för handledningen för kontroll av slutare. Jag har vidarebefordrat den.
Ett alternativ kanske kan vara att leta i menyerna efter ett sensorrengöringsläge. Då ska ju spegeln fällas upp och slutaren öppnas så att man kommer åt att svabba sensorn.
Om inte slutaren öppnar helt då så är det garanterat något knas.
 
ANNONS