Annons

Enkelhet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
om man tror att alla bilder har en mening så får man det svårt.
bilder måste nämligen inte ha en mening, de kan oxå vara en vacker yta, enkom till för ögats njutning.

det är en smaksak huruvida man tycker att bilder med bara yta inte är något att ha, men jag tycker personligen att man strypt sitt vidseende om man bara kräver bilder med innehåll.
låt ögat få sitt oxå och låt hjärnan vila emellanåt.
glöm inte dom där myskänslorna man kan få av att titta på en enkom vacker bild.

sen är jag fascinerad över att vara den enda som bidragit med bilder på ansikten.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Meningen är att man skall kunna hitta isperation och idéer. Jag förstår inte vad anledningen till detta klagomål var, varför inte skapa de uppgifter som du vill se?
 

trynbald

Aktiv medlem
Jag håller helt med Christel..man kan lätt göra det svårt för sig.
Meningen i denna tråd är ju för tusan glasklar.."Vad menar du med en enkel bild. Skicka in och visa." så andra får se.

Men det kommer att bli mycket spännande om du börjar visa och vi andra kan följa med och visa MENINGSFULLA bilder, det håller jag med om till 100%

Bästa
Bosse
 

Rodin

Aktiv medlem
Vad är det för mening med gardiner? Var är det för mening med krukväxter? Vad är det för mening med att ha en blåmetallic bil i stället för en svart? Vad är det för mening med att leva över huvud taget? Vi ska ju ändå dö...
Det är rätt många saker man kan ifrågasätta om man prompt måste se en mening i allting. Jag tycker att vi som vill titta på meningslösa bilder kan få göra det, så där lite för oss själva på vår kant. :)

Och här är min meningslösa bild som i det närmaste är ett plagiat på Jannes inledande bild. Till mitt försvar vill jag säga att jag hade idén till bilden innan jag såg Jannes bild.
Det är alltså en förädlad kaffeböna i form av Nescafé. :)
 

Bilagor

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vaknade en morgon av att det var nått som small; sakta makade jag mig till köket för att tita var det var. Två arga bilister stod utanför och hytte näve åt varandra och ankladade varandra för att vara en usel chafför medans de ojade sig för någry ynka plåtskador. -Värt att fotografera; tänker jag och lullar iväg för att hämta kameran.

Monterar upp stativet, siktar in mig och ser nu istället en klänypa som håller upp en diskduk som slags enkel gardin. Tanken -Åh! går genom mitt huvud; tar en bild och släpar mig tillbaka till sängen, sommnar om.

Tröttheten har sitt pris. Det blev inga bilder på någon olycka utan en bild som är relativt enkel i sin uppbyggnad.
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har mycket sällan några budskap i mina bilder. Jag fotograferar huvudsakligen mina naturbilder i det enkla syftet att göra vackra bilder som kan ge betraktaren någon form av skönhetsupplevelse. Sen vill jag förstås göra detta på nya sätt och på mitt sätt, här kommer enkelheten in som en del.

Jag känner inget som helst krav, och har egentligen inte heller någon önskan, att i naturbilderna införa några djupa budskap. Möjligen kan dom väcka intresse för naturen hos någon och bidra till att ytterligare en människa värnar om den, men det är i så fall bara en lyckad "spinn-off"
 
Senast ändrad:

gitte edelman

Aktiv medlem
Re: Vad är meningen?

cereus skrev:
VAD ÄR MENINGEN med dessa bilder?
/Janne
Meningen med bilden? Jag kunde säga att min bild visar en vägg med dörrar och fönster som folk gått, eller sett, in och ut igenom under långa tider. Dessa konstruktioner bär på minnen, historier, människoöden ('...om de kunde berätta...').
Mer konkret: Det vita är avsett att hålla hettan ute, det blå och gröna anses hålla flugor och andra ovälkomna varelser ute. Den tillslutna arkitekturen är avsedd at markera att 'mitt hem är min borg'.

Men naturligtvis är det bara jox att säga att meningen med bilden var att berätta det ovan sagda. Det får man tänka dit själv.
Meningen med BILDEN var att säga: Kolla, alla dessa dörrar, fönster och färger skapar ett vackert mönster - en vacker tavla!
Jag tycker i alla fall att den är snygg. Jag satt länge för att komponera den här bilden ur en mycket större (och mer 'berättande', dokumentär) bild och jag blev faktiskt skitnöjd med resultatet.
Men jag förstår att andra kan tycka att den är ful och - meningslös.
Endel gillar inte Mondrian heller - andra betalar astronomiska summor för hans bilder.
Jag väntar mig naturligtvis inte att någon ska betala ett öre för min bild, men jag tycker själv att den besitter ett värde just för att jag njuter av att se på den.
Det är väl så med det vackra - 'it's in the eye of the beholder'?
Mvh
/Gitte
 

müsli

Avslutat medlemskap
Hela denna tråd är en upplevelse.

En del bilder visar hur effektivt en enkel form kan bära ett innehåll på ett tydligt vis.

Jag tycker också att många av bilderna visar hur fascinerande det kan vara med enkla former. Ett perceptionellt fyrverkeri. I kontrast till mer komplicerade bilders "buller".


Jag fascineras mest av bilderna som inte är makro, men som trots det har denna enkla form.

Ta t ex Björn Anderssons bild med en parkerad moppe på en sjöis, och två individer som vandrar bortåt. Jag vill läsa in ett förlopp i denna bilden. Varför? Kanske för att de två elementen har ett samband på något vis. Vet inte.

Eller Arleklints bro på sidan två. Trots den extremt enkla formen ger den en känsla av både fart och mäktighet. Varför? Vet inte. Men ändå fascinerande.

Eller Christels skorsten på sidan ett. Få element i bilden och enkel form som ändå ger (för mig) ett tydlig tänk runt industrisamhälle. Här är analysen enklare tycker jag, med en symbol för tillverkning, och en för transport, i en ren komposition. Suveränt.

Eller Andreas Olssons bild på sidan fem. Med den stålgrå ytan ur vilken det resolut sticker upp liv. En stark och ren kontrast, livlös yta kontra liv som bryter igenom.


Å andra sidan, bilder som är mer fascinerande för sin form än innehåll:

Ta t ex Marcus Carlssons bild på sidan tre. Så tom på innehåll men ändå så spännande i sin rena enkla form (så snyggt high key). Ett absolut tomt rum, en golvsockel som löper längs fogen mellan de tomma ytorna.

Eller Birgitta Edelmans bild på sidan fem. Först en utmaning för perceptionen. I sin enkla form ger den mig en känsla av stökighet, bråkighet. Först ser jag inte vad det föreställer, sen slås jag av de mörka öppningarna i väggen, kanske en viss oro över att inte kunna se vad som döljer sig innanför alla dessa dörrar och fönsterhål.


Plus en massa andra spännande bilder. Kalas helt enkelt.
 
Senast ändrad:

müsli

Avslutat medlemskap
Re: Vad är meningen?

Mitt förra inlägg var mest som ett svar på detta:

cereus skrev:
Jag har inte orkat plöja igenom alla bidragen, men jag måste ställa frågan. VAD ÄR MENINGEN med dessa bilder? För mig är de fullständigt meningslösa. Enkelhet OK. Men MENINGEN, associationen till något meningsfullt som HISTORIEN, POLITIKEN, MILJÖN eller vad som helst, måste fortfarande finnas. En bild är inte intresseväckande endast genom enkelhet. Det måste finnas en koppling till något.
Jage vet att jag sticker ut huvudet, men det är hög tid att diskutera MENINGEN med BILDEN.
/Janne
 

Graal

Avslutat medlemskap
En bild är inte bra enbart för att den är enkel. Det måste finnas något mer som tilltalar, ett innehåll som intresserar och ger en upplevelse, en form/yta/struktur/färg/kontrast/gråton som intresserar eller enbart är vacker för ögat. Jag tror det var meningen med frågan: Vad är meningen med dessa bilder?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Graal skrev:
En bild är inte bra enbart för att den är enkel. Det måste finnas något mer som tilltalar, ett innehåll som intresserar och ger en upplevelse, en form/yta/struktur/färg/kontrast/gråton som intresserar eller enbart är vacker för ögat. Jag tror det var meningen med frågan: Vad är meningen med dessa bilder?
Min syn på detta försökte jag beskriva i trådens första inlägg.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Min syn på detta försökte jag beskriva i trådens första inlägg.
Det betvivlar jag inte. Mitt lilla inlägg var inte menat som ett bildbidrag utan en tolkning av ett tidigare inlägg. Men här kommer ett bildbidrag ändå. Har varit ute i köket och ätit under tiden ni fick vänta. ENKELHET
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Jag måste få tillägga att det blir lite fel att ställa enkelhet MOT mening (historien, politiken, miljön, osv. som nämndes).
Ofta går väl meningen och budskapet fram just TACK VARE att bilden är enkel? Slagkraftigheten ökar ju avsevärt när bilden är enkel och lättläst.
(Tyvärr kan den ju också vara desto mer propagandistisk och bygga på falska sammanhang - kanske inte värt att gå in på symboler och tecken alltför mycket här...)
Försöker komma på något slagkraftigt exempel på en bild på FS som är både enkel och har ett starkt budskap, men det kommer jag troligen på först när jag lagt mig och släckt lampan - och därmed 'förenklat' mängden av sinnesintryck...
/Gitte
 

Arne S

Aktiv medlem
Back to topic...

För mig har det nu blivit komplicerat, gör därför ett försök att vända åter mot enkelheten...
 

Bilagor

Nekomy

Avslutat medlemskap
Påminnelse:
"I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande".
 

Arne S

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Påminnelse:
"I denna tråden bestämmer vi en arbetsuppgift som vi sedan redovisar. En arbetsuppgift i taget. Den som skapar en utser ansvarig för nästkommande".
Jim, har jag missat något?? Har läst igenom tråden men kan inte finna ditt citat. Eller är det något tidigare jag missat??
 
ANNONS