Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre EOS objektiv och en 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

En polare har ett gammalt EOS 100-300mm objektiv som han inte använder som jag gärna får ha.

Jag undrar om dessa fungerar på min EOS 20d eller måste det vara EOS EF? Jag vet inte riktigt om det är just EF (får hit objektivet i eftermiddag) kan man se på objektivet vad de heter osv och om det funkar?

Eller vågar man bara slänga på det och testa?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Är det ett EOS så har det EF fattning som passar ditt hus.

Är det ett FDn eller FD så hade den äldre fattningen som tyvärr inte passar.

Du ser direkt om det passar eller inte,, det ädlre har en mindre fattning med mekaniska övereföringar. Alltså om linsen endast har elektroniska kontakter så är det månne ett EF som passar din EOS,)

Lycka till!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

Elvez

Aktiv medlem
Det är lugnt...

Är det optik till EOS så är det vad jag vet EF som har hängt med hela tiden och 20D är kompatibel med dessa. Är det ett äldre manuellt objektiv så kommer det inte att passa.
 

_skatan

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Är det ett EOS så har det EF fattning som passar ditt hus.

Är det ett FDn eller FD så hade den äldre fattningen som tyvärr inte passar.

Lycka till!

Mvh Niclas,
Dum fråga kanske men står det på objektivet om det är FDn, FD eller EF?
 

_skatan

Aktiv medlem
Re: Det är lugnt...

Elvez skrev:
Är det optik till EOS så är det vad jag vet EF som har hängt med hela tiden och 20D är kompatibel med dessa. Är det ett äldre manuellt objektiv så kommer det inte att passa.
Det ska tydligen vara autofokus på iaf.
 

Elvez

Aktiv medlem
EF-optiken är märk med EF...

Jag har aldrig kört med äldre Canon-optik så jag vet inte hur dess märkning ser ut, men du kommer inte att kunna montera den på huset oavsett så ingen risk att du kan göra fel där...

Om du prompt måste använda gammal optik så finns det några halvdana adaptrar på marknaden för dessa, men du förlorar en del prestanda så det är knappast värt besväret...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Tror inte ens att Canon har producerat 100-300,linser i FDn och FD, fattningarna. Eller tar jag fetfelasate fel nu kanske;)
Ett sådant objektiv kräver säkert en mer avancerad teknik som är mogen idag,,,
/Niclas,
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Niclasfoto skrev:
Tror inte ens att Canon har producerat 100-300,linser i FDn och FD, fattningarna. Eller tar jag fetfelasate fel nu kanske;)
Jepp, fetfel.

Canon hade ett 100-300/5,6, samma optiska kontruktion som EF 100-300/5,6 L och EF 100-300/5,6. Den senare försvann snabbt.

Dessutom finns det Canon autofokusobjektiv med FDn-fattning, både en 35-70 som funkar på alla kameror och flera objektiv som bara funkar med T80. Det finns en barnfotograf på varuhus som lär köra sådana gluggar fortfarande. Men någon FDn 100-300 med autofokus finns inte.

Så det måste alltså vara ett Eos-objektiv det handlar om.

När vi är inne på kuriosa så fanns det också en AF-version av Nikon F3, F3AF med ett gigantiskt prisma och klumpiga objektiv.

Canon har även en kamera med elektronisk skärpeindikering. AV-1 eller om den heter AL-1

Leica gjorde ett system på 70-talet som kallades Correfot, men det kom aldrig i produktion.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, sådana fetfel är ju bra så att dem som kan bättre har ngt att göra här på fs, eller hur;)

FDn-linser med AF har jag minsann aldrig hört talas om,, Intressant värre;)

Vad menar du med "elektronisk skärpeinställning"?
Jag har ärvt en AV-1 av min far och blir litet nyfiken.

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Intressant!
Men direkt nyttig praktiskt idagens perspektiv, det tror jag ej. När den var ny så upplevde man det såklart på ett annat sätt,,

Mvh Niclas,
 

Bengt H

Aktiv medlem
Canon tillverkade ett FDn 35-70mm AF.
Objektivet var vitt med autofokumsmotorn inbyggd i objektivet, på vänster sida om jag minns rätt.
På kanten fanns två fönster som skötte avståndsmätningen. Zoomningen gjorde man genom att föra en spak på objektivet.

//Bengt
 

trynbald

Aktiv medlem
Jag såg en tråd för en vecka sedan sisådär , där stod det att Hama har en adapter till FD optik så den passar till 20D..inget vidare kul kanske men det ska kunna gå...

Bästa
Bosse
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag funderade själv att regelrätt köra i den banan själv när jag hade köpt min EOS.

Eftersom jag använde FDn,linser innan EF och upplevde dem som långt bättre mekaniskt än EFlinserna och dessutom till bättre priser så tänkte jag investera i FDn,linser.

Jag dyrkar ständigt manuell fokusering med mina EF linser, så den skulle jag nästan lika gallant klara mig utan.

Vad sägs om detta för ca 25tkr:
-EOS 1N + en EOS5,a som backup.
-FD 500 4,5L
-FDn 50 1,4
-FDn 135 2
+ div smått;)

Det blir en smula dyrare i EOS + EF,,


Mvh Niclas,
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med en adapter måste man vara observant så att fokuseringen funkar så att inte oändligt försvinner. Om Hamas adapter innehåller linser så kanske skärpan försvinner.

Canons adapter innehåller linser och ger en brännviddsförlängning på 1,26 och påverkar inte fokuseringen.

jag tror nog mest att det är supertelegluggara som 500/4,5L eller 400/2,8L som det är lönt att skaffa adapter till. Möjligen att det kan funka med 135/2 också. Jag har inte hört så mycket om FDn 135/2, men jag tror knappast ett den är så bra som fantastiska EF 135/2L USM.

En ovanlig FD-goding är FDn 200/1,8 L som är tvilling med EF-varianten och kom samtidigt 1987-88 ungefär.
 

Damocles

Aktiv medlem
Lite kuriosa om Canons EF system. Det är ju både större bajonett, och kortare avstånd mot filmplanet, det är därför det går att bygga optiklös adaptrar rätt enkelt, även om AF försvinner.

Tittar man runt lite finns adaptrar för följade system för att montera på Canons EF.

Leica R och Visoflex
Minolta
Olympus OM
Contax RTS
Nikon F
Pentax 42
Canon FD
 
ANNONS