Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorstorlek och semiprofessionella kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Om några år när 20D:s efterföljare kommer, tror ni att den kameran då har 1.6x sensor? Eller kommer canon-kamerorna i det prissegmentet ha fullformatssensor?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Med väldigt stor säkerhet kan man säga att efterföljaren till 20D kommer att ha samma sensorformat.

Anledningen är att det sesorformatet är:
- kostnadseffektivt
- tillräckligt hög kvalitet
- möjliggör billigare (och bättre) optik

Det finns faktiskt flera problem med sensorer i större.

Canon har aviserat att de kommer med fler objektiv i EF-S-serien i alla prisklasser.

Så slutsatsen blir att APs-C är här för att stanna.
 

sagan

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Canon har aviserat att de kommer med fler objektiv i EF-S-serien i alla prisklasser.
Det skulle vara intressent att veta hur stor sensor EF-S täcker egentligen, 1.6x, 1.5x, 1.4x...var går gränsen?
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Med väldigt stor säkerhet kan man säga att efterföljaren till 20D kommer att ha samma sensorformat.

Anledningen är att det sesorformatet är:
- kostnadseffektivt
- tillräckligt hög kvalitet
- möjliggör billigare (och bättre) optik

Det finns faktiskt flera problem med sensorer i större.

Canon har aviserat att de kommer med fler objektiv i EF-S-serien i alla prisklasser.

Så slutsatsen blir att APs-C är här för att stanna.
Tack för svaret Magnus.
 

tiger656

Aktiv medlem
sagan skrev:
Det skulle vara intressent att veta hur stor sensor EF-S täcker egentligen, 1.6x, 1.5x, 1.4x...var går gränsen?
Undrar om en gammal film eos funkar ihop med efs, dvs om spegel och allt går fritt.

Då kan man ju testa och se hur en sådan bild blir.

/Stefan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Frågan är väl egentligen inte hur mycket dagens EF-S-objektiv tecknar ut, för där är nog svaret enkelt: Varierande beroende på vilket objektiv det är, inställd brännvidd och till viss del bländare.

Däremot vore det intressant att veta om Canon i sina specifikationer bakat in en marginal som möjliggör en liten förstoring av sensorn. Alltså i specifikationen för minsta tillåtna bildcirkel.

Min gissning är att de inte har det.
 

sagan

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Däremot vore det intressant att veta om Canon i sina specifikationer bakat in en marginal som möjliggör en liten förstoring av sensorn. Alltså i specifikationen för minsta tillåtna bildcirkel.
Det var precis det jag var intresserad av :D
 

Wizard

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg.
Fritt att tolka hur som helst, jag menar bara att vi kan bara spekulera i huruvida det blir fullformat eller inte i efterträdaren till 20D..
Inlägget var inte allvarligt menat, därav den väldigt glada smileyn.. Kunde inte låta bli så att säga..

/Peter
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inte så mycket spekulation i sensorstorleken.. Allt annat än en APS-C sensor är bara att glömma. Kostnaden för en Fullsize sensor ligger fortfarande högre än vad konsumenterna är beredda att betala. Sist jag snackade med Canon (förvisso ett år sedan), så kostade en utbytessernsor till 1Ds 48000:-
Tror inte att prisutvecklingen är så drastisk..
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Inte så mycket spekulation i sensorstorleken.. Allt annat än en APS-C sensor är bara att glömma. Kostnaden för en Fullsize sensor ligger fortfarande högre än vad konsumenterna är beredda att betala. Sist jag snackade med Canon (förvisso ett år sedan), så kostade en utbytessernsor till 1Ds 48000:-
Tror inte att prisutvecklingen är så drastisk..
Jag tror att det var det jag ville komma åt: Att med tiden så blir ju allt tekniskt så mycket billigare. Det brukar ju gå med en accelererande hastighet. Så jag menade att om några år så kanske det var tillräckligt kostnadseffektivt att även sätta in ff-sensorer i kameror av 20D:s prisklass. Men, tydligen verkar det inte vara så i det här fallet.

Sen kanske det även finns andra parametrar att väga in så som möjliggörandet av billigare optik, som Magnus nämnde.

Sedan undrar jag vad det är för problem Magnus Fröderberg menar finns i större sensorer? Är det månne att större sensorer gör så att objektiven inte riktigt håller måttet? Eller..?
 

martin3

Aktiv medlem
Jag tror på APS-C storleken, eller minde, i framtiden.

35mm är framtagen för att det var optimalt med avseende på korn i film, det är inget som säger att denna storlek är "den rätta" för all framtid.

Tom med APS-C kan jag tycka att skärpedjupet för de flesta motiv blir "onödigt" kort med bländare 1.8. Då tycker jag att det är bättre att ha mindre sensor, större skärpedjup, och ljustarkare optik. Någonstans kring "crop-faktor" 2 kanske är lagom för att fortfarande ha kvar möjligheten till kort skärpedjup?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Alltså.. det finns ju flera fördelar med APS-C formatet.

* Mindre kameror (350D)

* Mindre och lättare objektiv (även om inte alla är lättare)

* Kostnadseffiktivitet (får in fler sensorer på en wafer)

* Kvalitén är redan förbi ett 24x36 dia *hukar mig*

Följdaktligen är de flesta nöjda med en APS-C sensor, för den ger bra kvalité till ett lagom pris. Det som istället bör förbättras är det dynamiska omfånget. Jag hoppas att det är där som forskningen skall koncentrera sig nu. Det är några steg kvar, upp till S/V.
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Ursäkta min okunskap, men här skriver du APS-C format i ett annat inlägg skriver du APS-H sensor. Jag har ingen aning om vad de där akronymerna står för. Men, de har i alla fall förvirrat mig för en stund. :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Ursäkta min okunskap, men här skriver du APS-C format i ett annat inlägg skriver du APS-H sensor. Jag har ingen aning om vad de där akronymerna står för. Men, de har i alla fall förvirrat mig för en stund. :)
F'låt

APS-C sensorer : 1.5-1.6x, alltså ungefär 23,7x15,1mm (Även känd som Nikon DX-format)
D30,D60,10D,20D,300D,350D åsså Nikons....Även äldre Canon pro-modeller DCS-520(EOS D2000) och DCS-560 (D6000)

APS-H sensorer: 1.3x, alltså 28,7x19,1mm
Är såvitt jag vet bara 1D och 1D MkII som har dessa, men det är möjligt jag missar någon modell..
 

Walle

Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Jag tror att det var det jag ville komma åt: Att med tiden så blir ju allt tekniskt så mycket billigare. Det brukar ju gå med en accelererande hastighet. Så jag menade att om några år så kanske det var tillräckligt kostnadseffektivt att även sätta in ff-sensorer i kameror av 20D:s prisklass. Men, tydligen verkar det inte vara så i det här fallet.

*snipp*

Sedan undrar jag vad det är för problem Magnus Fröderberg menar finns i större sensorer? Är det månne att större sensorer gör så att objektiven inte riktigt håller måttet? Eller..?
anledningen att ff-sensorernas pris inte sjunker med accelererande fart beror på flera faktorer. Dels att man kan tillverka mycket färre ff-sensorer ur en "wafer" (kiselplattan som sensorerna tillverkas ur), dels att det blir betydligt mycket mer "spill" (wafern är rund. Ju mindre sensorer man kan få ut ur en wafer, desto mindre spill blir det), och dels att en procentuellt större andel sensorer felar.

För att drastiskt sänka kostnaderna för en ff-sensor så krävs det att man tar fram helt nya tillverkningsmetoder. Vi kommer givetvis att få uppleva det, men troligtvis inte inom de närmaste åren.

Angående problemen med ff-sensorer:

Många objektiv har sämre skärpa vid bildens kant än i mitten, samt att distortionen är störst vid kanterna. Om man utnyttjar en mindre del av bildcirkeln så minskar givetvis dessa problem.

Ett annat problem med ff-sensorer är ljusets infallsvinkel i kanterna av sensorn. Dagens sensorer klarar inte av allt för stora infallsvinklar.
 
ANNONS