Annons

Grundläggande fotokunskaper?

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag har en gammal systemkamera som tar jättefina bilder. Nu har jag köpt en D70 som också är bra. Mitt problem är att jag aldrig har gått nån fotokurs. Så jag har egentligen ingen aning om vad ex. 18-70 innebär och vad 55-200 osv när man pratar objektiv. Bländare och slutare kan jag.

Frågan är om nån känner till nån hemsida som tar upp grundläggande grejor, eller om det finns nån tutorial nånstans?
 

Jorek

Aktiv medlem
Olle Bjernulf har skrivit en grundkurs i ämnet-finns under "Artiklar" här ovanför.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Grattis till en mycket fin kamera ;)

Ang hemsida för att lära sig grunder så har du ju kommit rätt.. Allt som man behöver veta finns på fotosidan. Kolla uppe i menyn så kan man titta under "artiklar". Där hittar man det mesta inom grunderna.

Jörgen hann visst före ;)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Annars rekommenderar jag en tur till biblioteket. Varje folkbibliotek med självaktning bör ha minst en grundläggande traditionell fotobok för nybörjare.
 

nonno

Aktiv medlem
_pin skrev:
Frågan är om nån känner till nån hemsida som tar upp grundläggande grejor, eller om det finns nån tutorial nånstans?
Hej!
Jag kan verkligen rekommendera Olle Bjernulfs artiklar samt att du kan hålla utkik efter kurser som han håller.

Ett annat tips är forumet www.d70sverige.se där det finns många matnyttiga trådar att läsa. Det är ett forum som från start riktade sig till D70-ägare men som numera riktar sig till alla Nikon dSLR-ägare. En mötesplats där du med din D70 säkert kan få hjälp (liksom här på Fotosidan) med specifika frågor bara genom att läsa runt i gamla trådar.

/Nonno
 
ANNONS