Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder på datorn/fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Åsah

Medlem
Blev det rätt forum nu?

När jag fotar och sparar in mina bilder på datorn ser ljuset bra ut. När jag sedan laddar upp dem på fotosidan blir bilderna helt plötsligt på tok för mörka. Det beror inte på min skärms inställningar för jag sitter ju vid samma dator/skärm i alla skeden.
Har provat att ändra opacitet till 0 i Photoshop CS så bilden bli väldigt ljus men trots detta är de alldeles för mörka när jag sedan laddat upp dem. Vad beror detta på? Se t.ex "Ärvt leende" på min sida. Orginalbilden i datorn är jätteljus, men ser väldigt mörk ut som uppladdad. Sitter felet hos mig? Upplever fler samma problem?

Åsa Henriksson
 

Kalle_B

Aktiv medlem
vet inte exakt varför det blir mörkare, men du kan kolla så att du har sRGB och inte RGB profil på bilden. webbläsare och vissa program klarar inte av RGB visning.
 

Åsah

Medlem
Tackar

Men stort tack för Ditt svar Kalle, men här kommer en (dum!?) följdfråga. Var tittar jag efter det?
Bilderna är ju alltså för mörka även när jag kollar på FS på jobbet samt hos andra.
 

pial

Aktiv medlem
Re: Tackar

Åsah skrev:
Var tittar jag efter det?
Bilderna är ju alltså för mörka även när jag kollar på FS på jobbet samt hos andra.
Hej Åsa,

Kalle har hittat problemet! Har du editerat bilden i photoshop? Isf, öppna den i photoshop, gå in under "image" (ursäkta engelskan, min version är på engelska), sedan "Mode" och välj "konvertera till profil..." Där kommer du att se att din fil har profilen Dot Gain 15%, så välj istället att använda profilen sRGB. Spara sedan bilden och ladda upp den igen. Det borde bli skillnad!
Problemet är att photoshop kan använda olika färgprofiler, men vanliga webbläsare klarar inte av att visa dessa korrekt. Därför ska man ha sRGB för bilder på webben.
Sen vore det ju praktiskt att veta varför det blir "fel" profil från början också, men det vet jag inte varför. Det måste bero på nån inställning nånstans i din bildbearbetningsprocess. Jag har också en D5D och det brukar bli sRGB av sig självt... Har inte trixat så mycket med det ännu.

Hoppas att detta hjälpte!

/Pia
 

Åsah

Medlem
på spåret..

Tack för att du tog dig tid. Jag är med så långt som -Bild -Läge.. men nåt "konvertera tll.." hittar jag inte... Konstigt...
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag har problem med min mail så ajg såg faktiskt inte följd frågan... Men Pia lyckades hjälpa dig ialla fall :) Hoppas det blev bättre nu
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Tackar

pial skrev:
Hej Jag har också en D5D och det brukar bli sRGB av sig självt... Har inte trixat så mycket med det ännu.
Det är ju inte så lyckat om du ska använda bilderna till något annat än att visa dem på skärm. Om du vill använda mer av det färgomfång som din kamera har är det bättre med Adobe RGB om du fotograferar i jpeg. Fotograferar du i råformat kan du t o m välja ett större färgomfång.

Stefan
 

mange78

Aktiv medlem
Bilderna mörkas en aning på webben har jag märkt, trots att sRGB används och allt är korrekt inställt. Vet inte vad det beror på, men jag vet fler som har samma problem. Min lösning är helt enkelt att jag gör bilden aningen för ljus i PS om jag vet att den ska publiceras på webb. Då blir det liksom "rätt" på webben.
 

Åsah

Medlem
Inte löst..

Har provat att ändra nu till sRGB men det blir ingen skillnad på bilderna..konstigt! Och problemet gäller ju bara svartvita bilder. Eller snarare de jag gjort om till svartvita. Men som sagt det ser ändå bra ut i PS. Det är först på FS de blir mörka.
 

pial

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tackar

stefohl skrev:
Det är ju inte så lyckat om du ska använda bilderna till något annat än att visa dem på skärm. Om du vill använda mer av det färgomfång som din kamera har är det bättre med Adobe RGB om du fotograferar i jpeg. Fotograferar du i råformat kan du t o m välja ett större färgomfång.
Jo, det har du rätt i förstås. Jag fotar mest i RAW, så jag har inte funderat över det. Bilder tagna som jpeg blir dock sRGB om man inte väljer Adobe RGB i kameran, det var det jag menade.
/Pia
 

Åsah

Medlem
Re: Re: Inte löst..

jimh skrev:
Du konverterar väl, så du inte bara tilldelar profilen?
Hmm... Ni är så duktiga här. Måste säga att jag verkligen uppskattar hjälpen.

Nä, jag konverterade nog inte. Hittade inte hur jag kunde göra det. Jag hittade ett stället där jag kunde ändra men ingen konverterafunktion..
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Inte löst..

Åsah skrev:
Hmm... Ni är så duktiga här. Måste säga att jag verkligen uppskattar hjälpen.

Nä, jag konverterade nog inte. Hittade inte hur jag kunde göra det. Jag hittade ett stället där jag kunde ändra men ingen konverterafunktion..
I Photoshop CS var det väl Bild - Läge - Konvertera till profil, har jag för mig.

Stefan
 

tec

Aktiv medlem
Ett annat fel det kan vara är det omvända. Att du har inställt så att Photoshop CS2 använder Adobe RGB profilen för att visa bilderna, trots att dom är i sRGB format.

Jag testade att spara ner din bild på fönstret och öppna i photoshop, när jag ändra till Adobe RGB så vart den betydligt ljusare och klart bättre. Så kanske möjligt att det är under denna profil som bilderna är redigerade.

Du skulle kunna kontrollera detta under menyn (vet engelsk version)
Edit -> Color Settings, i rullistan som heter RGB i gruppen Working Spaces bör det stå sRGB och inte Adobe RGB eller något annat. Alternativt bara ställa in till någon av standardinställningarna som finns definierade.
 
ANNONS