Annons

mer tele än beercan

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Många rekomenderar beercan, men om man minst vill ha 400 mm utan att det kostar en förmögenhet.
Vad finns det då?
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Vad är en förmöganhet för dig?

Men långa telen så finns det egentligen bara två kombinationer

- Ljussvagt och billigt
- Ljuststarkt och dyrt

Jag köpte en Sigma 300/4 för ca 300€, med en 1.4x konverter får du 450/5.6. I mina ögon ett prisvärt alternativ
Sigma 50-500/bigma populär kostar dock lite mera. ca 10'
En billigare lösning är någon 70-300, men de är ofta lite mjuka vid 300mm.
Billigast är det kanske om du hittar en äldre manuell glugg och köper en adapter. Skärpan kan mycket väl vara Ok, men du förlorar AF.

Det finns som dagt inga mirakelgluggar för billiga penningar vid dessa brännvider.
 

Anddje

Aktiv medlem
Det finns en till sort, ljussvagt och dyrt.
Minolta 100-400 4.5-6.7
Inte lika dyrt som 2.8-gluggar, men dyrare än ljussvaga 100-300/70-300.
Ruskigt bra och sällsynt objektiv.
 

diablo 3

Aktiv medlem
Jag har tänkt mig runt 10.000:-

Har kollat lite på

tamron 200-500

Är dock ganska ljussvag, och är mer inne på ett fast tele typ 300 4 med konverter eller 400 5.6

spegelobjektiv vill jag inte ha dels är f 8 är fördåligt, speciellt gryning och skymning. Sen tycker jag ej om bakgrunden som spegel objektiv skapar.
Någon som vet om det finns något gammalt objektiv, de nya har jag ganska bra kol på ;-)
 

christianhylse

Aktiv medlem
fick hem ett sigma 135-400 i går och körde en testdag i Blekinges vackraste park, brunnsparken - ronneby, i dag och jo, den var riktigt bra. Mycket bra skärpa. Dock lite plastig konstruktion, men bilderna som jag fick hem imponerade. Tror dock den är (för) dyr som ny, 5 500 eller nåt, men den går att hitta för rimliga priser begagnad.

I övrigt tycker jag dock man sällan har nytta av brännvidder över 300mm. Inte jag i alla fall. Satsa på ett 300mm F/4. "Lagom" tunga att bära med sig.

Eller, om du nu har 10 000 att spendera,
ett Minolta 200 F/2.8 med APO converter. DET hade jag gjort. Absolut. OM jag haft 10 000 att spendera på en glugg.
 

Avel

Medlem
För 10 hade jag satsat på ett Tammy 200-500, Sigma 400/5.6 apo macro (kostar <5000 beg men ska vara otroligt bra för sitt pris) eller Minolta 300/4 + 1.4 tc.

Att man sällan har nytta av brännvidder över 300 är knappast ett smart uttalande, det beror ju helt på vad man fotograferar. Så tänk igenom vad Du fotar och behöver för brännvidd. Jag fotar nog mer >300mm än <40mm. Flexibiliteten hos en zoom uppskattas ju av många, så värdera den funktions värde för dig.

Framförallt, lycka till med ditt köp!

Mvh Alve
 
ANNONS